wij verhuizen maar niet direct, huisbaas doet nu al moeilijk

Turaki

Re: wij verhuizen maar niet direct, huisbaas doet nu al moei

#16 , 13 dec 2013 16:13

In het AS op elk punt apart wel antwoorden.
Waarom? Er was geen ingaande PB.Dus heeft verhuurder geen poot omop te staan, tenzij hij aan de hand van fakturen kan bewijzen dat hij in de loop van de huur bepaalde zaken heeft laten vernieuwen of herstellen.
Om zo duidelijk te maken dat u uw rechten kent. En om elke munitie die de huisbaas kan gebruiken op voorhand onderuit te halen. Je wil niet dat achteraf de huisbaas beweert dat, door op dit wel te antwoorden en op dat niet, je akkoord bent gegaan met de punten waar je niet op antwoordde. Je weet maar nooit of de rechter geen slechte dag heeft gehad, of zelf slechte ervaringen met huurders heeft gehad.

Op veel punten kan het antwoord wel gelijk zijn, bv "gelieve voor deze schade/kosten de bewijsstukken voor te leggen dat wij hiervoor verantwoordelijk zijn". Bij gebrek aan ingaande PB wordt dit voor de huisbaas heel moeilijk.
Nooit beweren "dit was reeds zo toen wij hier kwamen wonen", want dan moet u dit bewijzen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
krisje1973
Topic Starter

#17 , 13 dec 2013 19:29

Ze zijn al weg

krisje1973
Topic Starter

#18 , 13 dec 2013 19:31

Bedankt turaki voor deze tips, heb al stuk aangetekende brief klaar en ga het zo aanpassen.
Morgen heb ik afspraak met deze vrienden

Reclame

krisje1973
Topic Starter

#19 , 26 dec 2013 12:57

Update

AS die huisbaas naar hun stuurde was gedateerd op 7 december doch poststempel staat op 12 december en dan ook toegekomen op 13 december

Op 14 december heb ik mijn vrienden geholpen om een AS te schrijven naar de huisbaas, ook gewoon verzonden.
Brief gedateerd op 16 december gezien het dan maandag was en werd verzonden.

In deze brief zeer duidelijk melding gemaakt dat het huurcontract niet geregistreerd was, er geen ingaande en uitgaande plaatsbeschrijving is opgemaakt.
Bij elk puntje van schade de melding gemaakt: gelieve voor deze schade/kosten de bewijsstukken voor te leggen dat ik hiervoor verantwoordelijk ben.

Blijkbaar stonden ze wel 1 maand achter met huur, namelijk de maand november.
Dit was een vergissing van hun.
Ze hadden een nieuwe permanente opdracht aangemaakt voor de betaling van de huur van de nieuwe woning en de oude al stop gezet.
Op 16 december hebben ze deze achterstallige huishuur doorgestort naar de oude huisbaas met de duidelijke vermelding: achterstallige huur november 2013.
In het AS naar hun huisbaas is deze vergissing van hun, beschreven met de belofte deze te betalen voor einde december, wat dus gebeurt is.

Op 19 december krijgen ze (ja, dan al!) een gewone brief van het vredegerecht met een afspraak tot een verzoeningszitting.
Op het tweede blad staat bij de redenen: achterstallige huur 1 maand, diverse beschadigingen aan haar eigendom en vuil achter laten van de woning (wat dus zeker en vast niet was)

Zitting heeft plaats op 7 januari.

Vriend vraagt me om mee te gaan gezien zijn partner wel eens uit haar krammen zou kunnen schieten.
Kan vriend vragen aan de vrederechter of ik hem kan bijstaan?
Hij is zelf iet erg mondig.

Wat kan er verwacht worden van een verzoeningszitting op het vredegerecht?

Hartelijk bedankt voor alle hulp in dit dossier.

sloeberken

#20 , 26 dec 2013 13:55

Een verzoening is enkel om de partyen te verzoenen indien een van de partyen niet akkoord is kan de vrederechter niets opleggen. Dus zeker naartoe gaan en nodige bewijsstukken meedoen.
Je kan u vriend zeker bijstaan. Als er een verzoening bereikt word giet de vrederechter dit in een vonnis dat uitvoerbaar is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

krisje1973
Topic Starter

#21 , 12 jan 2014 17:30

Update

Afgelopen dinsdag verzoeningszitting geweest.
Ik mocht niet mee binnen, enkel personen tot bloedverwant in de 2de graad.

Huisbaas mocht eerst uitleg doen.
Ze nam haar fototoestel en toonde een vies stopcontact :mrgreen:
Het huis was volgens haar vuil achtergelaten, diverse beschadigingen enz.

Vriend was goed gebrieft en zei vroeg direct of mevrouw een intredende plaatsbeschrijving had.
Ook de vrederechter vroeg dit aan haar.
Hierop kwam het ontkennende antwoord.

Tevens werd dan gemeld aan de vrederechter dat er ook geen registratie van het huurcontract was gebeurd.
Vrederechter stelde eerst voor om elk 1 maand waarborg te geven doch mijn vriend is hier niet mee akkoord gegaan.

Mevrouw kreeg de uitleg van de vrederechter dat ze een procedure kon opstarten om alsnog proberen de waarborg vrij te krijgen in haar voordeel maar dat ze niet erg veel kans maakte gezien er geen plaatsbechrijving was.
Ze zei direct dat ze geen procedure zou opstarten gezien ze geen tijd heeft.

Wat nu voor mijn vrienden?
We dachten haar eerst een aangetekend schrijven te sturen om nogmaals de vrijgave van de huurwaarborg te eisen.

Als ze hier niet op reageert, dienen we zelf een verzoekschrift in te dienen voor het vredegerecht?

Dank je wel voor de hulp, het heeft effect gehad, nu nog wachten op de waarborg.

Vandebos

#22 , 12 jan 2014 17:38

Dat is het enige dat mogelijk is. In het schrijven de verhuurder duidelijk maken welke de mogelijke meerkosten zijn zijn voor hem als ze via een geding de vrijgave dienen te bekomen.

krisje1973
Topic Starter

#23 , 15 jan 2014 14:05

Op een andere site, gevonden via google, zag ik staan dat de procedure tot behandeling van deze zaak, binnen de maand moet ingesteld worden indien er geen verzoening bereikt werd.

Doch de huisbaas start nu niet de zitting op maar mijn vrienden.

Moeten zij dit ook doen binnen de termijn van 1 maand.
Zij zijn nu eisende partij in plaats van verwerende partij.

Of mogen zij dit aanvragen voor behandeling, na meer dan een maand?

Vandebos

#24 , 15 jan 2014 14:12

Als zij deze zaak opstarten middels een verzoekschrift art 1344bis/ev Ger.W. maakt dit weinig uit. In deze procedure zit immers automatisch een verzoening vervat. Als deze niets oplevert wordt onmiddellijk de dag zelf de zaak ten gronde ingeleid.

krisje1973
Topic Starter

#25 , 15 jan 2014 15:17

Dank je wel Vandebos!

Dan hebben we eerst de tijd om haar een aangetekend schrijven te sturen om te proberen de waarborg vrij te krijgen.
Indien het dan niet lukt, dienen we een verzoekschrift in.

Terug naar “Huren”