Standard heeft redenen om te zwijgen , als men terugdenkt aan de 'aanslag' van Witsel op Wasilewski. Ik geloof dat dergelijke kwetsuren behoren tot de risico's van het vak.
Het probleem gaat hier zijn te bewijzen dat het een opzettelijke fout betreft. Een goede advocaat veegt dit onder tafel. Ik noem het een 'domme' actie met zware gevolgen. Ik heb zelf meer dan 30 jaar gevoetbald ( op bescheiden niveau weliswaar ) en heb ook heel wat vuile fouten gezien. Maar ik ben zelden 'opzettelijke' fouten , binnen een spelfase, tegengekomen.
Zelfs bij eerste klasse- voetbal stel ik dikwijls vast dat er veel spelers eerst handelen en dan nadenken. Voetbal is ook een spel waar intelligentie nodig is. En dat ontbreekt bij velen op het plein.
[noot vooraf: ik ben Standard-supporter, weliswaar niet hevig]
ik denk dat je de situatie Ruytinckx-Carcela moet opsplitsen in 3 onderdelen:
- het voetbalgedeelte als misdrijf: de tackle van Ruytinckx op Carcela: hier lijkt het me moeilijk (maar niet onmogelijk) bewijsbaar dat er sprake is van een fout. Je moet niet alleen bewijzen dat er een tackle met schade was (gemakkelijk te bewijzen), maar ook dat deze met voorbedachte rade was, wat nooit onderdeel kan uitmaken van het spel. Daar zijn aanwijzingen voor, maar zeker bediscussieerbaar vanuit juridisch standpunt. 2 elementen spreken wel héél sterk in het nadeel van Ruytinckx:
- er is een gele kaart voor die actie: de scheidsrechter oordeelde dus ook dat dit niet behoort tot het normale voetbalspel. Kan je over discussieren, omdat de waarde van het oordeel van een scheidsrechter (beperkte beoordelingstijd) niet groot is. Bovendien is een foute handeling volgens het voetbalreglement niet noodzakelijk een actie die niet te verwachten is binnen een partijtje voetbal.
- (vooral) de bal was vér van de voet van Carcela, Ruytinckx mikt duidelijk op het lichaam van Carcela en niet op de bal. Dit element lijkt me héél belangrijk. Er is in die optiek doelbewust gespeeld op het lichaam van de speler en dat behoort niet tot het voetbalspel. Dat je, TERWIJL je de bal wil raken, een speler blesseert, lijkt me logischerwijs tot het spel te behoren, maar nu niet imho.
Dat je beweert dat er maar zelden opzettelijke fouten binnen een spelfase in het voetbal zijn, durf ik echter sterk aan te betwijfelen. Analyseer je 1 wedstrijd, zie ik meerdere opzettelijke fouten, gelukkig meestal zonder blessures.
- het voetbalgedeelte als arbeidsongeval: daar moet de verzekering betalen, wat hen een flinke duit zal kosten. De verzekering zal vanuit die optiek ook kijken of er nog iets gedaan kan aan worden. Ik ben benieuwd wat hun standpunt zal zijn.
- het niet-voetbalgedeelte: eens de wedstrijd stillag is er het knietje van Ruytinckx en de slag van Carcela geweest. Die 2 zaken horen totaal niet tot het voetbal en mogen voor de rechtbank voorgelegd worden en lijken me volledig los te staan van "de logica van het voetbal". Daar is Ruytinckx zeker opzettelijk in de fout en kan een element zijn om zijn opzet in het voetbalgedeelte ook te bepleiten (om het aldus uit het voetbal-spel te halen). Carcela is ook in de fout, maar daar kan hij onweerstaanbare dwang pleiten en lijkt het risico op een straf me klein.
Just my 2 cents, graag reactie omdat ik hier zeker niet de kenner in ben...