verkeersongeval dagvaarding

heisenbergh
Topic Starter

verkeersongeval dagvaarding

#1 , 05 nov 2013 01:26

In juli 2013 heb ik een ongeval gemaakt terwijl ik aan het werk was als koerier voor afhaalmaaltijden. (ik werkte er toen 2 maanden en was 19j op dat moment en werk er niet meer)
Ik reed in de bebouwde kom, voor me reed er een oud vrouwtje. Ze week uit naar rechtse kant van de weg dus nam ik aan dat ze daar ging stilstaan.
Toen ik haar wou voorbijrijden lichte haar linkerpinker op en zag dan pas dat ze de straat links van haar wou inslaan. Nu achteraf gezien zag deze manoeuvre van de oude vrouw er onnodig uit.

Toen ze de straat insloeg heb ik dan meegedraaid in die straat. Mijn auto ( van de koerier) werd per totale verklaard(omnium) en hare werd beschadigd aan de linkerkant.

Er werd toen een PV opgesteld met mijn versie en die van de oude vrouw ( ik ga ervan uit dat ik volgens hen in de fout ben). Er waren toen geen gewonden.

Nu heb ik een maand geleden een brief van het openbare ministerie gekregen waarbij ik schriftelijk bewijs moest leveren dat zij definitief schadeloos gesteld werd. Zo niet zal ik gedagvaard worden voor de politierechtbank
Ik heb hierbij het verzekeringskantoor gebeld of dat ze me schriftelijk bewijs konden leveren. Zij zeiden dat dit niet kon omdat de persoon niet defintief schadeloos is gesteld (m.a.w controlearts, opvolging van mogelijke letsels)
De verzekering zei dat de tegenpartij eigenlijk 'geld blijft vragen' waardoor ze niet definitief schadeloos is gesteld.
Ook al vraag ik een bewijs van de huidige betalingen van de verzekering zal een dagvaarding sowieso plaatsvinden volgens de verzekering.
Ik moet de dagvaarding dan naar het verzekeringskantoor brengen en zij zullen me een advocaat aanwijzen(rechtsbijstand).

Omdat ik hier helemaal geen ervaring in heb, stel ik me volgende vragen;

Kan ik de dagvaarding vermijden? Dus ook niet met een bewijs van de betalingen overgemaakt aan de oude vrouw ( heb tot 28 november om bewijs te leveren)
Waarom word ik gedagvaard? (ik heb geen grip op de schadeloosstelling van de aangereden vrouw, omdat dit de rol van de verzekering is)
Ik heb een maand later nog een ongeval (zonder gewonden) veroorzaakt(mijn fout). Speelt dit in mijn nadele? m.a.w. zullen zij hier kennis van hebben op de politierechtbank?
Kan ik een advocaat kiezen op kosten van de rechtsbijstand of heb ik hier geen vrijheid in?
Wat zal de advocaat/ik proberen bewijzen in de rechtbank?
Wat zullen de mogelijke kosten zijn? (ben een student, zonder inkomen)

Graag advies,ervaringen...Dankjewel

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 nov 2013 14:14

zie
http://www.juridischforum.be/forum/view ... =3&t=51864" onclick="window.open(this.href);return false;

Is een aanrijding met gewonden dus u wordt gedagvaard voor onopzettelijke slagen en verwondingen met blijkbaar werkonbekwaamheid tot gevolg.
Er is dus schade en de dame is nog niet volledig hersteld.
(Wat op zich perfect kan... buurvrouw is 8 maanden geleden aangereden resultaat beide enkels gebroken en heup - kan niet meer zelfstandig wonen en zit in rolstoel. Breuken nog steeds niet geheeld.

Gevolgen zullen zo wie zo door rechtbank worden 'begroot' zowel mogelijk een (voorwaardelijke) straf voor u (geldboete - rijverbod) als schadevergoeding.
PS indien u een zware fout hebt begaan en er is een causaal verband met de aanrijding/verwonding dan kan de verzekering regres uitvoeren en de gedane vergoedingen bij u terugvorderen.

Reclame

Terug naar “Verkeersongevallen”