Tickets verkocht voor optreden - koper geraakt niet binnen

SuitUp
Topic Starter

Tickets verkocht voor optreden - koper geraakt niet binnen

#1 , 04 dec 2013 12:19

Beste mensen, ik zit met een probleem en had graag jullie advies hieromtrent eens gehad.

Ik heb via teleticketservice meerdere e-tickets aangekocht voor een optreden. Iemand uit de vriendenkring kon die avond uiteindelijk toch niet meegaan, en we wisten dit maar een week op voorhand. Uiteraard wou ik dit ticket van de hand doen, maar eerst heb ik me geinformeerd bij teleticketservice (de verdeler) over wat mag en niet mag. Daar wisten ze me te zeggen dat ik OF persoonlijk aanwezig moest zijn wanneer deze persoon de concertzaal betrad, OF dat ik de koper een geschreven bewijsje van verkoop diende mee te geven met geschreven "volmacht".

Ik heb al mijn gegevens neergeschreven, een kopie gemaakt van mijn identiteitskaart, daarbij een kort woordje (ik... verkoop aan ... een ticket met nr ... voor het optreden van ... te ...) en mijn handtekening.
Dit heb ik samen met het door mij afgedrukt e-ticket opgestuurd naar de persoon in kwestie.
Betaling en verzending zijn correct verlopen.
Daags na het optreden krijg ik een bericht van diezelfde persoon met daarin de opmerking dat hij niet is binnen geraakt op het optreden. Daar hadden de mensen verantwoordelijk voor de toegangscontrole hem geweigerd daar ik niet persoonlijk bij hem aanwezig was. Ook zegt deze persoon dat mijn ticket "blacklisted" was en eigenlijk beschuldigd deze persoon mij er van om datzelfde e-ticket meerdere malen te hebben afgedrukt. Uiteraard wil deze persoon een terugbetaling van het ticket.

Ik weet niet wat gedaan: mocht deze persoon inderdaad niet binnen geraakt zijn dan zou ik vlot de tickets terug betalen. Mijn probleem zit echter in het feit dat deze persoon niet kan bewijzen dat hij niet is binnen geweest. Op mijn vraag of hij geen bewijsje kan voorleggen van dit alles krijg ik het antwoord dat dit niet mogelijk was.
Ik heb nog steeds de originele mails van het sportpaleis, en niemand anders dan ik of deze persoon heeft dat ticket in handen gehad. Ik ben er dus 100% zeker van dat er geen duplicaten in omloop zijn/waren.

Mogelijke scenario's zijn dus:
- persoon in kwestie is niet binnen geraakt door verkeerde manipulatie van de tickets
- persoon in kwestie is niet binnen geraakt door een fout gemaakt door teleticketservice (een overijverige bewaker aan de toegangscontrole?)
- persoon in kwestie is wel binnen geraakt en is nu aan het proberen zijn geld te recupereren.
Zoals ik al zei: ik heb geen probleem met een terugbetaling, maar ik heb geen zim om me "in 't zak" te laten zetten ook niet. hoe ga ik hier mee om? Wie trekt aan het kortste eind in deze discussie en waarom? Kan deze persoon inderdaad zijn geld terug eisen?

Uiteraard zit ik met dit alles erg verveeld: ik vind het ongelooflijk jammer dat iemand die graag dat optreden wou zien niet is binnengeraakt EN dat mijn geldige kaart dan uiteindelijk niet gebruikt zou zijn. Toch zie ik niet in hoe dit fout is kunnen lopen, en vraag ik me af wat ik moet doen.

alvast bedankt voor uw feedback

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 04 dec 2013 14:28

Aangezien u bewijs heeft dat u het ticket op een bepaalde wijze mocht doorverkopen (en dus toestemming heeft volgens hun AV), en dit ook zo gedaan heeft, ligt de fout niet bij u. De persoon die uw ticket heeft overgekocht kan trachten (met de bewijsstukken van u) bij de verdeler zijn kosten terug te vragen (waarschijnlijk met als maximum de ticketprijs).

