Werkgever eist domeinnaam

erika22
Topic Starter

Werkgever eist domeinnaam

#1 , 07 sep 2013 14:25

Beste leden,

Ik heb 2 jaar geleden op eigen initiatief een website opgericht voor mijn ex werkgever, hij heeft me hiervoor mondeling akkoord gegeven.

Ik heb zelf de website gemaakt,onderhouden en het domeinnaam geregistreed.

Ik heb ook zelf de jaarlijkse kosten betaald van de hosting en domeinnaam.

Nu ik er niet meer werk eist hij van mij de domeinnaam.

Ben ik verplicht deze af te staan?

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Contacteer: Website

#2 , 07 sep 2013 18:33

Uw voormalige werkgever zou u ervan kunnen beschuldigen aan cybersquatting te doen: het registreren van een domeinnaam die identiek of gelijkaardig is aan een merk, handelsnaam, familienaam of elke andere benaming die iemand anders toebehoort, zonder zelf een legitiem recht of belang op deze benaming te hebben en met als doel schade toe te brengen aan een derde of er onrechtmatig voordeel uit te halen.

Volgens de wet van 26 juni 2003 is er dan weer sprake van cybersquatting wanneer:
- de domeinnaam identiek is aan, of sterk lijkt op, een beschermde benaming.
- u als houder van de domeinnaam geen enkel recht of legitiem belang op die domeinnaam kan laten gelden
- de domeinnaam te kwader trouw wordt geregistreerd of gebruikt.

Uw voormalige werkgever kan zich bijgevolg tot de rechtbank wenden met de vraag u te verbieden de url nog te gebruiken. De rechter kan u - en dat is het verschil met een gewone stakingsvordering - zelfs verplichten de domeinnaam over te dragen.

Deze procedure is wel slechts van toepassing voor .be-domeinnamen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Sirkii

#3 , 20 okt 2013 20:06

U kan proberen om minnelijk te schikken door hem een "fair" overnamebedrag voor te stellen. stuur hem dit aangetekend en per gewone post. Hou het bedrag fair en misschien hapt hij toe om de (dure) kosten van rechtspleging te vermijden. Zelf ooit in een gelijkaardige situatie gezeten met een malafide webhoster (heb niet geschreven dat jij malafide bent) en na juridisch advies alles laten schieten en nieuwe domeinnaam geregistreerd.

Reclame

erika22
Topic Starter

#4 , 12 nov 2013 16:19

Blijkbaar wat onduidelijkheid, de domeinnaam is indertijd ook op mijn naam geregistreerd.
Ik heb de domeinnaam vastgelegd, alsook de website gebouwd en onderhouden.

Ikzelf zal deze domeinnaam niet gebruiken, nu is het een lege pagina. Ik wil hem deze natuurlijk verkopen maar hij wil er niets voor betalen.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 nov 2013 17:09

U werkgever weet ook dat je er niks mee bent, en dat het je elk jaar een paar euro's kost om de naam te behouden!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

erika22
Topic Starter

#6 , 12 nov 2013 19:42

Dat kan wel zijn, maar de vraag hierin blijft: ben ik wettelijk verplicht deze uiteindelijk over te dragen?

ddanck
Contacteer: Website

#7 , 14 nov 2013 08:48

Zie hoger, de werkgever kan dit inderdaad eisen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

JPV

#8 , 14 nov 2013 12:12

Zie hoger, de werkgever kan dit inderdaad eisen.
Vraag is wat er op ds website stond. Werkte je eraan tijdens je werk? wie betaaldd er vroeger de facturen?

erika22
Topic Starter

#9 , 16 nov 2013 08:15

Op de website stonden enkele voorbeelden van producten, contactgegevens en een integratieframe van een andere website zoals kapaza, hierop kon de klant de zoekertjes zien. Deze zoekertjes werden door de werkgever op kapaza zelf beheerd. Aan de website zelf werd dus nooit iets gewijzigd door mij of de werkgever.

Hij zelf heeft hier de kennis niet voor. Er werd dus niet tijdens het werk aan gewerkt.

De facturen zijn aan mij gefactureerd daar de domeinnaam en hosting op mijn naam staan.
Alsook zijn deze door mij betaald en nooit terugbetaald door de werkgever.

Mvg

JPV

#10 , 16 nov 2013 08:57

Die website verkocht met andere woorden producten van de werkgever, maar u betaalde daar zelf alles voor en stak er zelf alle werk in? Ik denk dat je best eens het volledige verhaal vertelt. Wat werd er verkocht, wie deed de verkopen, waarom heb je nooit die terugbetaling gevraagd als het toch allemaal voor jezelf was?

erika22
Topic Starter

#11 , 22 nov 2013 15:02

Ik kan nu natuurlijk geen namen noemen maar het gaat om een fietsenwinkel (elektr.fietsen)

De verkopen hebben altijd in de zaak plaats gevonden door mezelf en de werkgever.
Ook adverteerde hij op websites als kapaza en 2dehands.

Om wat meer verkoop te genereren heb ik zelf het initiatief genomen en een website gemaakt na de uren.
Deze website bestond uit een pagina over wie de firma is, contactgegevens, enkele voorbeelden van fietsen en dan om zo weinig mogelijk onderhoud te doen een pagina die doorlinkte naar de advertenties die hij plaatste op kapaza en 2dehands.

Ondertussen heeft deze pagina veel meer traffic gebracht (20.000 bezoekers per jaar op de website)
Ik heb er zelf nooit bij stilgestaan om de jaarlijkse kost terug te vragen aangezien dit niet zo heel duur was (30€) en het werk was op eigen initiatief.

Ondertussen staat alles nog steeds op mijn naam en had ik dus graag geweten of ik de eigenaar blijf of niet?
De domeinnaam is geschat (naam, ranking in google en traffic) op een waarde van 1.200€

Ik wil geen oneerlijke concurrentie voeren of negatieve reclame maken via de website.
Eventueel wil ik hem deze verkopen maar hij wil er niet voor betalen.

Dus zou ik graag de website offline halen en het domeinnaam te koop stellen.

Mijn vraag dus: mag dit?

Mvg
Erika

BrainTrain

#12 , 08 jan 2014 17:40

ik denk dat je redelijk sterk staat omdat aan de drie voorwaarden (cfr hierboven AdvoDanck) cummulatief dient voldaan te worden en ik dacht zelf "op het moment van de domeinnaam registratie".
Kortom denk ik dat je voor puntje 3 alvast veilig zit. Je hebt de domeinnaam niet geregistreerd om er een derde mee te schaden of om er een ongerechtvaardigd voordeel mee te halen.
Je hebt de domeinnaam geregistreerd om een site te maken die alleen maar voordeel kon hebben voor jouw baas. Het was nooit jou intentie om die voor grof geld te verkopen.
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2003062648" onclick="window.open(this.href);return false;

Geloof nooit de waardes die men op domeinnamen plakt.

Doe een voorstel naar de je baas om op zijn minst de hosting en domeinnaam kosten die je over de periode dat de site online stond (en hij er baat bij had) terug te betalen + een profijtje.
Indien hij wenst dat je de oude site terug online plaatst kan je ook daarvoor eventueel iets vragen.

Wenst hij niet te betalen dan kan je de domeinnaam natuurlijk proberen aan een derde te verkopen. Je baas zou kunnen naar CEPINA kunnen stappen om zijn domeinaam op te eisen, maar ik denk dat dit niet zal lukken (cfr mijn eerste alinea).
http://www.dns.be/nl/juridisch/domeinna ... n/algemeen" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”