De huizenprijzen zijn nog harder gestegen, dan de huurprijzen...
En dan al die extra maatregelen, zoals rookmelder, registratie huurcontract, woonkwaliteit, ... die prijzen nog meer de pan laten uitswingen. Binnenkort nog dakisolatie...
Allemaal kosten die uiteindelijk aan de huurder worden doorgerekend. Logisch ook... als een rendement op verhuren al maar 2 tot maximum 5% is. Amper meer dan op een spaarboekje... laat staan andere beleggingen.
Ik heb een aantal posts hierboven reeds uitgelegd hoe veel verhuurders die schamele opbrengst dan ook een beetje opkrikken. Ik ga dat niet herhalen. Ik heb dat trouwens als verhuurder ook persoonlijk meegemaakt.
Er word daarop dan gewoonlijk door verhuurders bitter weinig op gereageerd, behalve dan misschien "ik doe zoiets niet". Feit blijft dat er bij het aanrekenen van kosten enorm
kan geknoeid worden.
"Als" dat mogelijk is kan je van mij aannemen dat het dan ook gebeurd.
Ondervraag andere huurders. Hoevelen denkt U dat er bewijzen of verantwoordingen vragen van de aan hen aangerekende (maandelijkse of jaarlijkse) kosten ? Bitter weinig.
Voorbeeldje: Ik betaal maandelijks een forfaitair voorschot op de jaarlijkse onkostenafrekening. Het eerste jaar heb ik een afrekening gekregen waarop de verhuurder vroeg om de maandelijkse voorschotten op de jaarlijkse eindafrekening te verhogen. Ik heb geen bewijzen gevraagd van die eerste jaarafrekening. Ik vond ze wel wat te hoog naar mijn voorafgaandelijke schatting. Ik ben die maandelijkse verhoging van het voorschot nu al drie jaar aan het betalen, en ik krijg al drie jaar geen jaarlijkse eindafrekening meer. Dat zou dus veronderstellen dat het voorschot dat ik nu betaal exact de jaarafrekening compenseert. Dat is totaal onmogelijk. Maar ik klaag niet en de verhuurder incasseert teveel of te weinig.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard