Begin van de (juridische) week - bezoekrecht

Krieske
Topic Starter

Begin van de (juridische) week - bezoekrecht

#1 , 13 jan 2008 16:29

De uitspraak van de jeugdrechter, ivm de grote vakantie, is ver van duidelijk. Vorig jaar waren mijn ex en ikzelf onderling akkoord gegaan om dit zelf vast te leggen, maar na een discussie heeft zij haar akkoord weer ingetrokken.

Het volgende staat in het vonnis:
- tijdens de grote vakantie de eerste twee weken van juli in de onpare jaren en de derde en vierde week van juli in de pare jaren én de tweede en de derde week van augustus zowel in de pare als de onpare jaren.

Mijn vraag is nu: wanneer begint deze derde week van juli en de tweede week van augustus?

Het bezoekrecht in de andere vakanties is wel zeer duidelijk omschreven, telkens van vrijdagavond 16h30 tot zondag 20h00.

Krieske

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 14 jan 2008 20:23

De uitspraak van de jeugdrechter, ivm de grote vakantie, is ver van duidelijk. Vorig jaar waren mijn ex en ikzelf onderling akkoord gegaan om dit zelf vast te leggen, maar na een discussie heeft zij haar akkoord weer ingetrokken.

Het volgende staat in het vonnis:
- tijdens de grote vakantie de eerste twee weken van juli in de onpare jaren en de derde en vierde week van juli in de pare jaren én de tweede en de derde week van augustus zowel in de pare als de onpare jaren.

Mijn vraag is nu: wanneer begint deze derde week van juli en de tweede week van augustus?

Het bezoekrecht in de andere vakanties is wel zeer duidelijk omschreven, telkens van vrijdagavond 16h30 tot zondag 20h00.

Krieske
Het is het meest logische om dezelfde tijdstippen (vrijdagavond 16u30 tot zondagavond 20u00) als de andere vakanties verder te gebruiken, dit vooral om eventuele verwarring tegen te gaan.

Krieske
Topic Starter

#3 , 14 jan 2008 20:34

Bedankt voor je antwoord.

Het zal heel waarschijnlijk geen probleem zijn om de uren vast te leggen.
Het probleem stelt zich in de vraag wanneer begint de 3de week van juli en de 2de week van augustus?

Afhankelijk van interpretatie (dit komt van de griffie van de jeugdrechtbank van Tongeren die ik vandaag gebeld heb) kan de 1ste week van juli de week zijn waarin de 1ste juli valt (dat wil zeggen dat de 3de week dan start op maandag 14 juli) of de eerste volledige week (wat wil zeggen dat de 3de week dan start op de 21ste juli). Een zeer groot verschil dus. Zij weten er zelf geen antwoord op! En het zou nergens beschreven staan!

Overeenkomen met mijn ex is hier het probleem. Vorig jaar hadden we een overeenkomst via mail dat de kinderen alternerend bij mij zouden verblijven van 1-15 juli in de onpare jaren en van 16-31 in de pare jaren. Dit heeft ze achteraf weer ingetrokken omdat ik niet aan haar grieven wou voldoen.

Reclame

j.demoor

#4 , 15 jan 2008 11:02

I.S.O.(=Organization for Standardization)-aanbeveling overgenomen in NEN2772 Nummering van weken(1972)
maandag=eerste dag van de week
eerste week van het jaar=deze die minstens vier dagen van dat jaar bevat
Uit Grote Winkler Prins Encyclopedie,Deel 24,Brussel Elsevier.

De derde week van juli begint aldus de derde maandag van juli en de tweede week van augustus begint dan op de tweede maandag van augustus,telkens om 0u00.

Krieske
Topic Starter

#5 , 15 jan 2008 19:25

Bedankt j.demoor!

Is dit een interpretatie van jou?
Zo neen, kan je me de referte daarvan even doorgeven?
Zo ja, hoe heb je die interpretatie gemaakt?

Ik weet dat ik veeleisend ben maar ik wil het gewoon bij het rechte eind hebben als ik de reis boek. Ik spreek hier over verschillende duizenden euros dus voorzichtigheid is geboden.

Rebel-with-a-cause

#6 , 15 jan 2008 21:33

De Nederlandse norm kun je hier lezen.

Meer info over de weeknummering vind je hier.

In deze tabel staan alle weken van het jaar.
In de bovenste rij van deze tabel staan de dagen waarop 1 januari valt 'maandag, dinsdag, enz'.
In de rij daaronder staat in de eerste kolom 'weeknr.; in de tweede kolom staat 'begint op maandag...'

Je volgt de verticale kolom van de dag waarop 1 januari 2008 valt: 'dinsdag' tot je aan de derde week van juli komt (week 29).
De datum die daar staat is het begin van die week: dus maandag 14 juli (vetgedrukt omdat 2008 een schrikkeljaar is).

j.demoor

#7 , 17 jan 2008 12:37

“I.S.O.(=Organization for Standardization)-aanbeveling overgenomen in NEN2772 Nummering van weken(1972)
maandag=eerste dag van de week
eerste week van het jaar=deze die minstens vier dagen van dat jaar bevat”
Uit Grote Winkler Prins Encyclopedie,Deel 24,Brussel Elsevier.(Zie ook ISO 8601)

Ik vergaloppeerde mij in MIJN gevolgtrekking in mijn vorig bericht en herroep deze als volgt:
Als de eerste week van het jaar=deze die minstens vier dagen van dat jaar bevat,dan leid IK hieruit af dat de eerste week van een maand=deze die minstens vier dagen van die maand bevat.DESNOODS zal u een definitie moeten laten opnemen in uw vonnis.

Terug naar “Echtscheiding”