Verblijfsbeding

wanton
Topic Starter

Verblijfsbeding

#1 , 21 nov 2013 19:50

Titel bij GvA vandaag : ' Belg laat massaal erfenisregeling aanpassen.' Lees dit artikel.

Ik verdedig dat principe hier op JF al lang : de formule 'langst leeft, al heeft' is duur, te duur qua successierechten , zeker als er kinderen zijn. Zelfs met vrijstelling van de gezinswoning voor de langstlevende partner. Er dienen eigenlijk successierechten betaald te worden op 150 % van het vermogen , aan hogere tarieven, verdeeld over minder hoofden.
Ik heb indertijd dezelfde bemerking gemaakt tegenover een parlementslid die meegewerkt had aan die wet in het Vlaams Parlement. Hij gaf me gelijk en zei dat men dit in de regering ook wist. Laat u dus niet vangen!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe

#2 , 25 nov 2013 13:48

Dit is een tendens die al enkele jaren bezig is...
Tot vorig jaar werkte ik in het notariaat en daar werd systematisch het voorstel gedaan om dergelijke wijziging te doen indien dit nodig bleek...

Er zijn helaas nog heel wat (veelal oudere) koppels die nogal weigerachtig staan tegenover dergelijke wijziging... Vaak omdat ze de moeilijke uitleg en juridische termen niet machtig zijn... Jammer natuurlijk, want er kan inderdaad héél wat bespaard worden...

deske86

#3 , 26 dec 2013 07:28

Ik heb gisteren het huwelijkscontract van mijn grootouders gelezen. Nu staat daar ook een verblijvingsbeding in.
Ze vermelden ook dat indien er kinderen uit dit huwelijk zijn gesproten het wordt verminderd tot het vruchtgebruik...

Maar wat wil die vermindering tot het vruchtgebruik nu eigenlijk zeggen? Oké dat wil zeggen dat de LL echtgenoot niet de volle eigendom krijgt, maar dus enkel het vruchtgebruik... (ga er hier maar van uit dat er enkel een gemeenschap is). Maar waar zit het verschil dan met de wettelijke erfregels?

Bedankt voor jullie antwoord!

Reclame

wanton
Topic Starter

#4 , 26 dec 2013 12:43

Dergelijke huwelijkscontracten werden veel gemaakt 50-60 jaar geleden gewoon om de partners te beschermen. Ondertussen is de wetgeving aangepast waarbij de rechten van de overlevende partner gevrijwaard zijn.
Bij aanwezigheid van kinderen , erft de overlevende echtgenoot enkel het vruchtgebruik op het deel van de partner in de woning. Dat is de huidige wettelijke regeling. Het huwelijkscontract is dus eigenlijk nu en bevestiging van die wettelijke regeling: blote eigendom voor de kinderen , vruchtgebruik voor de overlevendde ouder.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

deske86

#5 , 26 dec 2013 13:26

Ok dan ben ik toch correct geweest in mijn raadgeving.

Begon al even te twijfelen.

Bedankt voor de bevestiging!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”