Er zijn slechts een heel beperkt aantal klachtmisdrijven (i.e. die enkel vervolgd worden als er een klacht is, en dus ook komen te vervallen als de klacht ingetrokken wordt).
Het is dus NIET zo dat de tegenpartij sowieso niet gestraft wordt als je dit ondertekent.
Dit formulier heeft maar 1 bedoeling: de rechter gunstig te stemmen om eventuele vervolging voor verkeersovertredingen te vermijden of mildere straffen te bekomen.
Enerzijds door 't feit dat de schade al vergoed is, anderzijds door het feit dat de tegenpartij verzoekt om indien mogelijk geen gevolg te geven aan de zaak.
Als je schade volledig vergoed is, en je hebt er geen probleem mee om de tegenpartij een pleziertje te doen (dat jouwzelf niets kost) kan je dit tekenen.
Als je schade volledig vergoed is, en je wil dit niet, kan je enkel het stuk "dat ik volledig werd vergoed" laten staan en enkel dit tekenen.
Als je schade niet volledig vergoed is, teken je best helemaal niets.
In geen geval kan de verzekering van de tegenpartij je VERPLICHTEN om dit te tekenen. Wat wel kan is dat als je niet tekent, jij of je verzekering zich burgerlijke partij zal moeten stellen om zo je schade terug te vorderen.
Als iemand tegen u is gereden en u heeft lichamelijke letsels opgelopen betekent dit dat deze persoon niet kan rijden.
Dit is op alle mogelijke manieren zo fout, dat een antwoord overbodig is.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand