Moet je dan ineens je rijbewijs daar laten? Of moet dat bij de politie van uw gemeente? Hoeveel tijd na de uitspraak? Of is het x aantal dagen na ontvangst van het verslag?
Kortom, u krijgt er nadien bericht van (via de wijkagent vermoed ik). Dan moet u u rijbewijs binnen de 4 dagen neerleggen ter griffie. Opgelet: niet tijdig (laten) binnenbrengen, is ook nog 's strafbaar.Artikel 40
Elk verval dat als straf is uitgesproken, gaat in de vijfde dag na die waarop het openbaar ministerie de kennisgeving aan de veroordeelde heeft gedaan.
Onverminderd artikel 49/1 wordt ingeval de veroordeelde nalaat zijn rijbewijs tijdig te doen toekomen op de griffie, de lopende periode van het verval van rechtswege verlengd met de termijn die is verstreken tussen de vijfde dag na de in het eerste lid bedoelde kennisgeving en de datum van effectieve afgifte van het rijbewijs.
Indien er lastens de veroordeelde meerdere vervallenverklaringen als straf zijn uitgesproken, kan het openbaar ministerie deze na de kennisgeving opeenvolgend laten ingaan.
Met dien verstande natuurlijk, dat topicstarter bvb ook géén (huur)auto zal kunnen besturen op vakantie, bij gebreke aan een rijbewijs.En u heeft geen rijbewijs nodig om te mogen vliegen, als piloot of passagier.
Indien in de bebouwde kom, is het sowieso 50, en mag een snelheidsbord 50 er in principe zelfs niet eens staan.Ik ben er vandaag gepasseerd om te checken en er staat een bord 50. Voor een bocht 500m voor de plaats waar de flitsauto stond.
Bovendien stond de auto na een zijstraat waar geen herhaling van dat bord stond.
Enige kans om niet akkoord te gaan?
Tenzij na een hogere toegelaten snelheid, of indien de bijzondere plaatsgesteldheid dit rechtvaardigt (zoals bv 2x2 met middenberm), en voorzien van onderbord "herhaling".Indien in de bebouwde kom, is het sowieso 50, en mag een snelheidsbord 50 er in principe zelfs niet eens staan.
Da's idd. de uitzondering op de regel.Tenzij na een hogere toegelaten snelheid, of indien de bijzondere plaatsgesteldheid dit rechtvaardigt (zoals bv 2x2 met middenberm), en voorzien van onderbord "herhaling".
Almaar meer wegbeheerders gaan hier grandioos in de fout. Een C43 50 km/u vlakbij, of bovenop een F1 is bijvoorbeeld al zo'n klassieke fout die je steeds vaker ziet.Indien in de bebouwde kom, is het sowieso 50, en mag een snelheidsbord 50 er in principe zelfs niet eens staan.
In de bebouwde kom, spelen noch het uitzicht, noch het aantal rijstroken, noch de manier waarop de rijrichtingen van elkaar gescheiden worden, een rol. De regel is, en blijft: 50, tenzij borden iets anders opleggen.Waar het bord staat is het 50km/u en 1 rijvak in beide richitngen
Daarna is er een bocht , worden de rijvakken dubbel én is er een middenberm.
Dan is er een zijstraat, en hierna staat niets tussen de straat en waar ze stonden....
Redelijk off-topic, maar de wegbeheerders gaan tegenwoordig wel op meer vlakken vaker dan vroeger in de fout. En naar wat ik zie zijn het vooral de gemeentes die hier uit de bocht gaan, hoewel het Vlaams gewest ook niet vrijuit gaat. En de onderliggende oorzaak is oftewel een totaal gebrek aan kennis over de plaatsingsvoorwaarden (bij gemeentes gaat het dan vaak over parkeren), oftewel onder het mom van het de weggebruiker duidelijker te maken (hij zou maar eens moeite moeten doen en de verkeersregels leren).Almaar meer wegbeheerders gaan hier grandioos in de fout. Een C43 50 km/u vlakbij, of bovenop een F1 is bijvoorbeeld al zo'n klassieke fout die je steeds vaker ziet.