Ongeval fietsers tegen auto

dirkp106
Topic Starter

Ongeval fietsers tegen auto

#1 , 20 jan 2014 13:28

Ik kwam thuis en draaide men oprit op ik sloeg links af.
Op het moment dat ik de oprit inrij komen er 2 wielertoeristen achter me aan (ze moesten de groep terug bijhalen na hun wild plaspauze) en ze zien telaat of niet dat ik indraai en komen me langs links nog voorbij met als resultaat dat ze tegen me opvliegen met alle gevolgen. Fietsen stuk 1 gebroken arm en auto flink wat schade.
Normaal zou ik als auto bestuurder hier toch niet voor in fout gesteld kunnen worden of zie ik dit verkeerd?

Moet ik me zorgen maken dat ik in fout zou gesteld kunnen worden?
Politie heeft terplaatse alles opgesteld alleen de verklaring van de wielrenner die naar het ziekenhuis was nog niet.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 20 jan 2014 13:32

zwakke weggebruikers?

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 20 jan 2014 13:35

Indien u tijdig met de richtingaanwijzer uw intentie om links af te draaien hebt kenbaar gemaakt bent u in uw recht.
Veel zal afhangen van de verklaringen van de fietsers en vooral van mogelijke getuigen.

Als automobilist bent u bij de meeste rechters wel automatisch "verdacht".
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Turaki

#4 , 20 jan 2014 13:36

zwakke weggebruikers?
Enkel van belang voor vergoeding lichamelijke schade, niet voor materiële schade.

Volgens 16.3 moet men links inhalen, tenzij het in te halen voertuig te kennen heeft gegeven naar links af te draaien of zich links op te stellen door gebruik van richtingsaanwijzers en zich hiervoor zover mogelijk links heeft begeven (zonder de tegenliggers te hinderen), dan dient men rechts in te halen.

Aan TS om aan te tonen dat hij aan beide vereisten heeft voldaan, anders kan hij in fout worden gesteld.

dirkp106
Topic Starter

#5 , 20 jan 2014 14:21

Ik heb geen getuigen dat ik weet.
De enige auto achter mij was hun volgwagen die achter hun aanreed.
De auto's voor mij zijn doorgereden en zou niet weten wie of welke auto's dat waren.
Het feit dat ik al een stuk op de oprit stond toen ze me geraakt hebben heb ik daar iets aan?

Turaki

#6 , 20 jan 2014 14:34

Dan kan moeilijk ontkent worden dat het duidelijk was dat u ging afdraaien.

basejumper

#7 , 21 jan 2014 19:10

Wetgeving objectieve aansprakelijkheid betreft zowel lichamelijke als stoffelijke schade - behalve de fiets (cfr Turaki die stelt dat enkel lichamelijke schade vergoedt wordt) Fiets wordt enkel vergoed als fietser bewijs kan leveren dat automobilist ook "in fout" was. (dus verkeerstechnisch aansprakelijk naast wettelijk objectief aansprakelijk)

Wie wordt beschermd ?

De wet biedt bescherming aan de zogenoemde zwakke weggebruikers.

Men denkt daarbij spontaan aan voetgangers en fietsers. Maar het betreft ook rolstoelgebruikers, ruiters, rolschaatsers, skeelers, steppers en zelfs skiërs ... Eigenlijk gaat het om alle slachtoffers van een verkeersongeval behalve de bestuurder van het motorrijtuig zelf dat bij het ongeval betrokken is ! Dus ook, en dat is minder bekend, alle andere inzittenden van dat voertuig, ongeacht of ze verwant zijn met de bestuurder of niet.
Het slachtoffer hoeft zich niet eens per se op straat te bevinden. Zo kunnen de bewoners van een huis die verwondingen opliepen nadat een vrachtwagen op hun gevel inreed, aanspraak maken op de wettelijke bescherming.
Wie zonder enige twijfel wel uit de boot valt, is de bestuurder van het motorrijtuig. Maar de vraag is hoelang men een bestuurder blijft … De meeste rechters nemen aan dat men bestuurder is zolang men zich letterlijk achter het stuur bevindt, dus niet bv. bij het instappen maar wel bv. als men in een geparkeerd voertuig achter het stuur blijft zitten. Maar het moet gezegd dat zelfs in gelijksoortige gevallen niet alle rechters op dezelfde manier oordelen.

Een voorbeeld in positieve zin ter illustratie. Een man parkeert zijn auto op een helling en trekt de handrem onvoldoende aan. Wanneer hij iets uit de koffer wil halen, begint de auto te rollen en wordt het linkerbeen van de man verpletterd. De rechter oordeelde dat de man niet langer de bestuurder was en dus een vergoeding kon eisen van zijn autoverzekeraar (politierechtbank van Charleroi, 19/2/2004, in : Journal de Liège, Mons et Bruxelles, 2005, nr. 2.).

