Mogelijk slecht nieuws voor huurders

bambipower

Re: Mogelijk slecht nieuws voor huurders

#31 , 30 nov 2013 22:23

In praktijk zal dat wel zijn, nochtans heb ik in mijn niet gerestaureerd en niet geisoleerd huis, een beduidend lager gasverbruik dan mijn huurders in hun wel gerenoveerd huis. Je kan dus ook zuinig omgaan met energie in een niet geisoleerd huis. Mijn verwarming komt nooit boven 19graden, behalve dan misschien op feestdagen. Ik blijf ook aan mijn grootmoeder denken die moest kakken op een plank met een gat in, en enkel een kolenkacheltje had.

En natuurlijk is registratie huurcontract gratis, maar time is money... twas ook maar een voorbeeld, er is ook nog plaatsbeschrijving etc...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#32 , 30 nov 2013 22:26

En wat is fout aan een plaatsbeschrijving zowel uit oogpunt van huurder als verhuurder?

bambipower

#33 , 30 nov 2013 22:40

Helemaal niets, in de praktijk zoals het nu is... maar als je een minder goed huis (wat men nu als onbewoonbaar zou aanschouwen) zou verhuren aan spotprijs, dan is de behoefte aan een plaatsbeschrijving minder groot. Dan kan je huurprijs nog meer laten zakken... of kosten voor huurder. Zo worden arme mensen niet de markt uitgeprezen. Persoonlijk vind ik het toch ook erg, dat huurprijzen de pan uitswingen. En dat ligt dan niet aan de huisbazen... die poen willen pakken, maar aan de vele maatregelen of regeltjes.

Reclame

JohnD

#34 , 01 dec 2013 02:16

De huizenprijzen zijn nog harder gestegen, dan de huurprijzen...
En dan al die extra maatregelen, zoals rookmelder, registratie huurcontract, woonkwaliteit, ... die prijzen nog meer de pan laten uitswingen. Binnenkort nog dakisolatie...
Allemaal kosten die uiteindelijk aan de huurder worden doorgerekend. Logisch ook... als een rendement op verhuren al maar 2 tot maximum 5% is. Amper meer dan op een spaarboekje... laat staan andere beleggingen.
Ik heb een aantal posts hierboven reeds uitgelegd hoe veel verhuurders die schamele opbrengst dan ook een beetje opkrikken. Ik ga dat niet herhalen. Ik heb dat trouwens als verhuurder ook persoonlijk meegemaakt.

Er word daarop dan gewoonlijk door verhuurders bitter weinig op gereageerd, behalve dan misschien "ik doe zoiets niet". Feit blijft dat er bij het aanrekenen van kosten enorm kan geknoeid worden. "Als" dat mogelijk is kan je van mij aannemen dat het dan ook gebeurd.

Ondervraag andere huurders. Hoevelen denkt U dat er bewijzen of verantwoordingen vragen van de aan hen aangerekende (maandelijkse of jaarlijkse) kosten ? Bitter weinig.

Voorbeeldje: Ik betaal maandelijks een forfaitair voorschot op de jaarlijkse onkostenafrekening. Het eerste jaar heb ik een afrekening gekregen waarop de verhuurder vroeg om de maandelijkse voorschotten op de jaarlijkse eindafrekening te verhogen. Ik heb geen bewijzen gevraagd van die eerste jaarafrekening. Ik vond ze wel wat te hoog naar mijn voorafgaandelijke schatting. Ik ben die maandelijkse verhoging van het voorschot nu al drie jaar aan het betalen, en ik krijg al drie jaar geen jaarlijkse eindafrekening meer. Dat zou dus veronderstellen dat het voorschot dat ik nu betaal exact de jaarafrekening compenseert. Dat is totaal onmogelijk. Maar ik klaag niet en de verhuurder incasseert teveel of te weinig.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

bambipower

#35 , 01 dec 2013 10:43

Zeggen dat veel verhuurders dat doen, lijkt me een veralgemening. Je hebt slechte verhuurders, je hebt slechte huurders. Maar laat ons duidelijk zijn, dat dat langs beide kampen een minderheid is.

