verbrekingsvergoeding

Santitia
Topic Starter

verbrekingsvergoeding

#1 , 20 nov 2013 11:03

Mijn huurster huurt sinds 5/2012 mijn appartement. Vorige maand heeft zij het opgezegd omdat zij een appartement heeft gekocht. Op 1/2/2014 gaat zij het appartement verlaten.

Ik lees nu in ons contract (test aankoop model/ van particulier naar particulier) het volgende :
De huurder mag op elk ogenblik vertrekken op voorwaarde dat hij aan de verhuurder een opzegging van 3 maand betekent. Hij hoeft zijn opzegging nooit te
motiveren. Gedurende de eerste drie jaren van de huurovereenkomst moet hij nochtans aan de verhuurder een vergoeding betalen gelijk aan 3, 2 of 1 maand
huur, naargelang hij tijdens het eerste, tweede of derde jaar vertrekt.

Klopt het dat zij mij 2 maanden moet betalen als vergoeding ? En stel als ik tegen 1/2/2014 een nieuwe huurder heb gevonden dan heb ik geen "verlies" geleden, dient zij dit dan nog te betalen? Is een verbrekingsvergoeding iets gebruikelijk? Ik had er nog nooit van gehoord...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 20 nov 2013 11:09

Heeft u het contract geregistreerd? Indien niet, kan u deze vergoeding niet opeisen. Indien wel, heeft u recht op een vergoeding gelijk aan 2 maanden huur, of u nu een nieuwe huurder heeft of niet. Deze vergoeding is gebruikelijk, en dient om uw kosten door de opzeg te dekken (zoeken nieuwe huurder, opmaak PB, verlies aan inkomsten wegens leegstand, benodigde tijd om dit alles te regelen, ...).

Santitia
Topic Starter

#3 , 20 nov 2013 11:12

Het is geregistreerd.
Laatst gewijzigd door Santitia op 27 dec 2013 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Turaki

#4 , 20 nov 2013 11:26

U moet dit niet aanrekenen als u niet wil. Maar als u dit toch wil, laat dit dan tijdig aan uw huurder weten, zodat deze ervoor kan zorgen dit klaar te hebben staan tegen het moment van vertrek.

Santitia
Topic Starter

#5 , 20 nov 2013 11:58

Is dit iets dat met de waarborg mag geregeld worden ?

Turaki

#6 , 20 nov 2013 12:00

Dat mag.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 nov 2013 15:52

Woning huurwet brochure eens lezen
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Evenzo de huurwetgeving.
http://www.handelshuur.be/index.php?opt ... &Itemid=60" onclick="window.open(this.href);return false;

Santitia
Topic Starter

#8 , 21 nov 2013 08:17

Beste Franciscus,

Bedankt voor je reactie. In de eerste link staat inderdaad te lezen dat ik recht heb op een verbrekingsvergoeding. Veel uitzonderingen zijn er niet op behalve dan ivm de registratie.
De 2de link kan ik niet openen.

Terug naar “Huren”