Huurder zet huis terug tehuur

dirkp106
Topic Starter

Huurder zet huis terug tehuur

#1 , 28 nov 2013 08:05

Beste
Wij hebben een huis verhuurd .
DE huur is ingegaan 1/6/2013 en is een geregistreerd contract van 1 jaar.
Nu zie ik toevallig op een verkoop site dat ze het huis zelf tehuur aanbieden zonder dat wij van iets weten.
Kan dit zomaar?
Ik zie in het contract staan dat ze niet mogen onderverhuren.

Wat kan ik hier best mee doen?
kan ik het contract verbreken en hoe zit het dan met schadevergoedingen enzo?

Ik heb de mensen nog niet gecontacteerd wou eerst weten wat ik best kan doen.
Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
VleNik

#2 , 28 nov 2013 09:00

Dag Dirk

Aangezien ik ook wat vragen heb ivm huren, ben ik opzoek gegaan op het internet en ik vond dit document:

http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf

Lees hier zeker het gedeelte over "Onderverhuren"

"IX. MAG EEN WONING DIE ALS HOOFDVERBLIJFPLAATS DIENT VOOR DE HUURDER WORDEN ONDERVERHUURD?"
Op pagina 50.

In hoop dat dit u verder helpt.

sloeberken

#3 , 28 nov 2013 09:54

Het huurcontract kan enkel de vrederechter verbreken, Zonder u toestemming u pand te huur zetten, zeker als het al vermeld staat in het huurcontract is niet toegelaten.
Zou zeker een printscreen nemen van dat zoekertje zodat je een bewijs hebt, of desnoods een deurwaarder dit laten vaststellen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Vandebos

#4 , 28 nov 2013 11:16

Bepalingen in contract mbt onderverhuur zijn hier van belang. Daarzonder is het koffiedik kijken.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 nov 2013 11:21

Stuur eens een stroman (kennis) op die aankondiging af, en hoor wat nepverhuurder te zeggen heeft. Mogelijks wil hij vroeger vertrekken, en hoopt u alzo gunstig te stemmen door alvast zelf een huurder te beginnen zoeken.

sloeberken

#6 , 28 nov 2013 11:31

Bepalingen in contract mbt onderverhuur zijn hier van belang. Daarzonder is het koffiedik kijken.
TS zegt dit: Ik zie in het contract staan dat ze niet mogen onderverhuren.

Oude Belg

#7 , 28 nov 2013 12:11

Stuur eens een stroman (kennis) op die aankondiging af, en hoor wat nepverhuurder te zeggen heeft. Mogelijks wil hij vroeger vertrekken, en hoopt u alzo gunstig te stemmen door alvast zelf een huurder te beginnen zoeken.
Of hij/zij verhuurt de woning aan 10, 20, 100 anderen aan een zeer aantrekkelijke prijs na bezichtiging, incasseert waarborg en een maand huur, en verdwijnt dan.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Vandebos

#8 , 28 nov 2013 12:45

Zoekertje opslaan en afdrukken, een kennis op afsturen. Met een aantal gerichte vragen... Of ze eigenaar zijn, duur huurcontract, prijs, wanneer vrij etc etc....

@sloeberken, je hebt gelijk. Had er over gelezen.

dirkp106
Topic Starter

#9 , 28 nov 2013 13:34

Zoekertje opslaan en afdrukken, een kennis op afsturen. Met een aantal gerichte vragen... Of ze eigenaar zijn, duur huurcontract, prijs, wanneer vrij etc etc....

@sloeberken, je hebt gelijk. Had er over gelezen.
Wordt aan gewerkt :D

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 nov 2013 20:45

Misschien ook eens met de kwartierinspecteur gaan babbelen.
Want anders zit u plots met vreemde personen in het appartement
U start een rechtszaak voor de vrederechter omdat de oude huurder niet meer betaald.... AS op dat adres enz maar wordt niet opgehaald ... dus naar rechtbank ...komt niet opdagen ... vordering ten gronde ... komt niet .... mag worden uitgedreven ... en dan blijkt dat er andere mensen wonen EN ingeschreven zijn.
Dus terug naar vrederechter ....

Gemeente kan een in hun systeem aangeven dat er niet mag ingeschreven worden ZONDER voorafgaande controle.
Kwartierinspecteur kan dat ook aangeven in het systeem naar gemeente toe.

Eerste huurder, vertrokken met de noorderzon, liet trouwens (want dit is effectief gebeurd) de huur aan hem betalen.

sloeberken

#11 , 28 nov 2013 21:38

Je moet wel op de gemeente een bewijs van adres vragen van gedaagde en mee met u dagvaardiging geven aan de grifier.

dirkp106
Topic Starter

#12 , 30 nov 2013 20:11

Ondertussen hebben kennissen van ons met de huurders kunnen bellen .
Ze zeggen dus dat ze het huis huren maar van de eigenaar een andere huurder moeten zoeken.
Contract zou zijn voor 3 jaar terwijl ze met ons een contract hebben van 1 jaar.

Wat doen we nu best verder?

roharro
Juridisch actief: Ja

#13 , 30 nov 2013 20:19

Wat doen we nu best verder?

Hen per AS erop wijzen dat ze niet mogen onderverhuren.
Reeds meedelen dat ze na afloop van het kontrakt (1 jaar) mogen ophoepelen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Huren”