Ongeval met alcoholintoxicatie

devonx
Topic Starter

Ongeval met alcoholintoxicatie

#1 , 13 nov 2013 08:07

ik was onlangs betrokken bij een verkeersongeval met stoffelijke schade. ik reed stapvoets door een heel smal straatje en werd langszij aan de spiegel 'gekust' door een tegenligger.gestopt en uitgestapt. De tegenpartij had wellicht door dat ik gedronken had en verwittigde de politie.Positief natuurlijk(mijn eigen fout... 0.7mg/l dus sowieso voorkomen).Aan mijn auto is geen spoor van schade te bespeuren, de tegenpartij beweert echter dat ik verantwoordelijk zou zijn voor een aantal krassen aan zijn zijkant.(volgens mij waren ze reeds aanwezig)

Mijn proble(e)men :
* heb geen aanrijdingsformulier kunnen invullen (was bij politie voor pv).Weet ook identiteit niet van tegenpartij.
* hoe licht ik mijn verzekering in (gezien gegevens tegenpartij onbekend) en zou ik dat wel doen (vermoedelijk toch regres en eventueel buitengegooid.schade aan tegenpartij is naar alle waarschijnlijkheid zo miniem dat als ik besluit dat ik aansprakelijk ben ik liever zelf de kosten draag. dan blijf ik op dezelfde bonusmalustrap zitten en behoud mijn verzekering.

of is er geen ontkomen meer aan en moet dit geschil op de rechtbank beslecht worden ingevolge opgestelde pv.

Ik weet dat ik me sowieso nog aan een gepeperde rekening van de rechtbank mag verwachten wegens alcoholintoxicatie.
Dit is mijn eerste ongeval in 17 jaar en ga tevens voor de eerste keer veroordeeld worden.

graag advies

Alvast Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Contacteer: Website

#2 , 14 nov 2013 09:00

Beste

Van regres is geen sprake ingeval van intoxicatie, enkel in geval van dronkenschap.

De identiteit van de tegenpartij vindt u in het strafdossier.

Vermoedelijk zal u worden gedagvaard voor de politierechtbank.

Hoe dan ook is het volgens mij wat te vroeg om nu al te zeggen dat u de schade uit eigen zak zal betalen, zonder dat u weet hoeveel deze bedraagt.

Uw verzekeringsmaatschappij zal u vermoedelijk niet aan de deur zetten voor een eerste ongeval in 17 jaar. Meer nog, met wat geluk heeft u intussen een joker verdiend en stijgt zelfs uw bonu-malus niet.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Turaki

#3 , 14 nov 2013 11:48

Daarnaast staat het u volledig vrij om zelf voor alle kosten in te staan, zonder dat uw verzekering tussenkomt.

Reclame

giserke

#4 , 14 nov 2013 12:19

De tegenpartij zal wel moeten bewijzen dat de schade door uw voertuig komt.
Als de politie is gekomen, dan heeft de tegenpartij ook een PV.
Is daarin sprake dat de schade ontegensprekelijk is vastgesteld?
Is het ontegensprekelijk vastgesteld dat jij op zijn baanvak gereden hebt? Zijn er daarvan getuigen of sporen terug te vinden?
Is het ontegensprekelijk vastgesteld dat jij een maneuver aan het doen was? Zijn er daarvan getuigen of sporen terug te vinden?

Als zijn wagen krassen heeft, uw wagen heeft niks of er is geen verf van uw wagen aan zijn wagen te bespeuren, dan lijkt het me onwaarschijnlijk dat hij zijn verhaal zal kunnen hard maken.
Zeker niet als er geen getuigen zijn.

devonx
Topic Starter

#5 , 14 nov 2013 18:34

@advodanck:waar vind ik het strafdossier?Op mijn verklaring mbt ongeval(pv) wordt geen gewag gemaakt van id voertuig tegenpartij laat staan identiteit.
bijkomende vraag ;hoe licht ik mijn verzekering in? Ik kan moeilijk zeggen :"heb een ongeval gehad maar weet niet tegen wie of welk voertuig". ik kan me de :-) al voorstellen ... .
Ben ik überhaupt verplicht mijn verzekering in te lichten zonder dat ik coordinerende bepalingen kan meedelen?
De verbaliserende overheid kan(of wil) me geen verdere inlichtingen verstrekken.
Vergeef me mijn onkunde in deze materie, doch ik ben een debutant terzake.

Alvast bedankt,

giserke

#6 , 15 nov 2013 13:19

Gewoon uw verzekering op bellen, en het PV nummer doorgeven. Of de PV zelf inscannen, en doormailen.
Zij vragen dan de PV van de tegenpartij op.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 nov 2013 13:23

Er zal een PV inzake ongeval zijn en een PV inzake intoxicatie.
Normaal gaat u bij de politie een attest ongeval meekrijgen waar al de nuttige gegevens voor de verzekering opstaan.
Beide PV's zullen naar elkaar verwijzen.
Vraag aan de politiezones beide PV nr op.

Het is niet zo dat er voor elke partij een PV wordt opgesteld wel dat er voor beide feiten een afzonderlijk PV dient opgesteld te worden

Terug naar “Verkeersongevallen”