vechtscheiding en kind

lotje28
Topic Starter

vechtscheiding en kind

#1 , 20 jan 2008 21:44

hallo,

wij zijn feitelijk gescheiden sinds september 2007 en onze dochter gaat naar haar vader om de 14 dagen van 9u tot de zondag 17 en geen vakanties, hij wou dit zelf zo.
staat ook op papier.
scheiden met EOT lukte dus niet en zijn we nu begonnen met de rechtbank.
nu eist hij co ouderschap elk een week en volgens mij doet hij dit enkel om geen alimentatie te moeten betalen en om mij te pesten.
want hij heeft altijd gezegd dat hij nooit co ouderschap zou willen.
hij vond zelf dat onze dochter een thuis nodig had en dat dit bij haar mama was.
co ouderschap elk een week zie ik dus totaal niet zitten, en dat weet hij goed genoeg.
hij weet goed genoeg dat onze dochter een mamaskindje is en me geen week kan missen.
derbij vind ik ze nog te klein voor co ouderschap.
vorig jaar heeft hij een zware fout begaan, door drugs te koop te zetten op het internet.
denken jullie dat de rechter co ouderschap zal uitspreken?

alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 20 jan 2008 22:01

Als het een verstandige rechter is, dan zal dat het kind na de uitspraak evenveel verblijven bij de papa en de mama

Daarna is het afwachten hoe het verder evolueert

RR

lotje28
Topic Starter

#3 , 21 jan 2008 22:40

verstandige rechter? als dit de uitspraak zou zijn dan is dit zeker geen verstandige rechter!!!!!!

nog 3 maanden in onzekerheid leven maar gelukkig heb ik ze tot dan bij mij

groetjes

Reclame

roderidder

#4 , 21 jan 2008 23:35

scheiden met EOT lukte dus niet en zijn we nu begonnen met de rechtbank
laten we even omdraaien... (dat kan voor wat duidelijkheid zorgen)

De uitspraak Kind bij vader, geen vakantieregeling, moeder dient alimentie te betalen.

Zou je beroep aantekenen? .... mogelijks zou dat een vertrekbasis kunnen zijn voor een jarenlange strijd

Als elke ouder na een (echt)scheiding gelijke kansen zou krijgen om een gezonde hechtingsband op te bouwen met dochterlief, dan zouden in dat mijnenveld voor U en uw dochter heel wat minder mijnen liggen.

RR

Tope

#5 , 22 jan 2008 01:59

Rode Ridder,
Op een juridisch forum verwacht het overgrote deel van de posters een rechtskundig antwoord.
De meesten worden, me dunkt, niet graag overstelpt met jouw overigens goedbedoelde raadgevingen en gedachtenkronkels.

roderidder

#6 , 22 jan 2008 03:05

beste Tope

zie wat de webmaster hierover schreef >> http://www.juridischforum.be/forum/view ... 5241#15241

art. 374 BW bevat "Bij gebrek aan akkoord, in geval van gezamenlijk ouderlijk gezag, onderzoekt de rechtbank op vraag van minstens één van de ouders bij voorrang de mogelijkheid om de huisvesting van het kind op een gelijkmatige manier tussen de ouders vast te leggen."

voorrang = rang boven de andere, hoogste rang

Artikel 10 GrondW

Art. 10. Er is in de Staat geen onderscheid van standen.
De Belgen zijn gelijk voor de wet; zij alleen zijn tot de burgerlijke en militaire bedieningen benoembaar, behoudens de uitzonderingen die voor bijzondere gevallen door een wet kunnen worden gesteld.
(De gelijkheid van vrouwen en mannen is gewaarborgd.) <W>

Artikel 11 GrondW

Art. 11. Het genot van de rechten en vrijheden aan de Belgen toegekend moet zonder discriminatie verzekerd worden. Te dien einde waarborgen de wet en het decreet inzonderheid de rechten en vrijheden van de ideologische en filosofische minderheden.

