Huren en verkopen

Badschuimverzamelaar
Topic Starter

Huren en verkopen

#1 , 13 nov 2013 18:26

Hey, ik heb een vraag over mijn huurwoning die te koop staat.

Begin dit jaar besliste de eigenaar van mijn huurwoning om deze woning te koop te zetten (na bijna 1 jaar huur). Ik was eerst van plan om de termijn van 3 jaar uit te doen (3-6-9) in mijn woning, maar door de onzekere toestand van de woning besloot ik dat het beter was om uit te kijken naar iets anders.

Een maand geleden heb ik dan een ideaal alternatief gevonden om vanaf 1 januari te betrekken. Omdat ik mijn opzeg maar in oktober kon geven, wil de eigenaar me nog aan mijn huur van november, december en januari houden. Hij vindt het al genoeg dat hij de schadevergoeding laat vallen en wil dus ook voor januari de normale huursom ontvangen.

Is dit een redelijke oplossing? Want normaal gezien was er nooit een probleem geweest als hij de woning niet te koop had gezet (zoals hij ook eerst mondeling beloofd had) en had ik dus geen extra som moeten betalen.

Ik dacht onder andere al aan het feit dat ik geen contract getekend heb om die woning in deze onzekere toestand te huren en dat er dus misschien zelfs geen sprake meer is van een overeenkomst. Of is dit een brug te ver?

Mvg
BSV

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
krisje1973

#2 , 13 nov 2013 18:40

Ik dek inderdaad dat jouw idee een brug te ver is.

De nieuwe eigenaar neemt de huurder mee over.
Indien hij zelf de woning wil betrekken, moet hij je een opzeg geven van 6 maand.

Het is dus zeer redelijk de de huidige eigenaar enkel nog de maand januari huur wil.
Je verhuisd immers in het tweede jaar van je huurcontract en hij mag dus 2 maand huur vragen.

Kijk wel eens na of je contract geregistreerd is.
Is dit niet het geval, dan kan je er uit zonder een opzeg te geven.

Turaki

#3 , 13 nov 2013 18:42

Kijk wel eens na of je contract geregistreerd is.
Is dit niet het geval, dan kan je er uit zonder een opzeg te geven.
Laten we dit houden op "je kan dan zelf de opzegtermijn kiezen, en moet geen schadevergoeding betalen". Opzeg moet je nog wel geven, maar die kan perfect maar 1 dag zijn.

Reclame

krisje1973

#4 , 13 nov 2013 18:46

Dat bedoel ik natuurlijk.
Bedankt Turaki voor de rechtzetting en verduidelijking

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 nov 2013 18:54

Opzeg is blijkbaar al gegeven.
Wat was de reactie van de verhuurder?

Badschuimverzamelaar
Topic Starter

#6 , 13 nov 2013 20:30

Hey, bedankt iedereen voor de antwoorden tot nu toe ;)
Opzeg is blijkbaar al gegeven.
Wat was de reactie van de verhuurder?
Zijn reactie was dat het onnodig was om uit te kijken naar iets anders omdat de koper de huur overneemt. Maar in de praktijk is het natuurlijk moeilijk om binnen de 6 maanden iets geschikt te vinden. Geen enkele kandidaat koper was van plan om het huis te blijven verhuren natuurlijk.

Omdat het huis prima onderhouden is, laat hij de schadevergoeding vallen, maar hij wil wel nog de huur van januari ontvangen wanneer ik al weg ben.

Vandebos

#7 , 13 nov 2013 21:28

Gewoon aanvaarden, goedkoper ga je echt niet wegraken...

Terug naar “Huren”