pauze inhalen

LeenW

Re: pauze inhalen

#16 , 08 jan 2014 17:41

Werknemers moeten ten allen tijde, zonder nadelige gevolgen, naar het toilet kunnen gaan. Wijs uw personeelsdienst op artikel 58 van het koninklijk besluit tot vaststelling van de algemene basiseisen waaraan arbeidsplaatsen moeten beantwoorden van 10/10/12, specifiek het 3e lid:
De toiletten bestaan uit één of meerdere individuele wc's en desgevallend urinoirs, samen met één of meerdere wastafels.
De toiletten zijn volledig gescheiden voor mannen en vrouwen, en bevinden zich dicht bij hun werkpost, de rustlokalen, de kleedkamers en de douches.
De werknemers moeten zich vrij naar de toiletten kunnen begeven.

Neem ook hiervoor contact op met uw vakbond om de niet-betaalde werkuren terug te vorderen.
Maar dit is niet het probleem van de TS, ze mocht vrij naar het toilet gaan en heeft haar loon behouden. Het gaat erom of de werkgever mag vragen overdadig gebruik van de wc te compenseren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#17 , 08 jan 2014 17:59

Als dat zo'n probleem is voor de werkgever dan kan de dokter misschien best gezien het ongemak de dame ineens thuis schrijven wegens problematische zwangerschap?

sdominguez
Topic Starter

#18 , 08 jan 2014 18:51

Mijn gyn zit alleen in het ziekenhuis en kan bijv niet buiten de werkuren.

Reclame

sdominguez
Topic Starter

#19 , 08 jan 2014 18:55

Mijn gyn zit alleen in het ziekenhuis en kan niet buiten de werkuren. Moet wel steeds attest meebrengen en krijg de nodige tijd. Moest ik nu een prive gyn hebben daar moet ik verlof nemen of buiten de werk uren gaan. Hangt waarschijnlijk van werkgevers af.

KimSe

#20 , 09 jan 2014 10:54

Werknemers moeten ten allen tijde, zonder nadelige gevolgen, naar het toilet kunnen gaan. Wijs uw personeelsdienst op artikel 58 van het koninklijk besluit tot vaststelling van de algemene basiseisen waaraan arbeidsplaatsen moeten beantwoorden van 10/10/12, specifiek het 3e lid:
De toiletten bestaan uit één of meerdere individuele wc's en desgevallend urinoirs, samen met één of meerdere wastafels.
De toiletten zijn volledig gescheiden voor mannen en vrouwen, en bevinden zich dicht bij hun werkpost, de rustlokalen, de kleedkamers en de douches.
De werknemers moeten zich vrij naar de toiletten kunnen begeven.

Neem ook hiervoor contact op met uw vakbond om de niet-betaalde werkuren terug te vorderen.
Maar dit is niet het probleem van de TS, ze mocht vrij naar het toilet gaan en heeft haar loon behouden. Het gaat erom of de werkgever mag vragen overdadig gebruik van de wc te compenseren.

En hoe zal de werkgever aantonen dat een bepaald "gebruik van het toilet" overdadig is?

de reden

#21 , 09 jan 2014 12:48

En hoe zal de werkgever aantonen dat een bepaald "gebruik van het toilet" overdadig is?
overdadig is wat verkeerd gesteld , stel dat men aan de lopende band werk en die telkens de produktie moeten stilleggen voor een plaspauze
dan moet er uitgekeken worden naar aangepast werk
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

KimSe

#22 , 09 jan 2014 13:04

daar kan ik in volgen...

maar aangepast werk is niet "verloren tijd inhalen"...

En is een wergever wel bevoegd om te oordelen of x aantal toiletbezoeken "overdadig" is?

LeenW

#23 , 09 jan 2014 13:29

Zoiets kan toch perfect contractueel vastgelegd worden, denk ik?

de reden

#24 , 09 jan 2014 13:30

Zoiets kan toch perfect contractueel vastgelegd worden, denk ik?
nee

als ik mij ni vergis art 51 , wet 5/12/1968
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

sdominguez
Topic Starter

#25 , 16 jan 2014 09:04

Heb goed nieuws heb mail gekregen dat ik vanaf ik het medisch attest heb binnen gebracht ik de pauze niet moet inhalen.

Terug naar “Archief”