Bedankt dako voor deze info. Mijn "bedrijf" is een eenmanszaak (bijberoep) niet vrijgesteld van btw.
Het gaat hier over een binnenlandse leverancier.
Ik begrijp dus dat een inkomende faktuur (op mijn btw nr) waar geen btw op staat , ik deze moet inboeken en dan indien voor eigen gebruik de faktuur moet uitschrijven op mijn prive en er btw bijvoegen en deze btw storten?
Als voorbeeld
Ik bestel via mijn btwnr een droogkast en krijg deze geleverd. Op de faktuur staat het bedrag exl btw.
Ik gebruik deze droogkast voor eigen (privé) gebruik.
Ik maak dus een uitgaande faktuur, reken er de btw bij en stort deze btw naar de staat?
Je moet eerste weten waarom er geen BTW aangerekend is door je binnenlandse leverancier. Is dit medecontractant, leverancier onder vrijstellingsregeling BTW, goederen zonder BTW? Dus de vraag zou je als particulier BTW moeten betalen? Indien werken in onroerende staat: normaal ja, indien leverancier onder vrijstellingsregeling moet je als particulier ook geen btw betalen. Idem voor vb dagbladen,...
Moest je btw betalen(mc of IC levering bij buitenlandse leverancier) dan draag je deze best af via je btw-aangifte, maar trek je deze niet af op je BTW aangifte. de totale kost + btw boek je @R/C
Jou methode "kan" in principe ook, ze komt BTW-technisch op hetzelfde neer, maar je hebt meestal een probleem met je statutair doel(vennootschap)/inschrijving kbo (eenmanszaak + vennootschap). Bij het ondernemingsloket sta je geregistreerd voor een aantal activiteiten die je doet/mag doen... Verkoop van een wasmachine is "kleinhandelaar in witgoed" of iets dergelijks, vermoedelijk gaat dit niet in jou doel staan. Idem voor andere "prive" activiteiten.
Best zoals aangehaald alles zo goed mogelijk gescheiden houden, en prive aankopen op jou prive laten factureren.