Huis verkocht en na 2 maanden moet ik eruit...

Motemse
Topic Starter

Huis verkocht en na 2 maanden moet ik eruit...

#1 , 27 jan 2008 12:22

Hallo,

Ik heb mijn huis verkocht half december 2007. Ik ben gebeld geweest door de notaris om een afspraak te maken voor het verlijden van de akte. De datum is 20 februari 2008. Is dat niet te vroeg?

Normaal gezien was het 11 april 2008. Nu ben ik te weten gekomen dat de kopers er achter hebben gezeten om zo de interessante bankvoorwaarden te kunnen behouden...

Kan ik als verkoper iets ondernemen??? Want ik heb nog altijd geen tijdelijke verblijf gevonden...

Dank u

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
question

#2 , 27 jan 2008 12:38

Een kennis van mij had hetzelfde voor. Die hebben bij de notaris een document laten opstellen dat ze tot vb. 11 april erin blijven wonen, mits een betaling van een overeengekomen huurprijs.

dieke

#3 , 28 jan 2008 18:15

Beste Motemse

Wij zitten momenteel in hetzelfde schuitje. Onze kopers wisten nochtans bij ondertekening compromis dat wij de volledige 'standaard' 4 maanden tussen compromis en akte, nodig zouden hebben om zelf op zoek te gaan naar een nieuwe woonst.

Doorgaans is het zo dat er in die 4 maanden een datum wordt gevonden die voor beide partijen past. Is dat voor jou pas op het einde van die 4 maanden, dan kunnen kopers niet anders dan zich daarbij neer te leggen, aangezien er meestal in de compromis een vermelding staat als volgt: 'Partijen verbinden zich ertoe ten laatste te verschijnen bij de notaris ter verlijden definitieve akte, binnen 4 maanden na ondertekening compromis' Maw, als jij als verkoper erop staat dat dit pas effectief 4 maanden later gebeurt, hou jij je aan jouw deel van de afspraak.

Het probleem vaak is dat banken hun leningvoorstel niet voor de volle 4 maanden kunnen/willen garanderen. Het ligt er dus maar aan of jij je kopers daarin tegemoet wil treden of niet. Indien ja, kan je altijd bv. laten opnemen dat je wel nog het recht krijgt te blijven wonen tot op datum x. Zo doe jij wat water bij de wijn, zij ook, everybody happy.

Reclame

Terug naar “Kopen”