appartement huren in schrijne toestand

gorens
Topic Starter

appartement huren in schrijne toestand

#1 , 14 jan 2014 15:30

Ik woon samen met mijn moeder.

Ik en mijn moeder had In Mei 2013 een appartement te huur gezien voor 650 Euro.
Wij namen TEL. contact op met de eigenaar , die liet ons weten dat wij het appartement mogen komen bezichtigen.
toen wij het appartement kwamen bezichtigen zagen wij nog vele andere kandidaat huurders voor het appartement.
kandidaat huurders kregen rondleiding om het appartement te kunnen bezichtigen.
De eigenaar liet iedereen weten dat de ramen van de slaapkamers en living eerst wordt vernieuwd alvorens te worden verhuurd.
Omdat wij van de éérste kandidaat huurders waren werd het appartement aan ons toegewezen.
na een maand kregen wij TEL contact dat het appartement beschikbaar is end at er overal nieuwe ramen in staan.
Mijn moeder ging het huurcontract teken en nam daarna intrek in het appartement.

Na het intrek in het appartement zagen wij dat er helemaal niets is gedaan. Geen nieuwe ramen gewoon niets. die huisbaas had ons belogen.
De ramen zijn echt rot, beschimmeld, schrijnend. als er harde wind is vliegen die ramen gewoon open.
De verwarming is op een mazoutketel, niet echt gezellig als jou verwarming op mazout langs de ramen door vliegt.
Wij hebben die huiseigenaar meermaals gecontacteerd. er kwam een werkman een bestek opmaken van de kosten die er moet worden gedaan.
Die werkman heeft die huiseigenaar TEL gecontacteerd voor de kosten van de ramen, maar de huiseigenaar wil daar niet op ingaan.
Nu zit ik en mijn moeder nog steeds in de kou. verwarmen maakt amper iets uit. de verwarming vliegt gewoon naar buiten. alles tocht hier .

Nu is mijn vraag wat moeten wij doen om geen problemen te hebben met de huiseigenaar ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 jan 2014 15:53

Verhuurder aangetekend in gebreke stellen en hem wijzen op zijn beloften die hij heeft gedaan, met kopie van deze brief via gewone post.
Natuurlijk niet slim om niets op papier te laten zetten.
Indien verhuurder niet reageert, naar vrederechter trekken.

j.demoor

#3 , 16 jan 2014 08:26

‘Mijn moeder ging het huurcontract teken en nam daarna intrek in het appartement’ houdt in dat u geen huurder bent.

“Art.1730.§ 1. De partijen zijn verplicht een omstandige plaatsbeschrijving op te stellen, op tegenspraak en voor gezamenlijke rekening. Deze plaatsbeschrijving wordt opgesteld ofwel tijdens de periode dat de ruimtes onbewoond zijn, ofwel tijdens de eerste maand van bewoning. Hij wordt gevoegd bij de geschreven huurovereenkomst in de zin van artikel 1bis van boek III, titel VIII, hoofdstuk II, afdeling 2 en zal eveneens onderworpen zijn aan de registratie...§ 3. De contractuele bepalingen welke in strijd zijn met de paragrafen 1 en 2 zijn nietig.”(Burgerlijk Wetboek).

Ik ga ervan uit dat u deze verplichting niet nakwam.

“Art.3.Het onroerend goed en inzonderheid de fundering, de vloeren en het timmerwerk mogen geen uitwendige of inwendige structurele of stabiliteitsgebreken vertonen of andere gebreken zoals scheuren, breuken, uitgesproken slijtageverschijnselen of de aanwezigheid van zwammen of parasieten die de veiligheid of gezondheid in het gedrang kunnen brengen. Art. 4. De woning moet vrij zijn van vochtinfiltratie door het dak, de dakgoten, de muren of het buitenschrijnwerk alsook van opstijgend vocht via de muren of vloeren die de gezondheid in het gedrang kunnen brengen.”(8 juli 1997 K.B. tot vaststelling van de voorwaarden waaraan ten minste voldaan moet zijn wil men een onroerend goed dat wordt verhuurd als hoofdverblijfplaats in overeenstemming zijn met de elementaire vereisten inzake veiligheid,gezondheid en bewoonbaarheid).

‘De ramen zijn echt rot, beschimmeld, schrijnend. als er harde wind is vliegen die ramen gewoon open’

Is niet voldaan aan voornoemd art.3 of 4 dan kan uw moeder klacht neerleggen bij de burgemeester met verzoek om onbewoonbaarverklaring.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

KJ86

#4 , 16 jan 2014 16:36

Het heeft geen zin om de procedure voor ongeschikt of onbewoonbaar op te starten als enkel de ramen mankeren. Je kan maximaal een categorie 3-fout krijgen op het schrijnwerk. Categorie 3 is gelijk aan 9 punten. De woning moet 15 punten of meer halen om ongeschikt voor bewoning te zijn. Je kan best de schimmel afwassen met javel voor uw eigen gezondheid en eventueel aan de huisbaas vragen een extra grendel te plaatsen zodat de ramen niet meer open waaien. Als je nieuwe ramen wilt is de snelste manier om je huisbaas te motiveren, hem voorstellen meer huur te betalen zodat de kost van nieuwe ramen niet weegt op zijn inkomen.

sloeberken

#5 , 16 jan 2014 17:38

Dat klopt niet de punten zijn van geen belang. Als de ramen versleten en rot zijn zullen er wel meer dan 9 strafpunten zijn dit word gerekend per kamer.
Hoe kun je zo een pand verwarmen.

Even lezen:
https://www.wonenvlaanderen.be/onderste ... n_notendop" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vandebos

#6 , 16 jan 2014 19:32

Het heeft geen zin om de procedure voor ongeschikt of onbewoonbaar op te starten als enkel de ramen mankeren. Je kan maximaal een categorie 3-fout krijgen op het schrijnwerk. Categorie 3 is gelijk aan 9 punten. De woning moet 15 punten of meer halen om ongeschikt voor bewoning te zijn. Je kan best de schimmel afwassen met javel voor uw eigen gezondheid en eventueel aan de huisbaas vragen een extra grendel te plaatsen zodat de ramen niet meer open waaien. Als je nieuwe ramen wilt is de snelste manier om je huisbaas te motiveren, hem voorstellen meer huur te betalen zodat de kost van nieuwe ramen niet weegt op zijn inkomen.
Indien de ramen dermate rot zijn en er is schimmel in het pand zou het me in het extreme verwonderen als de score bij negen punten zou blijven.....

Naar de gemeente stappen en eventueel met attest arts in de hand controle van het pand vragen aan de dienst stedenbouw.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 jan 2014 23:15

Is dit een vervolg op deze topic ?
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 38&t=47039" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Huren”