Naakte eigendom: schenking als medeëigenaar aan kinderen

eddy53
Topic Starter

Naakte eigendom: schenking als medeëigenaar aan kinderen

#1 , 25 nov 2013 14:30

Na overlijden vader enkele jaren geleden is 1/4 van de ouderlijke woonst mijn naakte eigendom (twee zussen elk ook 1/4, moeder 1/4 + vruchtgebruik woning). Voor het gedeelte eigendom nog van mijn moeder ben ik van plan het erfrecht door te schuiven naar mijn kinderen (hopelijk zal dat nog jaren duren).
Kan ik het 1/4 naakte eigendom dat ik heb nu reeds schenken aan mijn kinderen? Bij overlijden van mijn moeder (en ik wil dat zij nog lang blijft leven!), zouden mijn kinderen dan ieders de helft van mijn naakte eigendom reeds verworven hebben en daarbij nog de helft van een derde van het kwart dat nu nog eigendom is van mijn moeder?
Indien het kan, waar rekening mee houden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe

#2 , 25 nov 2013 15:12

Je kan jouw aandeel in naakte eigendom in de woning van je moeder perfect schenken aan je kinderen.
Op het moment dat de vruchtgebruiker (je moeder) komt te overlijden, groeit dat vruchtgebruik gewoon aan bij het aandeel van de naakte eigenaar.

Over het aandeel dat je moeder nog heeft in volle eigendom kan je echter nog geen regelingen treffen.
Je kan eventueel, op het moment dat je moeder komt te overlijden, verzaken aan haar nalatenschap, maar dan verzaak je natuurlijk aan alles (ook eventuele gelden die uit de nalatenschap zouden kunnen vloeien) en niet enkel aan haar aandeel in het huis.

Wat je moet ook zou kunnen doen is een testament opmaken, waarin zij bepaalt dat jouw erfdeel in het huis naar jouw kinderen moet gaan natuurlijk...

Mariette

#3 , 26 nov 2013 00:06

U kan de naakte eigendom ook gewoon bijhouden. Na het overlijden van uw moeder zal men toch uit onverdeeldheid moeten gaan en dan kan U de opbrengst van uw 1/4 via bankgift aan uw kinderen schenken.

Indien U de naakte eigendom schenkt veronderstel ik dat men registratierechten moet betalen.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”