In welk geval ?

De zwakke weggebruiker moet een verkeersongeval hebben gehad waarbij een motorrijtuig betrokken was. Positief is de steeds ruimere interpretatie van de begrippen « verkeersongeval » en « betrokken motorrijtuig ».

Verkeersongeval

Die term wordt in de wet niet gedefinieerd. Hij lijkt op het eerste gezicht misschien vrij duidelijk, maar in de praktijk is de grens tussen een verkeersongeval en een ongeval buiten elke verkeerscontext om niet altijd makkelijk te trekken. Wat bv. te denken van een fietser die wordt geraakt door een steen die werd weggeslingerd door een kluitentrekker die op het veld werd getrokken door een tractor ? Wellicht is dat geen verkeersongeval omdat de machine die het ongeval heeft veroorzaakt, niet deelneemt aan het verkeer.

In ieder geval wordt het begrip in de praktijk ruim geïnterpreteerd.

Zo werd al geoordeeld dat de wettelijke bescherming van toepassing was op een kind dat gewond raakte toen het in een pretpark in een treintje zat (Arbitragehof, 10/12/2003, http://www.arbitrage.be" onclick="window.open(this.href);return false;).

Motorrijtuig

Dat is « ieder rij- of voertuig dat over de grond voortbeweegt en door een mechanische kracht wordt aangedreven ». Dus auto's, vrachtwagens, bestelwagens, motorfietsen, bromfietsen enz. Sinds 2001 behoren ook spoorvoertuigen (trein, tram) tot die categorie.

Rolstoelen met een eigen aandrijving die door mensen met een handicap in het verkeer worden gebracht, vallen dan weer buiten die definitie.

Motorrijtuig betrokken bij verkeersongeval

Ook dat wordt erg ruim opgevat: het volstaat dat het motorrijtuig een rol heeft gespeeld bij het ongeval, op welke manier dan ook. Stel dat een fietser valt na een aanrijding met een andere fietser tegen een toevallig voorbijrijdende auto : dan is die auto een betrokken motorrijtuig.

Ook stilstaande, achtergelaten en geparkeerde voertuigen komen in aanmerking. En dat ongeacht of een fout werd begaan of niet, en zelfs soms zonder dat er sprake is van enige fysieke aanraking met het motorrijtuig !

Een aanrijding louter tussen een voetganger en een fietser, waar totaal geen motorrijtuig aan te pas kwam, voldoet daarentegen niet aan de voorwaarde.

Zelfs bij fout van zwakke weggebruiker zelf

Ook wanneer de zwakke weggebruiker zelf een fout heeft begaan, bv. een fietser die geen voorrang heeft verleend aan een auto en door de auto is aangereden, heeft hij recht op de wettelijke bescherming. Daar is slechts één uitzondering op, namelijk wanneer de betrokkene de gevolgen van het ongeval bewust had gewild, wat gelukkig niet veel voorkomt.

Waaruit bestaat de bescherming ?

Zodra vaststaat dat het een verkeersongeval betreft met een zwakke weggebruiker, heeft laatstgenoemde recht op een vergoeding, ongeacht bij wie de fout lag voor het ongeval.

De vergoeding omhelst twee aspecten :

enerzijds alle schade die het gevolg is van letsels (niet alleen de fysieke schade, ook de morele schade). Dat betreft dus vooral de kosten voor geneeskundige verzorging ; maar ook loonverlies, een vergoeding voor pijnen en smarten enz. ;
anderzijds de schade aan de kleren. En daar horen ook de kosten bij voor het vervangen van beschadigde « functionele » prothesen (bril, gebit, rolstoel ...).

Andere materiële schade, zoals een beschadigde fiets, maakt geen deel uit van de wettelijke bescherming. Anders gezegd, als slachtoffer kan men hiervoor alleen worden vergoed als men kan bewijzen dat de bestuurder van het motorvoertuig een fout heeft begaan en dus effectief aansprakelijk was voor het ongeval.

Wanneer de zwakke weggebruiker is overleden aan de gevolgen van het ongeval, maken zijn naaste familieleden in zijn plaats aanspraak op de vergoeding. Zij hebben dan ook recht op onder meer een vergoeding voor de begrafeniskosten en een vergoeding voor het wegvallen van de inkomsten van het slachtoffer. Ook zij kunnen een morele schadevergoeding vragen.

De vergoeding wordt uitgekeerd door de verzekeraar die de aansprakelijkheid dekt van de bestuurder, de eigenaar of de houder van het motorrijtuig dat bij het verkeersongeval betrokken was, kortom in de regel de autoverzekeraar van de autobestuurder.

