Wettelijke statuut huurders syndicaat

Jan Verbeem
Topic Starter

Wettelijke statuut huurders syndicaat

#1 , 02 dec 2013 16:13

Zoals u kan zien in mijn vorig onderwerp heb ik sinds lange tijd een probleem huurder http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=48910" onclick="window.open(this.href);return false;
Het huur contract werd destijds opgemaakt door aan immo kantoor en geregistreerd. Het huur contract werd opgemaakt tussen mij, de huurder. Nergens in het contract is er enige vermelding van het huurders syndicaat of een gevolmachtigde voor de huurder.

Het huurders syndicaat heeft mij ooit een AS gestuurd dat elk geschil met de huurder via hun moet geschieden. Wanneer ik een AS stuur naar de huurder word deze nooit afgehaald en komt terug naar de afzender. Eenmaal ging de huurder zelfs zover dat hij het AS wel in ontvangst nam, waarschijnlijk per vergissing, en hij stuurde de brief ongeopend terug per AS met een vermelding dat hij de brief weigerde te openen en dat ik mij moest richten tot het huurders syndicaat.

In het verleden heb ik steeds AS gestuurd naar de huurder alsook naar het huurders syndicaat. Aangezien deze geschillen talrijk zijn en nu reeds 2 jaar duren word het sturen van AS telkens naar beide partijen natuurlijk een kostelijke zaak.

Is er enige verplichting van mijn kant om het huurders syndicaat te erkennen in mijn geschillen en ben ik verplicht briefwisseling via hun te laten gaan ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 02 dec 2013 16:49

Aangezien het geschil middels interventie van het huurdersyndicaat niet tot een goede verhelping van de problemen leidt, kan u steeds het vredegerecht inschakelen, hetwelk bij wet is aangeduid om huurgeschillen te behandelen, wat men van het huurdersyndicaat niet kan zeggen.

Aangezien nergens in het contract een bemiddelingsopdracht aan dit syndicaat werd toegekend heeft u nergens een wettelijke verplichting om via hen te werken.

Jan Verbeem
Topic Starter

#3 , 02 dec 2013 17:52

Aangezien ik een rechtszaak ten sterkste tracht te vermijden doe ik een poging om de geschillen in der minne te regelen.De huurder neemt dus nooit een AS in ontvangst, doch ik ben wettelijk verplicht de huurder aan te schrijven aangezien het HS steeds als derden partij zal worden beschouwd.

Ik ben mij bewust dat ik de huurder persoonlijk dien te dagvaarden in geval van een rechtszaak, maar kan in dat geval aangehaald worden dat er geen poging tot minnelijke schikking is gebeurt omdat ik weigerde het HS te erkennen nadat zij mij per AS aangemaand hebben om alle briefwisseling via hun te laten geschieden.

Ik heb geen enkele ervaring met huur geschillen en heb ook geen idee of het HS enig wettelijk statuut heeft zoals bijvoorbeeld een advokaat.

Reclame

Vandebos

#4 , 02 dec 2013 18:27

U bent niet verplicht het HS als bemiddelaar te aanvaarden, trouwens diverse aangelegenheden gespreid over twee jaar zonder dat er een definitieve oplossing aanvaardbaar voor beide partijen uit de bus komt toont overduidelijk aan dat de bemiddelingsrol heeft gefaald.

Waarom wenst u per se het vredegerecht te voorkomen? Daar was er reeds beduidend vroeger een uitspraak uit de bus gekomen. Het zou nu toch duidelijk moeten zijn dat de huurder in kwestie er geen fluit om geeft de zaken in der minne te regelen?

Indien u de huurder voor de vrederechter brengt middels een procedure art 1344/bis e.v. Ger.W. zal er op de inleidende zitting steeds een poging tot minnelijke schikking worden ondernomen. U kan de huurder en het huurderssyndicaat als "courtesy call" een laatste AS zenden waarin u hen meedeelt dat twee jaar onderhandelen wel voldoende is om te trachten een huurgeschil op te lossen, dat u vanaf heden afziet van hun bemiddelingspogingen in opdracht van de huurder en de zaak overeenkomstig de geplogenheden in het Gerechtelijk Wetboek verder zal afhandelen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 dec 2013 20:15

Stuur in het vervolg van ieder AS een kopie naar de huurder via de gewone post. Vermeld dan wel in uw AS dat u een kopie via gewone post stuurt. Niet afgehaalde AS bij terugkomst nooit openen, maar goed bijhouden. Leveren slechte punten op voor de huurder bij de vrederechter.

Jan Verbeem
Topic Starter

#6 , 03 dec 2013 15:28

Stuur in het vervolg van ieder AS een kopie naar de huurder via de gewone post. Vermeld dan wel in uw AS dat u een kopie via gewone post stuurt. Niet afgehaalde AS bij terugkomst nooit openen, maar goed bijhouden. Leveren slechte punten op voor de huurder bij de vrederechter.
Hetgeen u beschrijft is in het verleden steeds gebeurt. In de OP vermelde ik dat de huurder het laatste AS heeft teruggestuurd per AS , met de vermelding dat hij weigerde de brief te openen. Ik veronderstel dat dit bonus punten opbrengt :D

@ Vandebos : Ik probeer een rechtszitting te vermijden wegens de kosten dat dit meebrengt. Het tekort momenteel is net onder de 500 Euro, een advocaat en deurwaarder hebben dit snel opgesoupeerd ingeval van een simpele rechtszaak. In Juli 2014 is de eerste driejarige termijn van het huurcontract verstreken, ik heb een stille hoop dat de huurder zelf opzegt, waarna de huurder zelf kan gaan procederen om de huurwaarborg terug te krijgen.

Anderzijds heb ik in April 2013 een huurindex aanpassing doorgevoerd, waaraan de huurder uiteraard geen gevolg geeft, dus wil ik een rechtszaak starten dien ik dit voor 1 April 2014 te doen.

Het is een moeilijke beslissing voor mij, mede door het feit dat ik geen ervaring heb in dit soort zaken, maar ik denk dat ik noodgedwongen de knoop zal moeten doorhakken.

Een bijkomende vraag. Tot op heden weigert de huurder om mijn gevolmachtigde toegang te geven tot de woning voor inspectie. Ikzelf woon in het buitenland dus kan dit zelf niet doen.
Aangezien de huurder geen AS in ontvangst neemt, komt er uiteraard ook geen reactie op mijn verzoek om inspectie. Hoe ga ik hiermee verder ? Kan ik politie assistentie vragen of zal dit ook via het vrede gerecht moeten gaan?

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 dec 2013 16:16

Politie komt niet tussen in dergelijke zaken. Je zal altijd via de vrederechter moeten.
Vraag eerst een verzoening aan: kost niets, en als je u zelf kan vertegenwoordigen voor de rechter kost het enkel maar het rolrecht (ongeveer 50 €)

j.demoor

#8 , 04 dec 2013 08:04

“Art.1984.Lastgeving of volmacht is een handeling, waarbij een persoon aan een ander de macht geeft om iets voor de lastgever en in zijn naam te doen...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Nergens in het contract is er enige vermelding van het huurders syndicaat of een gevolmachtigde voor de huurder.’

Indien het huurderssyndicaat beweert lasthebber te zijn van de verhuurder voor het afhandelen van huurgeschillen vraag dat syndicaat dan kopie van die gegeven volmacht,vooraleer het bestaan en de omvang van die volmacht te erkennen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”