Betaling meterstanden.

Wuyts1991
Topic Starter

Betaling meterstanden.

#1 , 15 nov 2013 17:01

Beste forumleden,

Hierbij een ietwat ingewikkelde vraag.

Stel,

Persoon A huurt een woning met ingang vanaf 01/01/2012.
Persoon B is de vorige huurder (familie van de verhuurder).

Persoon A neemt zo snel mogelijk contact op met zijn maatschappij van gas en elektriciteit om de meterstanden door te geven
met het oog op het afsluiten van een contract.

Persoon B huurt de woning niet meer maar zegt zijn contract bij de gas/elektriciteitsmaatschappij niet op.

Persoon A probeert verschillende malen de meterstanden op haar naam te krijgen maar krijgt telkens te horen dat persoon B
eerst zijn contract moet opzeggen. Na verschillende telefonische gesprekken zegt persoon B zijn contract pas op met ingang vanaf 01/05/2012.
Vanaf deze datum kan persoon A pas de meterstanden en dus het verbruik op zijn naam zetten.

Nu wordt het contract van de huurwoning na 1 jaar opgezegd en persoon A verlaat het gehuurde pand.
De huurwaarborg wordt na veel problemen toch netjes terug betaald, maar de verhuurder chanteert persoon A en eist
dat persoon A het bedrag van de verbruikte gas/electr. tussen 01/01/2012 - 01/05/2012 betaald.
Dit terwijl persoon A verschillende pogingen heeft gedaan om persoon B aan te manen zijn contract op te zeggen.
Persoon A kon namelijk geen contract afsluiten als persoon B op dit pand nog een contract had lopen.

Vandaag contacteerden wij de betreffende gas/elektriciteitsmaatschappij en deze geeft ons gelijk.
Zelfs juridisch staan wij volgens hen recht in onze schoenen, hoewel het huurcontract van persoon A wel de meterstanden zijn genoteerd bij intrek.

Nu de vraag aan jullie, wie treft hier schuld?

Mijn inziens kan het niet zijn dat wanneer persoon A al de mogelijke moeite doet om zowel verhuurder als ex huurder aan te manen om
de meterstanden zo snel mogelijk over te zetten, en persoon B zet deze pas 4-5 maanden later om, dat persoon A dan later voor een bom
van een factuur moet opdraaien.

Graag jullie mening, wetsartikels, rechtspraak.

Vriendelijke groeten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower

#2 , 15 nov 2013 17:08

persoon A had toch de meterstanden van 01/01/2012 kunnen doorgeven aan de maatschappij? Ipv die van 01/05/2012?

Vandebos

#3 , 15 nov 2013 17:20

Nuts maatschappijen kunnen maar met beperkte terugwerkende kracht een contract opstellen, drie weken of 18 werkdagen. Heb dit zelf in oktober nog ondervonden naar aanleiding van een huurder die reeds in juli was vertrokken. De meterstanden doorgeven alsof deze voor een beduidend kortere periode gelden vertekend het maandelijks voorschot dat door de maatschappij wordt gevraagd.

Reclame

bambipower

#4 , 15 nov 2013 18:05

Dan heeft persoon A het recht om de elektriciteit op rekening van persoon B te gebruiken?
Tlijkt mij een beetje alsof een maatschappij zich er dan gemakkelijk vanaf wil maken. Er zijn bewijzen van overname meterstand door persoon A
Dat het dan moeilijk is voor een maatschappij is dan hun boekhoudig probleem toch? Een voorschot hoeft ook niet 'juist' te zijn... dat mag toch gerust minder zijn, of meer? Tis toch de eindafrekening die telt?

Wuyts1991
Topic Starter

#5 , 15 nov 2013 18:13

Dat persoon A elektriciteit verbruikte op rekening van persoon B is enkel omdat persoon B naliet zijn contract op te zeggen. En dit na verschillende aanmaningen van persoon A.
Persoonlijk vind ik dat persoon B hier schuld aan treft aangezien hij de enige is die ervoor kan zorgen dat persoon A de meterstanden kàn overnemen.

Het kan toch niet correct zijn dat persoon A x-aantal maanden nadien opdraait voor deze kosten en dit grote bedrag in 1 som dient te betalen.

bambipower

#6 , 15 nov 2013 18:21

Welke kosten? De kosten komen toch maar pas bij de eindafrekening? En wat je verbruikt hebt, moet je betalen. Je hebt dan eigenlijk 5 maand geen voorschot moeten betalen, maar dat geld kan je gerust opzij zetten.
Ik heb meegemaakt dat een huurder ook maar pas maanden later zijn opzeg deed bij de maatschappij, maar dat hij toch de meterstanden heeft opgeschreven van toen hij eruit trok. Ik heb daar ook geen probleem van gemaakt, want juist was juist.

