Hallo iedereen,
het was gisteren voor ons toch een beetje echt vrijdag de 13'de.
Onze achterburen hebben een grote Den in hun tuin staan kort aan de scheiding (scheiding is een heras hek en een beukhaag) Nu neemt deze den in de zomer zeer veel licht weg uit onze tuin. Ik was dus zeer gelukkig toen ze gisteren de boom kwamen verwijderen. (verwijdering gebeurde door een aannemer)
In het begin viel het nog mee, er vielen kleine takken aan onze kant zonder blijkbaar echt schade toe te brengen aan onze tuin. (Gelukkig hebben we geen "border" tegen de scheiding)
Tot er plots een grote tak recht op onze, 4 jaar geleden geplante, appelboom valt (het eerste jaar dat hij mooi vrucht draagt notabene!!) tja, die zal het vrees ik niet overleven...
Maar naarmate het later en later (en donkerder) wordt valt op dat ze sneller en sneller gaan werken en er dus meer en grotere takken op onze eigendom vallen inclusief op de eigen gebouwde houten speeltoren. Bij een snelle controle van mij blijkt er nog niet echt schade aan toren of aan de speeltuigen van de toren te zijn.
Maar dan komt het, de hoogtewerker die ze gebruiken blijkt niet hoog genoeg te komen en blijkbaar riskeren ze het toch...
Het laatste stuk (op de video lijkt het een stuk van minstens 6 meter), de top dus, zagen ze zo af. en je raad het al, recht op de speeltoren.

gevolg: (momenteel niet alles te zien want er ligt een boom op

Schuifaf is niet direkt te zien, of de grote steunpalen geraakt zijn is nog niet te zien, in hoeverre er andere schade is is nog niet te zien.
Maandag komt de aannemer het hout uit onze tuin verwijderen maar ook dat zal vrees ik hardhandig gebeuren zonder eerbied voor onze bestaande beplanting en zonder oog voor bijkomende schade voor de toren.
Verder beweert hij (de aannemer) dat ze dat speeltuig in een uurtje wel terug in elkaar zetten.
Wij hebben echter onze verzekering al verwittigd
Wat moeten we verder zeker ondernemen?
Ik heb liever niet dat de aannemer de toren terug maakt, er is een reden dat ik het zelf gebouwd heb... (inox vijzen, geschaafd, afgerond en geimpregneerd hout) Als hij even goed speeltuigen maakt als hij bomen afdoet...

Als hij het maakt, gaat hij hetzelfde materiaal gebruiken

Kan ik idd eisen om het zelf te maken en de kosten via de verzekering door te rekenen? of moet ik me neerleggen bij zijn voorstel om "het op een uurtje terug in elkaar te flansen" (letterijke quote

Als hij het komt maken en ik merk binnen een jaar of twee problemen, kan ik hem daar dan nog steeds verantwoordelijk voor houden?
Bedankt alvast
Tom