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 dec 2013 17:00

Tickets worden meestal gescand. Aangezien het een e-ticket is, zal u zelf waarschijnlijk nog wel de PDF hebben met de ticketnummers op. Kan u de ticketservice niet vragen of ze nakijken of het verkochte ticket gescand is bij de ingang en of er een probleem mee was? Als men u daar meldt dat het ticket probleemloos gescand is aan de ingang, kan u er van uitgaan dat de persoon het concert bijgewoond heeft. Als men u meldt dat het ticket bij hen geblacklist staat, mag u er van uitgaan dat de persoon de waarheid spreekt. In dit laatste geval, zou ik de persoon terugbetalen en proberen uw geld te recupereren van de ticketservice?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

SuitUp
Topic Starter

#4 , 11 dec 2013 16:18

Na inlichtingen te hebben ingewonnen bij de verdeler blijkt de persoon inderdaad niet binnen te zijn geraakt. Reden volgens verdeler: u had een kopie van ID moeten meegeven en volmacht. Ik heb dit gedaan (heb nog kopie hier van).
Met andere woorden: ik sta recht in mijn schoenen want het ticket dat ik heb verkocht was geldig en voorzien van de nodige bijkomende documenten.

Is het nu aan mij om dit aan te kaarten bij de verdeler of dient dit te gebeuren door de koper? Mijn verantwoordelijkheid is imo afgelopen de moment dat ik dit verkocht heb, of zie ik dit verkeerd?
Heb ik (of de koper) het recht om ons geld terug te eisen van de verdeler in dit geval?

Dank bij voorbaat voor de feedback, ook bedankt aan zij die reeds reageerden.

Mvg

Turaki

#5 , 11 dec 2013 16:27

U geeft het antwoord van de verdeler door aan de persoon die niet binnen is geraakt, en verder is het tussen hen. Mij lijkt het dat de koper gerust zijn geld mag terugeisen.

k.b.

#6 , 11 dec 2013 17:00

. .
Laatst gewijzigd door k.b. op 27 mei 2014 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruiker21

#7 , 11 dec 2013 17:27

Na inlichtingen te hebben ingewonnen bij de verdeler blijkt de persoon inderdaad niet binnen te zijn geraakt. Reden volgens verdeler: u had een kopie van ID moeten meegeven en volmacht. Ik heb dit gedaan (heb nog kopie hier van).
Dan bent u mijns inziens niet in fout. Zoals hierboven gezegd: deel dit mee aan de koper. Meldt hem dat jij je volledig aan jouw deel van de overeenkomst gehouden hebt. En raadt hem aan contact op te nemen met de verdeler van de tickets om zo zijn geld terug te vorderen (zoek eventueel zelf even de contactgegevens voor de klantendienst van de verdeler op en geef ze hem door).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

WP002

#8 , 13 dec 2013 13:09

Voorstel van tussenoplossing: betaal de koper de helft van het ticket terug en dien samen klacht in tegen de ticketverdeler.

Gebruiker21

#9 , 13 dec 2013 13:14

Voorstel van tussenoplossing: betaal de koper de helft van het ticket terug en dien samen klacht in tegen de ticketverdeler.
Ook een mogelijkheid, en mooie geste naar de koper toe...

Lightning

#10 , 13 dec 2013 14:09

De ticketverdeler? En wat zou U de ticketverdeler in dit verhaal dan ten laste willen leggen?

Gebruiker21

#11 , 13 dec 2013 14:36

De ticketverdeler? En wat zou U de ticketverdeler in dit verhaal dan ten laste willen leggen?
Als de ticketverdeler ook de controle aan de ingang deed: de controleurs hebben de correcte procedure niet gevolgd waardoor iemand die een ticket gekocht heeft op een reglementaire manier, het concert niet heeft kunnen volgen. De ticketverdeler heeft zijn deel van de overeenkomst, het toegang verschaffen tot het concert op basis van een legaal ticket, niet correct uitgevoerd.

Ik ga er dan wel van uit dat:
1. De verkoper van de tickets ook in stond voor de controle ervan aan de ingang.
2. Dat de koper van de tickets ook de kopie van het ID bewijs van de originele koper + diens volmacht mee had.

Macfreak

#12 , 26 dec 2013 13:40

mij nog nooit om een ID gevraagd, gewoon ticket scannen en gedaan. Ze staan zelfs niet op naam dacht ik.

WP002

#13 , 26 dec 2013 15:55

mij nog nooit om een ID gevraagd, gewoon ticket scannen en gedaan. Ze staan zelfs niet op naam dacht ik.
Bij "grote" concerten in Vorst Nationaal of het Sportpaleis staan ze toch meestal wel op naam hoor.

Gebruiker21

#14 , 02 jan 2014 07:57

Hangt inderdaad af van het soort optreden. Dingen als Night of the Proms zijn niet op naam (afin, toch niet de laatste keren dat ik geweest ben, maar da's al enkele jaren geleden). De duurdere tickets meestal wel.

Terug naar “Consumenten Koop”