Wuyts1991
Topic Starter

#7 , 15 nov 2013 18:26

Wanneer persoon B het na verschillende aanmaningen blijft nalaten om dit contract op te zeggen blijft het verbruik uiteraard gelden voor het lopende contract van persoon B.

Nu is het wel enorm storend dat door een nalatigheid van persoon B, persoon A plots een groot bedrag moet ophoesten terwijl deze anders elke maand zoals het normaal dient te gebeuren zijn bijdrage levert.
Eventuele kosten voor laattijdige betaling voor rekening van persoon A zijn bij deze al helemaal uit den boze lijkt mij.

Wuyts1991
Topic Starter

#8 , 19 nov 2013 17:48

Beste forumleden,

Vandaag heb ik contact gehad met de gas/electr. maatschappij.

Nu blijkt dat persoon A op 01/01/2012 een huurcontract afsloot en persoon B op 14/01/2012 bij de gas/electr. maatschappij
voor ditzelfde appartement een contract afsloot.

Nu is het toch op z'n minst vreemd te noemen dat wanneer iemand een appartement verhuurt aan persoon A, dat persoon B (familie van de verhuurder)
twee weken later voor ditzelfde app. een gas/electr. contract afsluit en dit gedurende 5 maanden ! weigert op te zeggen. En dit na verschillende aanmaningen
van zowel persoon A als de gas/electr. maatschappij zelf.

Welk voordeel kan men hieruit halen? En verandert dit de situatie enigszins?

roharro
Juridisch actief: Ja

#9 , 19 nov 2013 17:52

Beste forumleden,

Vandaag heb ik contact gehad met de gas/electr. maatschappij.

Nu blijkt dat persoon A op 01/01/2012 een huurcontract afsloot en persoon B op 14/01/2012 bij de gas/electr. maatschappij

Nu is het toch op z'n minst vreemd te noemen dat wanneer iemand een appartement verhuurt aan persoon A, dat persoon B (familie van de verhuurder)
twee weken later voor ditzelfde app. een gas/electr. contract afsluit en dit gedurende 5 maanden ! weigert op te zeggen. En dit na verschillende aanmaningen
van zowel persoon A als de gas/electr. maatschappij zelf.

Welk voordeel kan men hieruit halen? En verandert dit de situatie enigszins?
"Persoon A probeert verschillende malen de meterstanden op haar naam te krijgen maar krijgt telkens te horen dat persoon B
eerst zijn contract moet opzeggen."

Hoe kan er dan een probleem zijn voor A aangezien die reeds eerder (dus voor B) een kontrakt had afgesloten?
Toen A huurder werd op wiens naam stond het lopende contract dan wel?

Persoon A kon namelijk geen contract afsluiten als persoon B op dit pand nog een contract had lopen.
Maar u zegt dat A op 01/01/2012 en contract heeft afgsloten????
Dan is er toch een contract en de meterstanden dus doorgegeven?

Mijn buikgevoel zegt me dat A niet alle informatie correct doorgeeft.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

bambipower

#10 , 19 nov 2013 18:28

persoon B op 14/01/2012 bij de gas/electr. maatschappij
Ik snap het toch ook helemaal niet hoor...

Je spreekt eerst over 5 maand, en nu ineens zijn het 14dagen

Blijkbaar heb jij dus te lang gewacht met u aan te sluiten en had je zeker de meterstanden moeten doorgeven van 01.01.2012

Wuyts1991
Topic Starter

#11 , 19 nov 2013 20:00

Het is precies niet erg duidelijk daarom vat ik alles chronologisch nog eens samen.

Persoon A : Nieuwe huurder
Persoon B: Familielid van de verhuurder
persoon C: Verhuurder

.../.../2011 - 01/01/2012: Pand X heeft een leegstaand contract lopende bij gasmaatschappij Y
01/01/2012: Persoon A gaat een huurovereenkomst aan met persoon C voor pand X.
14/01/2012: Persoon B gaat een contract aan met gasmaatschappij Y voor pand X. Dit zonder medewete van persoon A.

Aangezien pand X nog geschilderd moest worden, huisbaas moest nog een waterlek laten maken etc. wordt in de helft van
januari gasmaatschappij Y gecontacteert om de meterstanden door te geven en contract op te maken.
Persoon A krijg van gasmaatschappij Y het antwoord dat er reeds een contract is voor dit appartement op naam van persoon B.

