Kortsluting + Schade

arnulal
Topic Starter

Kortsluting + Schade

#1 , 25 jan 2014 10:55

Deze week heb ik door normaal gebruik van electriciteit een kortsluting veroorzaakt in mijn gehuurd appartement.
Ik heb toen de verhuurder gecontacteerd en hij vertelde me dat ik Sibelga moest contacteren. Dit heb ik vervolgens gedaan en na reparatie, kreeg ik de factuur. Nu, de verhuurder wil de factuur niet betalen . Is dit iets wat typisch door mij betaald moet worden of gaat het om een verborgen gebrek, of net niet ?
Dames en heren, graag jullie mening.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 25 jan 2014 11:12

Wat was volgens de reparateur de oorzaak van de kortsluiting?

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 jan 2014 12:16

Als de installatie voordien al langere tijd probleemloos heeft gewerkt, is de oorzaak meer dan waarschijnlijk in één van uw toestellen te zoeken, of door ondeskundige manipulatie van de installatie zelf. Zal dus wel voor u zijn vrees ik.
Heb jij van sibelgas één of ander toestel moeten loskoppelen van de installatie?

Reclame

sloeberken

#4 , 25 jan 2014 12:30

Voor er een zinnig antwoord kan gegeven worden, is het belangrijk te weten wat er hersteld is en wat de kortsluiting veroorzaakt heeft.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

arnulal
Topic Starter

#5 , 25 jan 2014 14:11

De kortsluiting is veroorzaakt door een adapter ( US-Eur) in het stopcontact te steken. Geen excessief elektriciteitsverbruik dus. Sibelga heeft vastgesteld dat de schakelaar ( het zekeringsautomaat) stuk was en dit gerepareerd.

arnulal
Topic Starter

#6 , 25 jan 2014 14:22

Wat was volgens de reparateur de oorzaak van de kortsluiting?
De schakelaar is stuk gegaan tijdens het springen.

mava105

#7 , 25 jan 2014 15:55

Werp die adapter maar weg, want mogelijks heb je volgende maal hetzelfde voor.

sloeberken

#8 , 25 jan 2014 16:49

zekeringsautomaat stuk gaan van een kortsluiting is zeer zeldzaam (dan is er iets lelijk mis met die adapter). Dus denk ik toch dat dit op rekening van de huurder valt, je kan moeilijk de verhuurder verantwoordelijk stellen voor het gebruik van een slechte adapter door huurder.

arnulal
Topic Starter

#9 , 25 jan 2014 18:00

De adapter in kwestie werkt perfect hoor. Waarschijnlijk is het gewoon een verouderde installatie die dat niet aankon. Ligt hier de fout dan niet bij de verhuurder?

sloeberken

#10 , 25 jan 2014 18:37

Over welke adapter gaat dit in feite, hoe zwaar is die dan wel en voor wat word die gebruikt.

mava105

#11 , 25 jan 2014 19:50

Een adapter heeft toch geen vermogen noch verbruik. Het is gewoon een tussenstuk tussen het stopcontact en een toestel eventueel via een verlengkabel. Mogelijks zit het probleem in de kabel of het toestel dat via die adapter werd aangesloten. Een oude electriciteitsinstallatie, die voordien goed werkte, doet hier niets aan.

zertyx

#12 , 25 jan 2014 20:33

Kijk eens na of de brandpolis dit niet dekt.

sloeberken

#13 , 25 jan 2014 20:36

Een adapter heeft zeker een max vermogen, laptop adapter: inkom 220 volt uitgang 19 Volt/DC / Max. 4,73 Ampere 90 Watt Prestaties. Een adapter verlaagd of verhoogd de voltage, maar somige zoals hier beschreven door TS US-Eur, In Europa en de meeste andere delen van de wereld bedraagt de netspanning tussen de 220 en 240 volt, terwijl in Japan en Noord-Amerika dat maar de helft bedraagt, namelijk tussen de 100 en 127 volt. Dus kun je deze schakelen voor 220v en 110v. Als deze op 110v staat en je steekt dat hier in stopkontact ga je een tamelijk luiden knal horen en zit je in het donker.
Dus als die voltage niet juist staat dan krijg je kortsluiting. En dan is er grote kans dat de zekeringsautomaat stuk gaat. En mava105 een adapter die in stopkontact zit zonder toestel aangesloten heeft wel degelijk verbruik en meer dan je vermoed.

roharro

#14 , 25 jan 2014 21:17

Een adapter heeft zeker een max vermogen, laptop adapter: inkom 220 volt uitgang 19 Volt/DC / Max. 4,73 Ampere 90 Watt Prestaties. Een adapter verlaagd of verhoogd de voltage, maar somige zoals hier beschreven door TS US-Eur, In Europa en de meeste andere delen van de wereld bedraagt de netspanning tussen de 220 en 240 volt, terwijl in Japan en Noord-Amerika dat maar de helft bedraagt, namelijk tussen de 100 en 127 volt. Dus kun je deze schakelen voor 220v en 110v. Als deze op 110v staat en je steekt dat hier in stopkontact ga je een tamelijk luiden knal horen en zit je in het donker.
Dus als die voltage niet juist staat dan krijg je kortsluiting. En dan is er grote kans dat de zekeringsautomaat stuk gaat. En mava105 een adapter die in stopkontact zit zonder toestel aangesloten heeft wel degelijk verbruik en meer dan je vermoed.
Ik denk niet dat het hier over dergelijke adapter gaat maar wel over een reisadapter waarmee men een bv. een Europese haardroger in een Amerikaanse of Engelse hotelkamer kan inpluggen (of omgekeerd). Dus niks met electrische of electronische componenten erin.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

sloeberken

#15 , 26 jan 2014 01:16

Ik denk niet dat het hier over dergelijke adapter gaat maar wel over een reisadapter waarmee men een bv. een Europese haardroger in een Amerikaanse of Engelse hotelkamer kan inpluggen (of omgekeerd). Dus niks met electrische of electronische componenten erin.

Ok als het om een reisadapter gaat dan zal zeker de fout zijn van bijvoorbeeld die haardroger met verkeerde voltage:
Wanneer U in een land bent met 110 Volt aansluiting, dient U indien nodig een omvormer te gebruiken van 110V naar 230V.
Wanneer U in een land bent met 230 Volt aansluiting, dient U indien nodig een omvormer te gebruiken van 230V naar 110V.
Maar als we van TS geen antwoord krijgen over welke adapter het gaat is het enkel gissen waar de oorzaak en schuld ligt.

Terug naar “Huren”