Verhuurder herstelt vochtprobleem niet

ShanaH
Topic Starter

Verhuurder herstelt vochtprobleem niet

#1 , 26 dec 2013 14:49

Hallo,

weet niet echt zeker of er al een topic aanwezig is, maar toch bij deze.

Ik huur mijn appartement ondertussen sinds september 2011.
Reeds van in het begin bleek dat er een vochtprobleem is in de slaapkamer,
zo erg dat er schimmel in de hoek groeit, dat de muur kletsnat is en dat het stinkt in de slaapkamer.
Heb hiervoor meermaals een aangetekend schrijven geschreven (zelfs onder begeleiding van de huurdersbond),
gemaild en telefonisch contact opgenomen met het immokantoor.

Nu krijg ik een brief dat ik de keuze heb tussen:
- plaatsing nieuwe ramen en hiervoor een meerprijs betalen
- plaatsing nieuwe ramen + isoleren westelijke muur en hiervoor meerprijs van 100 euro (!!) per maand betalen
- geen van bovenstaande

Nu heb ik als antwoord geschreven dat de herstelling van een buitengevel een kost is voor de verhuurder
en dat de huurder hiervoor niet moet opdraaien.
Met deze brief ga ik morgen tot bij het immokantoor, want ben deze situatie echt beu! :-)

Enig idee wat ik nog kan ondernemen als ze het nog steeds niet komen herstellen? Zonder dat ik moet opdraaien voor de kosten?
(andere bewoners van het gebouw hebben deze brief ook gekregen: nl. mijn bovenburen en dan nog 2 koppels die aan
de linkerkant van het gebouw wonen, dus niets te maken hebben met dit vochtprobleem)

Zou het willen aanvechten via het vredegerecht, maar weet niet wat dit mij gaat kosten?
Ben alleen, dus kan het mij niet permitteren van hier een advocaat voor in te zetten.

Alvast bedankt voor de hulp!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 dec 2013 15:59

Enkel de vrederechter kan uw verhuurder verplichten bepaalde werken uitte voeren.
Voor nieuwe ramen of muurisolatie moet een huurder niet betalen.
Een procedure bij de vrederechter kost niet zoveel als je het zonder advocaat kan.

chantika

#3 , 26 dec 2013 16:29

En voor het vochtprobleem via de gemeente een kwaliteitsonderzoek van uw woning aanvragen.

Zie http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... een-woning

Reclame

Terug naar “Huren”