Hulp bij de aangifte van nalatenschap

Kellyvdh
Topic Starter

Re: Hulp bij de aangifte van nalatenschap

#16 , 23 jan 2014 16:09

Hartelijk dank allemaal! Ik ben ook van plan de aangifte te laten nakijken bij het registratiekantoor. Ik heb vandaag al telefonisch contact met hen gehad en ze zijn heel behulpzaam.

Verder werd me aangeraden door een kennis aan de gift tussen echtgenoten ter verzaken aangezien deze door de aanpassing van de wet niet meer echt van toepassing is. Indien we dit doen, wordt de erfenis dan verdeeld onder de vier partijen : zijn echtgenote en zijn drie kinderen?

Kunnen de kinderen dan bijvoorbeeld hun deel al opeisen of heeft mijn grootmoeder het vruchtgebruik over alles (ook gelden niet alleen de woning) tot zij overlijdt?
Laatst gewijzigd door Kellyvdh op 23 jan 2014 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kellyvdh
Topic Starter

#17 , 23 jan 2014 16:11

Oh en Mava, zou ik mogen vragen welke bedragen jij hebt ingevuld voor de inboedel?

mava105
Juridisch actief: Nee

#18 , 23 jan 2014 16:27

Zoals hieronder al aangegeven: 5000 € en dat voor een groot huis met 7 slaapkamers.
Waardebepaling in de brandverzekering was het twintigvoudige hiervan.
Kleding stond erop voor 250 €, terwijl mijn moeder meer dan 2 kleerkasten vol had hangen.

Reclame

wanton

#19 , 23 jan 2014 21:28

Kelly , indien u via PB een email adres doorgeeft , bezorg ik u het sjabloon om via computer een aangifte in te vullen.

Wat aan te geven als inboedel : de prijs die men bij verkoop ervoor kan krijgen. Ik vind 250 € voor kleding nog te veel!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Kellyvdh
Topic Starter

#20 , 24 jan 2014 09:37

Voor de aangifte is momenteel alles duidelijk dankzij de vele reacties hier op het forum.

Het enige waar we nog aan twijfelen is hoeveel successie de kinderen nu gaan moeten betalen - bij verzaking van de gift tussen echtgenoten :
- Moeten zij ook al successie betalen op hun deel van het huis (dat nog volledig naar grootmoeder gaat)
- Kunnen zij hun deel van de erfenis opeisen indien zij dit willen
- Hoe zit het dan met de successie die zij moeten betalen wanneer hun moeder ook sterft?

KimSe

#21 , 24 jan 2014 09:49

Indien de Gifte onder levenden wordt uitgevoerd zullen de kinderen nog geen successierechten moeten betalen op de woning.
Voor de langstlevende echtgenote is de gezinswoning zowiezo vrijgesteld van successierechten.

Zij kunnen inderdaad hun erfdeel opeisen.

Wanneer moeder sterft zullen ze successierechten moeten betalen op de woning en op de resterende activa die nog in de nalatenschap van moeder aanwezig zijn.

wanton

#22 , 24 jan 2014 10:05

Kelly ,
zelfs als de kinderen een deel ontvangen van het huis , kunnen zij nooit eisen dat het huis verdeeld of verkocht zou worden zolang de moeder leeft.
Wat betreft aanwezige gelden , is het best de wettelijk voorziene regeling te treffen. De kinderen erven dus de blote eigendom en het vruchtgebruik blijft bij moeder.
De oplossing is als volgt : na betaling van alle kosten wordt het deel van ieder kind bij de bank geblokkeerd op naam van dat kind, met uitkering van de intresten aan moeder. ommige banken noemen dit de BE/VG-constructie. Op die manier wordt ook verhinderd dat terug successierechten moeten betaald worden als moeder overlijdt.
Men kan ook het vruchtgebruik afkopen , maar dat is meestal een nadelige zaak voor de erfgenamen.
Toet-anch-Amon

Kellyvdh
Topic Starter

#23 , 24 jan 2014 10:32

De langstlevende echtgenote is inderdaad vrijgesteld van het betalen van successie op de gezinswoning. Maar geldt dit ook voor de kinderen? Of betalen zij wel al successie op hun verworven deel van die woning?

KimSe

#24 , 24 jan 2014 10:50

zij betalen inderdaad al successierechten op hetgeen zij verwerven

Kellyvdh
Topic Starter

#25 , 26 jan 2014 10:59

Kan er mij nog iemand vertellen hoe wat ik moet invullen bij het aandeel van de erfenis van moeder en kinderen? De gift gaan we verzaken dus het gaat over een 'normale' nalatenschap. Is dat bij elks 1/4?

En nog even een onoplettendheid van mezelf = de notaris heeft verteld welke clausule er moet worden ingevuld om de gift te verzaken. Maar ik heb dat snel snel opgeschreven en nu twijfel ik aan de correctheid van het tekstje.

Is dit juist ? " De erfgenamen wensen aan de gift tussen echtgenoten, opgemaakt te ... voor notaris .... op .... te verzaken. De erfgenamen verklaren dat moesten zij niet verzaken, zij de vermindering inroepen " ???

Of was het : de erfgenamen verklaren dat zij indien zij verzaken, de vermindering inroepen?

Hopelijk was dit de laatste maal dat ik jullie moet ambeteren met mijn vragen :-)

wanton

#26 , 26 jan 2014 13:15

De devolutie wordt dan :
"de nalatenschap gaat naar de echtgenote voor het vruchtgebruik , de blote eigendom naar de kinderen , elk voor een gelijk deel.

Gelieve ook deze tekst op te schrijven , na de vermelding van de gezinswoning :

Het betreft de gezinswoning van de heer en mevrouw Sxxxers-De Wxxxer. Op basis van art. 48 van het Wetboek Successierechten wordt , in hoofde van de mevr. De Wxxxer , vrijstelling van successierechten gevraagd.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”