Art. 11bis. <Ingevoegd>

De wet, het decreet of de in artikel 134 bedoelde regel waarborgen voor vrouwen en mannen de gelijke uitoefening van hun rechten en vrijheden

RR

lotje28
Topic Starter

#7 , 22 jan 2008 10:03

hallo,

dus jij vind een vader die drugs te koop zet op het internet een goei omgeving voor een kind?
ik dus zeker niet.
en je moet weten waarom hij co ouderschap eist, enkel om mij te pesten.
de eerste maand dat wij feitelijk gescheiden waren wou hij onze dochter niet zien, dan heeft hij getekent, voor om de 14 dagen van zaterdag 9u tot zondag 17u, hij wou ze zelfs nie van de vrijdagavond en al zeker geen vakanties en nu eist hij co ouderschap, kweet toch niet hoor.
de 3 jaar dat we zogezegd samen voor de opvoeding van onze dochter moesten zorgen kwam alles op mn schouders terecht en heb dit met heel veel liefde gedaan en zal dat ook blijven doen.
als hij een uur voor haar moest zorgen was hem dat teveel, als ze in ziekenhuis lag heeft hij haar nooit komen bezoeken, en dat noem jij dus een vader? awel ikke nie, in mn ogen heeft hij het recht niet om vader te zijn.
ik zal mn dochter zeker haar vader niet ontnemen, maar co ouderschap, nee nooit van mn leven.

groetjes

roderidder

#8 , 22 jan 2008 16:14

de 3 jaar dat we zogezegd samen voor de opvoeding van onze dochter moesten zorgen kwam alles op mn schouders terecht
Hier maak je wat mij betreft mogelijks een punt. Men zou er goed aan doen de taken -rollenpatroon- evenwichtiger te (leren) verdelen.
Het zou een goede zaak zijn als vaders ook 14 weken zwangerschaps&bevallingsverlof krijgen.

Nu komt het mij over dat men van bij de geboorte de moeders de tijd gunt om te leren zorgen. De vader krijgt 10 dagen ipv 14 weken. Daarna kan men uiteraard wel roepen "de vader kan niet zorgen".
dus jij vind een vader die drugs te koop zet op het internet een goei omgeving voor een kind?
Als men zich focust op het welzijn van het kind en met de gegevens die hier voorradig zijn zou ik inderdaad zeggen dat een 50/50 regeling dient gehonoreerd te worden als vader dit verzoekt.

RR

lotje28
Topic Starter

#9 , 22 jan 2008 17:39

volgens mij dikke zever die 14 weken zwangerschapsverlof, die 2 weken dat hij gehad heeft, geen enkele keer is hij snachts opgestaan om ze een flesje te geven.
zelfs nu nog kan hij ze geen bad geven en geen koorts nemen, want dat kan hij zogezegd niet, wat als ze ziek wordt bij hem?
zo kan ik wel uren doorgaan, het is een feit dat hij niet voor een kind kan zorgen en dat hij dit nooit heeft willen doen ook.

groetjes

roderidder

#10 , 22 jan 2008 18:11

zelfs nu nog kan hij ze geen bad geven en geen koorts nemen
Kind&Gezin zal hem wel bijstaan zekers...
Of heeft hij daar ook nog geen gesprek mee gehad?
Wat als ze ziek wordt bij hem?
zie >> http://www.juridischforum.be/forum/viewtopic.php?t=7887
dan kan je mischien ook een doktersbriefje in je bus verwachten...

RR

ps
zie ook http://www.medi-marketing.nl/index.php? ... &Itemid=35

bemiddelaar

#11 , 22 jan 2008 23:54

De rechtbank is verplicht om een beslissing te nemen in het belang van het kind. Alleen wordt - zoals je merkt op dit forum - het belang van het kind vaak verschillend ingevuld omdat dit niet duidelijk gedefiniëerd is.

Vanuit wetenschappelijk onderzoek weten we wel dat de beste regeling die regeling is die ervoor zorgt dat er geen blijvende conflictsituatie tussen de ouders is. Met andere woorden die regeling die zowel tegemoet komt aan wat de mama belangrijk vindt als aan wat de papa belangrijk vindt. Een bemiddelaar in familiezaken kan hierin helpend zijn om de wensen en bezorgdheden van beide ouders te verkennen, ouderschap van ex-partnerschap te onderscheiden en zo tot een gepaste regeling te komen.

Als ouders niet in onderling overleg tot een regeling kunnen komen en de rechter vragen om te beslissen, kan de rechter een maatschappelijk onderzoek bevelen om zo de situatie van vader en de situatie van moeder nader te onderzoeken. Is dit in jullie situatie reeds gebeurd? Zo niet kan je met je advocaat overleggen en beslissen om al of niet een dergelijk onderzoek aan te vragen. Op die manier krijgt de rechter een beeld van beide situaties.

Terug naar “Echtscheiding”