taxi besteld voor iemand, wie moet betalen?

fepo89
Topic Starter

Re: taxi besteld voor iemand, wie moet betalen?

#16 , 22 nov 2013 11:37

Gelet op het kleine bedrag is het niet de moeite om dit terug te vorderen denk ik. Alleszins weer een les bijgeleerd.

Thx voor de feedback.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#17 , 22 nov 2013 12:57

Waar ik werkte werd er dagelijks en meerdere malen per dag een taxi 'besteld' voor een klant.
Ik heb nooit enige factuur gezien van een taxibedrijf wegens: " jullie hebben gebeld, jullie moeten betalen."

En als de klant bij het afzetten ter plaatse niet wilde betalen had de taxibestuurder met de klant maar naar de politie moeten rijden wegens 'flessentrekkerij - niet betalen taxirit'.
Trouwens als de 'klant' in kennelijke staat van (openbare) dronkenschap was geweest had de taxi hem zelfs niet mogen meenemen.

En als de taxibestuurder akkoord was dat de 'klant' later mocht komen betalen was het een niet strafbaar feit en een contractuele overeenkomst. Dus burgerlijke rechtbank.

fepo89
Topic Starter

#18 , 22 nov 2013 14:35

Klant was niet in staat van openbare dronkenschap.

Dus een mogelijke oplossing zou zijn dat ik de factuur betwist bij de taximaatschappij, dat ik de rit niet verschuldigd ben en dat ze maar met klant naar politie hadden moeten gaan, zo iets dan?

Reclame

Eddy009

#19 , 22 nov 2013 16:09

Kunnen zij wel bewijzen dat u de taxi hebt besteld ??

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#20 , 22 nov 2013 16:24

Waar ik werkte werd er dagelijks en meerdere malen per dag een taxi 'besteld' voor een klant.
Ik heb nooit enige factuur gezien van een taxibedrijf wegens: " jullie hebben gebeld, jullie moeten betalen."
Als de klant de chauffeur betaald, zal je inderdaad nooit zo'n factuur zien. Ik denk trouwens dat een taxichauffeur sowieso betaling zal "eisen" van de passagier als er niet expliciet afgesproken is dat "de beller" betaalt...

Als de chauffeur echter de betaling niet vraagt (wat volgens mij vrij uitzonderlijk is) en de passagier gewoon ergens afzet (een hotel, de luchthaven, ...), heeft het taxibedrijf geen enkele referentie meer voor die passagier. Nogal logisch dat men dan de factuur stuurt naar het adres dat hoort bij het telefoonnummer dat de taxi besteld heeft...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”