Is er geen geldige verzekering of kon het betrokken voertuig niet worden geïdentificeerd, dan kan het slachtoffer zich voor de vergoeding wenden tot het Gemeenschappelijk Motorwaarborgfonds.

Wanneer meerdere motorrijtuigen betrokken zijn bij het ongeval, mag men als slachtoffer zelf kiezen welke verzekeraar men aanspreekt. De meeste rechters aanvaarden dat de betrokken verzekeraars de zaak nadien onderling regelen.

Uitzonderlijk geen bescherming

Het enige geval waarin de wettelijke bescherming niet geldt en er dus geen sprake is van een automatische vergoeding aan de zwakke weggebruiker, is wanneer laatstgenoemde ouder is dan 14 jaar en niet alleen het ongeval maar ook zijn gevolgen had gewild.

Dat begrip is heel strikt en leunt nauw aan bij het begrip « zelfmoord ». In de praktijk komt het dan ook slechts uitzonderlijk voor dat een zwakke weggebruiker geen recht heeft op de wettelijke bescherming, bv. na een zelfmoordpoging.

Aansprakelijk voor schade aan derde

Wanneer de zwakke weggebruiker aansprakelijk is voor het ongeval waardoor bv. ook schade aan een auto is berokkend, wordt hijzelf in principe wel vergoed voor zijn lichamelijke schade en de schade aan zijn kleren, maar… hij kan worden aangesproken voor een vergoeding aan de autobestuurder.

Hij kan daarvoor terugvallen op zijn gezinsverzekering (verzekering burgerlijke aansprakelijkheid privéleven), tenzij net een specifieke uitsluiting geldt. Die verzekering is niet wettelijk verplicht, maar heeft dus duidelijk niet alleen nut voor mensen met kinderen, ze is eigenlijk voor eenieder een must. Niet onbelangrijk is bovendien het gedeelte rechtsbijstand van die polis : in geval van betwisting kan de zwakke weggebruiker er gebruik van maken om de kosten van een eventuele rechtszaak terug te krijgen.

Terug te betalen aan verzekeraar

Enkel en alleen wanneer meerdere zwakke weggebruikers betrokken waren bij het ongeval en een van hen aansprakelijk was, zal de verzekeraar van de bestuurder de kosten uitbetaald aan de niet-aansprakelijke zwakke weggebruiker achteraf kunnen terugeisen van de zwakke weggebruiker die wel aansprakelijk is.

Stel dat een fietser door het rood rijdt waardoor een automobilist moet uitwijken en daarbij niet alleen de fietser maar ook een voetganger aanrijdt. De verzekeraar van de autobestuurder zal de lichamelijke schade en de schade aan de kleren van beide zwakke weggebruikers betalen. Maar later zal hij van de fietser de terugbetaling kunnen vragen van wat hij aan de voetganger heeft betaald.

Onrechtvaardig ?

Nogal wat autobestuurders reageren verbolgen wanneer zij vernemen dat hun eigen autoverzekeraar schade zal moeten vergoeden van een tegenpartij die soms zelf aan de basis ligt van het ongeval, terwijl zij geen enkele fout hebben begaan en dus niet aansprakelijk zijn voor het ongeval. Maar het gaat hier om een vorm van wat juristen « objectieve aansprakelijkheid » noemen : er is geen sprake meer van de schuldvraag. Aan de basis van de wettelijke bescherming ligt de idee dat een bestuurder die met een motorvoertuig deelneemt aan het verkeer, de omgeving gevaarlijker maakt voor alle andere weggebruikers, waardoor het logisch lijkt dat zijn verzekeraar ten dele de schade vergoedt van de zwakkere in het verkeer.

Goed om te weten : wanneer de bestuurder geen schuld treft, mag zijn verzekeraar het ongeval niet laten meespelen in het schadeverleden (dus geen verhoging van de « bonus/malus »), zelfs al heeft hij misschien aanzienlijke sommen moeten uitbetalen aan een zwakke weggebruiker !

Een goede zaak

De wettelijke bescherming van de zwakke weggebruiker zorgt ervoor dat de meeste verkeersslachtoffers, behalve dan de bestuurders, probleemloos, ja bijna automatisch, worden vergoed wanneer zij verwondingen opliepen.

