Ik huur samen met mijn ex-vriendin een appartement sinds augustus 2013. Het is een standaard 3/6/9 contract.
Aangezien de relatie is afgelopen, gaat zij nu bij haar ouders wonen. Zij wil dus graag het appartement opzeggen.
Ikzelf overweeg om hier te blijven wonen, toch een 6-tal maanden, totdat ik een job in het buitenland heb vast gekregen. Bijna alle meubels hier zijn van mij, en zouden dus ook kunnen blijven staan. Bovendien is er in Leuven weinig keuze qua kleine studio's in mei; in juli is er meer keuze door alle vertrekkende studenten.
Mijn idee was dus om, in plaats van samen het appartement op te zeggen, haar te schrappen uit het huurcontract.
- Ze is bereid om de helft van de 3 maanden boete voor vroegtijdige uittreding te betalen.
- Ik geef haar dan ook de helft van de waarborg terug.
- Blijft de startdatum van het contract dan op 01/08/13 ? Of moet er een nieuw contract opgesteld worden lopend vanaf 01/02/14?
- We zullen sowieso de goedkeuring van de huisbaas nodig hebben, lijkt mij?
De simpelste manier is waarschijnlijk om een nieuw contract op te stellen, en in der minne met de huisbaas te regelen dat er geen boete betaald moet worden. Dan moet de huisbaas wel aanvaarden dat ik alleen dit appartement huur (wat normaalgezien geen probleem zou mogen zijn). Is het toegestaan om de plaatsbeschrijving van 01/08/14 te gebruiken (aangezien ik wel geen meubels wil verhuizen)?