Hoogte deuren/thermostaat na renovatie

Ice
Topic Starter

Hoogte deuren/thermostaat na renovatie

#1 , 14 jan 2014 16:19

Beste forumleden,

Wat zijn de wettelijke specificaties voor plaatsing van deuren?
Na renovatie staan alle deuren te hoog: 8 mm waardoor het nu tocht dat het een lust is en zelfs binnenregent onder de buitendeur om maar te zwijgen van het warmteverlies en verhoogde stookkosten.
Ik heb gehoord dat het niet mogelijk zou zijn om de deuren te verlagen? En dat het wettelijke 4 mm zou zijn?
Elke kamer heeft verluchtingroosters dus voor verluchting is dat echt niet nodig..
Tot zover de zuinigheid/verbetering van een gerenoveerde woning....

Nog een vraag betreffende verwarming:
De thermostaat staat eigenlijk te dicht bij de radiator en die warmte uitstraling zorgt ervoor dat de thermostaat te vroeg afslaat. Het midden van de kamer heeft bijgevolg zomaar even 3° minder dan de gevraagde temperatuur die de thermostaat dan aangeeft.
Ook worden de radiatoren ijskoud voor de thermostaat opnieuw aanslaat, maw: de thermostaat houdt geen constante temperatuur maar laat het te ver afkoelen voor hij reageert. Wat is daarvan de oorzaak?
Het duurt ongeveer 1 uur per graad om op te warmen, is dit normaal?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 14 jan 2014 16:59

Wat de deuren betreft weet ik niet of er ettelijke normen zijn. Het is me wel opgevallen dat in recente appartementn met mechanisch centraal ventilatiesysteem de spleet onder de deuren eerder 8 dan 4 mm is.

Om uw verwarmingsprobleem op te lossen moet u de keteltemperatuur verlagen. Die staat duidelijk te hoog.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

giserke

#3 , 14 jan 2014 17:18

Een norm is me niet bekend, maar 8mm kier lijkt me wel veel.
Zijn de deuren aangepast, of is de vloer verlaagd door een andere vloerbedekking?

Je kunt onderaan de deur een onzichtbare tochtstrip aanbrengen. En voor de buitendeur een rubber.

Reclame

katwezel

#4 , 14 jan 2014 17:41

sommige thermostaten hebben een regelbare afwijking ingebouwd die kun je dan instellen als er een warmte bron te dicht bij is ( bij u de radiator dus ) meestal kun je dan een afwijking van 3° instellen ,

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 jan 2014 19:59

Enkel bij brandwerende deuren is er een wettelijke norm voor de spleet onder de deur.

chantika

#6 , 14 jan 2014 20:27

Een oplossing voor u thermostaat zou kunnen bestaan uit een draadloze thermostaat. Ontvanger plaats je op de plaats waar u thermostaat nu staat. Draadloze thermostaat neem je mee waar je maar wil.

k.b.

#7 , 15 jan 2014 00:20

. .
Laatst gewijzigd door k.b. op 27 mei 2014 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Ice
Topic Starter

#8 , 15 jan 2014 02:38

Is er in deze renovatie ook geisoleerd ...
Tocht en dergelijke temperatuursverschillen in één ruimte lijken mij te wijzen naar een "groot warmteverlies" ... ; dit is normaal één van de eerste zaken die men moet aanpakken bij grondige renovatiewerken ...

Spleten onder binnendeuren zijn vandaag "normaal" en voorgeschreven ivm ventilatie ( ik dacht dat het 7 mm was bij deur van 83 cm ; en 8 mm bij deur van 73 cm) ... en dit zijn dan de theoretische minimale "doorstroomopeningen" voor de ventilatielucht ...
k.b.
Allemaal hartelijk dank voor de reacties.

Er werd een laag van een soort schuim gespoten voor de tegels werden geplaatst (als isolatie vermoed ik...)
Inderdaad, groot warmteverlies, dit merk ik aan de schommelende temperatuur, tocht enz..voor de renovatie was er geen sprake van tocht (of toch maar minimaal na plaatsing van dubbele beglazing) en was de leefruimte lekker warm na een kwartiertje....nu duurt het letterlijk uuuuren voor de leefruimte warm is, behoudt de warmte niet en koelt snel af.
Ook twijfel ik of de radiatoren voldoende berekend zijn op de grootte van de ruimtes.
Voor renovatie waren er twee radiatoren over de hele breedte vd kamer voor de ramen, nu zijn er twee rechtopstaande radiatoren tegen de muren.

Ventilatie door spleten onder de deuren is helemaal niet nodig vermits er op elk raam een ventilatierooster staat...totaal nutteloos dus..
De buitendeuren is nog triester, ook die staan te hoog tov de deurstijlen en zelfs de dorpels liggen los en de ruimte tussen de buitendorpel en vloer is niet dichtgemaakt...

Roharro:
Om uw verwarmingsprobleem op te lossen moet u de keteltemperatuur verlagen. Die staat duidelijk te hoog.
Dus de 70° voor de ketel zijn te hoog? Op welke temperatuur zou de ketel dan moeten staan en op welke manier lost dit dan het probleem op? (sorry, ik ben volledige leek op dat vlak. Wat is bijvoorbeeld overdimensioneren en hoe weet ik of de radiatoren wel voldoende zijn om de ruimte verwarmd te krijgen?)
De warmwatertemperatuur staat op 45°

Giserke:
Inderdaad, de vloer is volledig en overal vervangen door tegels.

Een draadloze thermostaat zou inderdaad perfect geweest zijn (ben ik bekend mee) maar aangezien het een huurhuis betreft was er geen sprake van keuze, helaas en met de plaatsing werd ook al geen rekening gehouden met het efficiënt benutten van de ruimte, maw: een volledige muur is daardoor puur ruimteverlies..

Terug naar “Aanneming”