burgemeester/advocaat & beslissing schepencollege Hoge Raad

inina
Topic Starter

burgemeester/advocaat & beslissing schepencollege Hoge Raad

#1 , 17 jan 2014 14:41

Ik vraag me af of het (wettelijk) toegelaten is wat onze burgemeester allemaal doet?
Hij treedt met zijn mandaat van burgemeester eveneens op als advocaat voor verwerende partij, in een zaak van bouwovertredingen met bouwschade, waarbij alle partijen (dus ook de eiser) in dezelfde gemeente wonen.

De burgemeester/raadsman is omwille van zijn betrokkenheid als advocaat in een voor de rechtbank van eerste aanleg lopende procedure voor de rechtbank van eerste aanleg, buiten gebleven uit de vergadering van het Schepencollege, waar de 1e schepen de vergadering op 24/6/2013 heeft voorgezeten.

Tijdens deze vergadering werd beslist om herstel- en meerwaarden te vorderen bij de Hoge Raad voor het Herstelbeleid, voor de aanwezige stedenbouwkundige overtredingen, die eveneens werden vastgesteld met een Pro Justitia. De burgemeester heeft deze beslissing dus niet mee ondertekend.

Maar nadien heeft hij op de kopie s van deze beslissingen wel zijn handtekening geplaatst en heb ik bovendien van een schepen vernomen dat de betreffende herstelvorderingen heden nog steeds niet werden doorgestuurd naar de Hoge Raad.

Van de Vlaamse Ombudsdienst heb ik eveneens vernomen dat de gemeente (=burgemeester) en de lokale Politie (waar de Burgemeester het hoofd van is), inderdaad prioriteiten mogen stellen en kunnen beslissen of zij een dossier al dan niet voorleggen aan de Hoge Raad en het parket.

Mijn vraag is nu, indien het College van burgemeester en schepenen een beslissing heeft genomen, mag/kan de burgemeester dan uiteindelijk toch nog beslissen om dit dossier niet door te sturen ?

Het is natuurlijk zeer duidelijk in het voordeel van zijn cliënt waarvoor hij optreed als advocaat. Maar is dit wettelijk ook toegelaten??? En zo neen, wat kan ik daar dan tegen doen?

Graag een antwoordje aub met dank bij voorbaat en alle achting

Inina

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
inina
Topic Starter

#2 , 17 jan 2014 14:46

Indien mogelijk voor de hogervermelde vraag een verwijzing naar een of andere wettekst of te volgen normen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jan 2014 16:56

ALS politie een PV heeft opgesteld dan MOET ze dit doorsturen aan het parket. Het is NIET de taak van de politie om te seponeren.
Er bestaat wel een lijst van feiten waar door de parketten bepaald wordt welk TYPE PV er dient opgesteld te worden.
Kan gaan van een melding of kort verslag voor geen strafbare feiten.
Over een VPV (verkort PV inzake feiten op die lijst vb met onbekende dader).
Een PV zonder verhoor dader ' Saldus III dat verzonden word aan parket vb eerste winkeldiefstal.
Een PV waar politie een autonoom onderzoek bij instelt dus de zaak quasi volledig afwerk (APO)
Een klassiek PV dat direct naar parket wordt gestuurd vb moord.

En neen burgemeester mag niet optreden in een zaak waar de belangen van de gemeente geschaad kunnen worden.

Reclame

inina
Topic Starter

#4 , 17 jan 2014 20:27

Het is een werkelijk Proces verbaal dat opgemaakt werd voor strafbare feiten, maar pas nadat ik bij de Gouverneur, de Vlaamse ombudsman en Comité P klacht heb moeten indienen, omdat onze gemeente géén PV wilde laten opmaken door de lokale politie.
Het heeft trouwens meer dan 1 jaar geduurd voor ik het werkelijk in handen had (die lange tijd wordt me nu door tegenpartij verweten) Ik ben dit PV trouwens blijven eisen om uiteindelijk te kunnen bewijzen dat de door de rechtbank aangestelde gerechtsdeskundige een partijdig en onnauwkeurig deskundig onderzoek heeft uitgevoerd.

Wat is eigenlijk een APO onderzoek??? Want uiteindelijk wou de gemeente zich er nog vanaf maken met een "dienstnota', wat op zich toch ook al niet normaal te noemen is, denk ik toch?!!! Of is een APO een dienstnota , want die is niet opgemaakt door de politie maar door de stedenbouwkundige ambtenaar van de gemeente.????

En wat zijn de belangen van de gemeente??? zijn dat de belangen van henzelf en sommige inwoners, maar niet van alle burgers die ook in hun gemeente wonen en door hun optreden eigenlijk ten onrechte geschaad worden? EN WAT IS DAAR NU UITEINDELIJK AAN TE DOEN , want de politieke wereld is zéér machtig en werkt achter de schermen door o.a zelfs tot in een deskundig onderzoek dat bevolen werd door de rechtbank.!!!

De enige hoop die ik op dit moment nog koester is d

inina
Topic Starter

#5 , 17 jan 2014 20:33

De enige hoop die ik op dit moment nog een beetje koester is het vonnis dat op 28/1/2014 zal moeten uitgesproken worden door een "eerlijk rechter", want er zijn voldoende bewijzen in het dossier waaruit de misleiding van mijn tegenpartij (aannemer/bouwheer) kan blijken .
Maar wat kan ik doen als ook dat niet het geval zou zijn???. deze zaak heeft me al verschrikkelijk veel geld gekost aan advocaten, het is nu mijn derde advocaat en waar de twee eerste van dezelfde balie waren is deze van een ander rechtsterritorium/balie hopelijk is dit nu een voordeel voor mij??

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 jan 2014 23:23

APO of autonoom politie opsporingsonderzoek.

In principe heeft een gemeentebestuur niets te vertellen aan de Lokale politie.
Er is wel een politieraad en een voorzitter maar de meeste lokale zones zijn meer gemeenten zones dus is de mogelijke invloed al veel minder.
Daarbij heeft een officier van politie verantwoording af te leggen inzake PV's aan het parket en niet aan de burgemeester.

inina
Topic Starter

#7 , 18 jan 2014 19:57

Toch werken in onze gemeente dat weet ik pertinent zeker een bepaalde inspecteur van politie die verantwoordelijk is voor het vaststellen en opmaken van stedenbouwkundige en milieu- overtredingen zeer nauw samen met elkaar. Bij ons is het heel duidelijk dat de burgemeester het hoofd is van de politie. Dus als dat ik kreeg steeds een brief waarin ik van het kastje naar de muur werd gestuurd. IK bedoel dan van de gemeente naar de politie en omgekeerd. Maar in dat bepaald geval werd geweigerd overtredingen te komen vaststellen. Ik heb nu de Vlaamse ombudsdienst hiervoor nog eens aangeschreven. Die heeft me in het verleden ook al wel geholpen.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”