Persoon A contacteert persoon C en vraagt hieraan persoon B te vragen om dit contract op te zeggen zodat alle meters op
naam van persoon A gezet kunnen worden.

14/01/2012 - .../04/2012: Persoon A neemt in deze periode ettelijke malen contact op met persoon C met de uitdrukkelijke vraag om persoon B te contacteren dit in orde te brengen. (Persoon A heeft geen contact gegevens van persoon B).

In dezelfde periode krijgt gasmaatschappij Y enkele aanvragen van persoon A om een aansluiting aan te vragen. Gasmaatschappij Y contacteert hierna verschillende malen persoon B met de vraag het contract op te zeggen zodat persoon A het contract op haar naam kan zetten.

01/05/2012: Persoon B zegt eindelijk het contract op en persoon A laat dit onmiddellijk op haar naam zetten.

Persoon A krijgt nooit een factuur of vraag van persoon B noch van persoon C om de verbruikte energie te betalen.
Nu bij einde van het huurcontract voor pand X, eist persoon C dat wij deze betalingen zo snel mogelijk in orde brengen.

Wij hebben dus nooit een officieel document (factuur) ontvangen voor deze periode. Nu begrijpt iedereen hier wel dat ik geen
geld op de rekening van persoon B noch persoon C ga storten zonder dat ik een officieel bewijs heb dat persoon B/C
deze facturen heeft betaald en dus het geld via ons wil terug vorderen.

Vandebos

#12 , 19 nov 2013 23:18

Aangetekend Persoon B verzoeken om u binnen de X dagen afschriften te overhandigen van de facturen en meterstanden die slaan op de periode waarvoor hij een vergoeding eist. Of persoon B deze nu betaalt heeft of niet is een zaak tussen hem en de gasmaatschappij, zolang u ze maar niet aangesmeerd kreeg, wat u kan nagaan door de meterstanden na te gaan die bij de overdracht werden genoteerd en als start dienden voor uw eigen contractperiode.

Persoon C vriendelijk verzoeken zich uit deze discussie te houden aangezien dit de zaak tussen u en persoon B enkel bemoeilijkt.

sloeberken

#13 , 20 nov 2013 00:00

Is toch persoon B die door zijn nalatigheid enkele maanden energie heeft betaald voor persoon A, Dus als persoon B niets onderneemd waarom zou persoon A de nalatigheid van persoon B moeten oplossen.
Heeft persoon B reeds gevraagd aan A dit in orde te brengen, want dit staat niet in de uitleg, dan moet hij maar de fakturen bezorgen.
Wat betreft persoon C die waarschijnlijk de verhuurder is heeft hier niets te eisen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Wuyts1991
Topic Starter

#14 , 20 nov 2013 09:59

Ik heb gisteren nogmaals contract gehad met de gasmaatschappij en deze wisten mij te vertellen dat men zoiets als dit nog nooit gezien heeft.
Vanwege de wet op de privacy kon men niet heel veel prijsgeven, maar men gaf mij de goede raad om naar de huurdersbond te stappen.

Men wist mij ook te zeggen dat de gasmaatschappij niet zomaar de facturen over die bepaalde periode niet zomaar op persoon A
zijn naam kan zetten om die dan door persoon A te laten betalen. Persoon B moet hiervoor stappen ondernemen.

Nu is persoon A uiteraard akkoord dat het verbruik betaald wordt door hem, maar het gaat hier wel over facturen die reeds meer dan 1 jaar
later nog niet betaald zijn. Wij weigeren uiteraard de aanmaningskosten te betalen, deze vloeien voort uit de nalatigheid van persoon B en zijn bijgevolg ook voor zijn rekening.

Wij vinden het verder ook raar dat wij van persoon B zelf hier niets over horen. Het begint er stilaan op te lijken dat de verhuurder persoon A
probeert te intimideren om het geld op zijn eigen spreekwoordelijke 'bil' te slaan.

Nu het is echt zo een ingewikkelde situatie dewelke ik hier met getypte woorden niet helemaal kan vervatten .
Ik denk dat het daarom niet slecht is om met al de papieren eens advies te vragen bij de 'wetswinkel' en daarna
naar de huurdersbond . Ik wil namelijk niet dat wanneer dit voor het vredegerecht zou komen, men persoon A iets zou kunnen verwijten.

Bedankt!

mava105
Juridisch actief: Nee

#15 , 20 nov 2013 15:38

Lijkt me een veel te ingewikkelde zaak voor de huurdersbond. Zullen uw waarschijnlijk doorverwijzen naar een advocaat.

Terug naar “Huren”