#1 , 15 nov 2013 23:12
Beste allemaal.
Ik heb het volgende lopende probleem waar ik graag wat meningen over zou willen verzamelen.
Op 4 september merk ik een waterlek in het toilet, ik meld dit bij mijn bovenbuur omdat het zich via het plafond begon te manifesteren.
Hij belt de dag erna met de huisbaas en zegt dat hij gaat komen kijken, die dag vertrek ik op verlof voor 14 dagen en laat mijn sleutel achter
bij een andere buur en meld aan mijn bovenbuur dat de huisbaas altijd mag en kan komen kijken.
14 dagen later kom ik terug uit verlof en is het probleem niet verholpen en is de schimmel en vocht vorming nog erger geworden.
De totale schade ga ik hier nu niet uit de doeken doen maar het is uiteindelijk overgegaan tot de slaapkamer en de badkamer.
Schimmel en vocht.
In de maand september heb ik dan nog een 2-tal keren telefonisch contact gehad met mijn huisbaas, meerdere malen gesproken
met mijn bovenbuur en die beweerde elke keer dat hij nog niemand gehoord of gezien had.
Hij is zelf 2x bij de huisbaas thuis geweest en heeft ook meerdere malen contact gehad met de huisbaas alsook de (algemene)
hersteller van het gebouw.
Het verhaal gaat verder:
Tijdens mijn verlof had hij iemand van een lekdetectie firma laten komen en deze man had niets gevonden.
De conculsie was dus dat de bad silicone moest vervangen worden van mijn bovenbuur.
Er gaan nog eens 2 weken over (bellen door mij, door mijn bovenbuur, langsgaan, etc etc etc) vooraleer dat dit vervangen is, zonder resultaat.
Nog eens teruggebeld en doorgegeven dat het probleem niet opgelost was, na nog een dikke week wachten, zonder een telefoontje terug, stuur ik een
aangetekende brief dat ik hem ingebreke stel. Maandag, na het sturen van de brief, komt ineens de hersteller terug om te breken bij
mijn bovenbuur. Blijkt er een leiding onder het bad defect te zijn, de huisbaas komt direct langs en kijkt ook nog eens mijn schade na.
Op dat moment vraagt hij mijn gsmnr (die hij al lang heeft, want staat op het huurcontract) en zegt dat hij de verzekering gaat laten bellen om
een afspraak te maken
4 weken later, nadat ik niemand van de verzekering gehoord heb, stuur ik weer een aangetekende brief met de melding dat ik zelf
voorstel om de herstellingen te doen, met inhouding van 3 maanden huur, en met de vraag om eventueel een tegenvoorstel van zijn
kant te doen. Ik stel de termijn op het einde van deze maand en zeg hem ook dat als ik geen schriftelijke bevestiging heb,
ik naar de vrederechter zou stappen.
Wonder bij wonder de dag erna, vandaag, telefoontje van de huisbaas dat ik onbeschoft en onmenselijk ben.
Dat hij tegen dat soort gedrag niet tegen kan en bij hem niet werkt. Zijn advocaat zou dat allemaal wel regelen indien ik naar het
vredegerecht zou stappen. Hij had bewijzen genoeg om te kunnen uitleggen waarom dit al bijna 3 maanden duurt.
Om het verhaal verder kort te houden, hij gaat mij maandag bellen om ofwel woensdag of vrijdag langs te komen. Initieel zei hij
dat er iemand van de verzekering ging langskomen omdat ik het allemaal zo officieel aanpak maar het kon ook zijn dat hij en zijn
vrouw komen kijken (vrouw is eigenlijk de eigenares maar de communicatie loopt altijd via haar man...)
Mijn gevoel is dat als de verzekering komt alles wel opgelost gaat worden, indien zij komen denk ik weer lange tijd te mogen wachten.
Hij gaat ook de index aanpassen vanaf volgende maand en dit voor heel het gebouw (dit zijn 6 appartementen) dit is door mijn schuld omdat
ik niet als volwassen mens even bij hem kan langskomen of kan bellen. Dit zou gebeuren met een 3 maanden terugwerkende kracht...
Wat moet een mens hiermee en heb ik fout gehandeld? Ik heb nooit iets gevraagd of problemen gehad, alles van problemen heb ik zelf altijd
opgelost (vlotter toilet, nieuwe douchekop, nieuwe bescherming douchemuur, meerdere kraandichtingen, diverse schakelaars en stopcontacten...)
Een goede huisman geweest maw en dan moet ik dit aanvaarden.
Gaag wat input.
Wouter