De steeds ruimere interpretaties van de begrippen « verkeersongeval » en van « betrokken motorrijtuig » wijzen erop dat de rechters langzaam maar zeker evolueren naar een steeds ruimere bescherming van de zwakke weggebruiker.

bron : newsletter Test Aankoop
Laatst gewijzigd door basejumper op 26 jan 2014 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 jan 2014 19:23

Zeer goede uitleg.
De reden is dat een 'zwakke' weggebruiker in de letterlijke zin van het woord zeer zware verwondingen heeft en wagen amper een bluts en dan door juridische procedures x jaar moet wachten om een eerste uitbetaling.
Het is een technisch juridische verzekeringszaak die los staat van het feit, net om de gevolgen te milderen.

redak

#9 , 21 jan 2014 19:52

Hoe is de straat ingedeeld ? Is er een fietspad aanwezig ?

Ik weet alvast van een voorval waarbij een autobestuurder in gelijkaardige situatie, links afslaan om oprit op te rijden, wel volledig aansprakelijk werd gesteld. Het was dan wel geen fietser(s) die inhaalden, maar een andere auto. Redenering was dat de persoon die zijn oprit op reed een manoeuvre uitvoerde en vermits hij hierbij de openbare weg verliet in zijn ongelijk werd gesteld. Indien hetzelfde was gebeurd om een straat in te slaan was hij wel in zijn recht gesteld.

Vandebos

#10 , 21 jan 2014 21:07

@Basejumper: Gelieve bij het ad verbatim overnemen van materiaal van derden deze op zijn minst het respect te betonen van het vermelden van de bron en/of auteurs.

dirkp106
Topic Starter

#11 , 22 jan 2014 15:06

Ik weet alvast van een voorval waarbij een autobestuurder in gelijkaardige situatie, links afslaan om oprit op te rijden, wel volledig aansprakelijk werd gesteld. Het was dan wel geen fietser(s) die inhaalden, maar een andere auto. Redenering was dat de persoon die zijn oprit op reed een manoeuvre uitvoerde en vermits hij hierbij de openbare weg verliet in zijn ongelijk werd gesteld. Indien hetzelfde was gebeurd om een straat in te slaan was hij wel in zijn recht gesteld.
Er is hier geen fietspad.

Turaki

#12 , 22 jan 2014 15:24

Nochtans staat het inrijden van een eigendom niet in de lijst van manoeuvres (artikel 12.4), en staat er bij het afslaan duidelijk dat dit ook kan om de rijbaan te verlaten (artikel 19.1). Een rechter die de wegcode op zijn eigen manier interpreteert, volgens mij.

redak

#13 , 22 jan 2014 16:57

in het slechtste geval dacht hij (persoon die zijn oprit op reed) : elk zijn eigen schade. Hij heeft wel een 2 tal maanden in het ziekenhuis gelegen en ondertussen nog een lange revalidatie achter de rug.

redak

#14 , 22 jan 2014 17:11

Er is hier geen fietspad.
In dat geval moet een fietser die een auto wil inhalen dit ook links uitvoeren. Dan komt terug het feit of het duidelijk was dat u links wilde afslaan (richtingsaanwijzer). Het probleem is alleen in zo'n geval : hoe kan je dit bewijzen ?

Dan is er nog het punt dat er fietsers van, volgens ik lees, 1 groep/peloton voor en achter u reden. Als ze dit uitspelen kan dit volgens mij de uitspraak ook beïnvloeden.

Ik denk dat er veel zal van afhangen in hoeverre de behandelende verzekeraars/rechters (indien het zover zou komen) fietsfanaten zijn.

Turaki

#15 , 22 jan 2014 18:25

In dat geval moet een fietser die een auto wil inhalen dit ook links uitvoeren. Dan komt terug het feit of het duidelijk was dat u links wilde afslaan (richtingsaanwijzer). Het probleem is alleen in zo'n geval : hoe kan je dit bewijzen ?

Dan is er nog het punt dat er fietsers van, volgens ik lees, 1 groep/peloton voor en achter u reden. Als ze dit uitspelen kan dit volgens mij de uitspraak ook beïnvloeden.

Ik denk dat er veel zal van afhangen in hoeverre de behandelende verzekeraars/rechters (indien het zover zou komen) fietsfanaten zijn.
Neen, indien het voorgaand voertuig links wil afslaan (en dit laat merken door richtingsaanwijzers en naar links op te schuiven) moet er rechts ingehaald worden, en mag links niet.

En het ging maar over 2 fietsers, die op dat moment niet met de voorgaande groep aan het meerijden waren (anders moet je ze niet bijhalen), dus TS zat er niet tussen. Daarnaast heeft een groep renners geen bijkomende bescherming volgens de wegcode (in tegenstelling tot een groep voetgangers, zoals in artikel 41.1), dus of hij nu midden die groep zat of niet maakt niet veel uit, elk lid van de groep moet zich individueel aan het verkeersreglement houden.

Terug naar “Verkeersongevallen”