Maximum factuur

Latto
Topic Starter

Maximum factuur

#1 , 09 dec 2013 14:56

Stiefmoeder ( weduwe ) zit in rusthuis sinds 3 jaar.
Mijn stiefmoeder heeft een maandelijks vast inkomen + nog wat extra vergoedingen van het één of ander en haar huis word verhuurd .
Bedrag van huishuur word op een vaste rekening gestort .
Dus enkel met haar vast inkomen en de extra vergoedingen zouden haar rekeningen betaald moeten worden .
Zou mijn stiefmoeder ook genieten van het systeem max. factuur .
Nu lees ik dat het bedrag van de maximumfactuur word berekend aan de hand van het inkomen .

Heb ik het dan goed voor dat de huishuur hiervoor in aanmerking word genomen ?
Heeft stiefmoeder dan eigenlijk ook recht op zo'n maximumfactuur ????
Vooral de kosten van de kine lopen enorm op daar men over de beurten zit die de ziekenkast jaarlijks toekent ?

Hoe zit het dan hiermee ?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 09 dec 2013 16:56

Iedereen heeft recht op een maximumfactuur, bedrag hangt af van het inkomen, zie: http://www.riziv.be/citizen/nl/medical- ... _4_3_1.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Het in aanmerking te nemen inkomen is het netto belastbaar gezinsinkomen, u kan dat vinden op haar aanslagbiljet.

Latto
Topic Starter

#3 , 09 dec 2013 17:17

Beste JVP

Daar hebben ik spijtig genoeg geen toegang toe aangezien alle briefwisseling naar de broer van mijn vrouw gaat.
Eveneens beheer van rekeningen van stiefmoeder .
Informatie blijft achterwege omdat wij in de clinch liggen met mijn vrouw haar broer .
Vandaar ook de vraag of de huur van haar huis ook meetelt voor de berekening van het bedrag max. factuur .

Reclame

JPV

#4 , 09 dec 2013 17:19

Je stiefmoeder kan dit wel bekomen bij de belastingen.

Waarom zou u dit zelf willen weten?

roharro

#5 , 09 dec 2013 17:57

Maximum factuur geldt niet voor de rekening van het rusthuis.
Enkel voor medische zorgen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

jefke007

#6 , 09 dec 2013 18:54

max factuur geldt inderdaad enkel voor medische zorgen, maar de rekeningen van de kinesist vallen daar wel degelijk onder oa, en apothekerskosten.

Indien men een erkenning als mindervalide kan bekomen ( ook als bejaarde dus ), dan valt de inkomstengrens weg en zakt de maximumfactuur naar 450 ( of 350 euro )
Voor een huis dat men aan particulieren verhuurt telt 140 % van het geindexeerde kadastraal inkomen mee

Het ziekenfonds volgt zelf de teller van de maximumfactuur op. Er zijn 2 soortem max facturen.
Een sociale maximumfactuur ( oa voor mensen die een erkenning als mindervalide hebben, en ook voor mensen die een verhoogde tegemoetkoming van het ziekenfonds hebben : daar stort het ziekenfonds maandelijks het bedrag op de rekening dat boven de max factuur zit
Een fiscale maximumfactuur voor de andere mensen : daar wordt de max factuur in je belastingsbrief AUTOMATISCH verwerkt- is wel zichtbaar op je belastingsbrief , met een vertraging van anderhalf jaar dus.

Terug naar “Andere”