Huurders zijn tegenwoordig mondig genoeg om een eerlijke afrekening te eisen. Tis ook maar een minderheid die dat niet is.
Op mijn appartement staan techem meters, die toch zorgen voor een relatief eerlijke verdeling van kosten. Als ik niet op een eerlijke manier tewerk ga (afrekening, verbruik, ...) breng ik mezelf in moeilijkheden (zowel juridisch als met huurders). De meeste verhuurders doen dus echt wel hun best om alles zo eerlijk mogelijk te laten verlopen, anders lopen ze ook weer risico voor niet tevreden huurders, waardoor ze weer sneller vertrekken en je last krijgt met leegstand, nieuwe huurders zoeken, plaatsbeschrijvingen etc etc etc...

Franciscus

#36 , 01 dec 2013 16:29

Verhuurder is toch verplicht die afrekeningen te bewijzen met de facturen?

Vandebos
Topic Starter

#37 , 01 dec 2013 18:09

Jawel, bij een woning kan de huurder de facturatie inkijken bij de eigenaar, in het geval van mede-eigendom kan hij een afspraak maken met de beheerder van het gebouw.

chantika

#38 , 01 dec 2013 18:30

Maar als de verhuurder op zijn huurinkomsten zou belast worden zoals nu bij een handelshuur, zou het dan niet eerlijk zijn dat de huurder ook een deel van de huur mag inbrengen in zijn belastingen?

roharro
Juridisch actief: Ja

#39 , 01 dec 2013 20:08

Maar als de verhuurder op zijn huurinkomsten zou belast worden zoals nu bij een handelshuur, zou het dan niet eerlijk zijn dat de huurder ook een deel van de huur mag inbrengen in zijn belastingen?
Neen hé. Enkel indien het gaat om handelshuur. Andere huur is uitgave voor consumptie, die mogen nooit afgetrokken worden. Als particulier mag ik toch ook mijn garagerekeningen en dergelijke niet aftrekken?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

chantika

#40 , 01 dec 2013 20:22

O.K. Dan maar geen belastingaftrek, geef het een andere naam, 10% huursubsidie voor iedereen of zo. Zo een wetsvoorstel zou zelfs kans maken voor de verkiezingen.

mava105

#41 , 01 dec 2013 20:27

Wil jij dan hiermee zeggen dat de huurprijs met 10 % moet worden belast? Dan volgt een huurprijsverhoging van 10 % want die huurders hebben 10 % huursubsidie gehad van de overheid, en die kan dan weer op haar beurt naar die arme verhuurders. Zo blijven we rond de pot draaien.

JohnD

#42 , 01 dec 2013 22:26

Zeggen dat veel verhuurders dat doen, lijkt me een veralgemening.
Dat heb ik ook niet beweerd nietwaar. Maar dat veel verhuurders, zelfs zij die van goede wil zijn, soms zaken aan de huurder aanrekenen die ze niet mogen aanrekenen, zonder dat ze dat zelfs zelf beseffen/weten. Daarom zijn het nog geen slechte verhuurders. Je hebt slechte verhuurders, je hebt slechte huurders. En of er meer of minder slechte huurders dan verhuurders zijn is ook moeillijk uit te maken.
Huurders zijn tegenwoordig mondig genoeg om een eerlijke afrekening te eisen.
Daar heb ik mijn twijfels over. De meeste huurders die ik ken durven hun bek niet open doen t.o.v. de verhuurder.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

JohnD

#43 , 01 dec 2013 22:30

Verhuurder is toch verplicht die afrekeningen te bewijzen met de facturen?
Enkel op aanvraag van de huurder en dan nog conform BW 1728ter, dat weet je toch F ?

JohnD

#44 , 01 dec 2013 23:20

Jawel, bij een woning kan de huurder de facturatie inkijken bij de eigenaar, in het geval van mede-eigendom kan hij een afspraak maken met de beheerder van het gebouw.
Misschien kan je dan eens uitleggen hoe dat in zijn werk zit bij een van mijn vorige posts, waar de eigenaar aan de kust woont, terwijl ik in de hoofdstad van Vlaanderen woon ? Even een ritje van 150 km ?

En mag ik dan misschien terzelfdertijd eens heel beleefd vragen waarom het jullie nog steeds niet gelukt is om de posts te nummeren ? Zou misschien heel wat "gequote" kunnen vermijden dacht ik en de moeite die hiermee gepaard gaat ook.

Vandebos
Topic Starter

#45 , 01 dec 2013 23:57

Kleine correctie, indien het om een woning handelt kan de huurder de verhuurder verzoeken hem de bewijsstukken te overhandigen. Dit kan per post.

Terug naar “Actuele Thema's”