hoge waterafrekening door defect boiler - rekening voor wie?

ilse2010
Topic Starter
Berichten: 13

hoge waterafrekening door defect boiler - rekening voor wie?

#1 , 08 nov 2013 09:52

In het appartement dat ik verhuur was in 2012 de veiligheidsgroep van de warmwaterboiler stuk (waardoor water dag en nacht bleef lopen gedurende aantal maanden). In juni 2012 belde huurder mij op om defecte keukenboiler te melden, loodgieter kwam snel ter plaatse en merkte op dat veiligheidgroep andere boiler (warmwaterboiler) stuk was.Dit is direct gerepareerd geweest door loodgieter op kosten van mezelf als eigenaar op dezelfde moment als ik hiervan op de hoogte werd gesteld. Op het einde van het jaar 2012 komt afrekening van watermaatschappij, ten bedrage van +/- 2.200 euro. Huurder heeft dit betaald en mij niet op de hoogte gebracht van deze factuur. Nu, in oktober 2013 stuurt huurder deze factuur naar mij door met vraag voor terugbetaling. Kan u mij vertellen wie verantwoordelijk is voor deze waterafrekening als gevolg van een kapotte veiligheidgroep aan boiler? Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 08 nov 2013 10:26

Als de huurder te lang gewacht heeft om dit te melden, is de rekening voor de huurder, als u te lang gewacht heeft om te herstellen na melding, is de rekening voor u. Aangezien een factuur van 2200€ niet waarschijnlijk lijkt als uw huurder u meteen iets had laten weten, is deze volgens mij voor uw huurder.

ilse2010
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 08 nov 2013 10:30

Nee, de huurder heeft pas probleem gemeld toen er geen water meer was door defecte keukenboiler. De loodgieter heeft de kapotte klep ontdekt bij toeval bij de andere boiler (voor badkamer)maar toen was die al maanden aan het lekken. Ik heb dit allemaal direct laten repareren. Maar de waterrekening is er ondertussen wel ...

Reclame

bambipower
Berichten: 1034

#4 , 08 nov 2013 10:34

Dan is de rekening voor de huurder... u hebt gedaan wat u moest doen

ilse2010
Topic Starter
Berichten: 13

#5 , 08 nov 2013 10:44

Huurder zegt het probleem niet te hebben opgemerkt. Deze boiler bevindt zich in de berging, naast de keuken, afgesloten met een deur. Het was de veiligheidgroep van boiler die stuk was.
Dus, als ik hiermee naar vrederechter ga, moet ik deze factuur niet terugbetalen? Zij beweren van wel omdat het mijn boiler is die perfect moet werken. Ik heb deze ook niet laten nakijken, omdat ik nu pas weet dat je deze best om de 2 jaar laat nakijken. Dit is ook niet vermeld in huurcontract dat zij hiervoor moeten instaan.

bambipower
Berichten: 1034

#6 , 08 nov 2013 10:49

Uw huurder had 'een probleem' kunnen opmerken als hij het verbruik van zijn water in het oog had gehouden. Vanaf hij had gezien dat zijn verbruik buitensporig hoog werd, had hij je op de hoogte moeten stellen. Jij hebt geen enkele mogelijkheid om te zien dat er 'iets' fout was. De fout ligt dus totaal bij hem.
De boiler moet inderdaad perfect werken, doet hij dat niet, moet hij je dat meedelen en dan moet jij die laten maken. Hij heeft u niets laten weten.

Laat hem aangetekend weten, dat de fout bij hem ligt. U hoeft daarvoor zelfs niet naar het vredegerecht.

Iedereen, huurder of eigenaar, kan best af en toe zijn water, gas en elektriciteitsverbruik controleren. Zo spoor je sneller fouten op.

ilse2010
Topic Starter
Berichten: 13

#7 , 08 nov 2013 10:59

Bedankt!
Dit is wat de syndicus ook zegt. Spijtig genoeg zijn de huurders het hiermee niet eens en ervan overtuigd dat zij slachtoffer zijn. Daarmee dat ik naar het vredegerecht zou willen gaan, dan heb ik het officieel op papier, snap je? Van mij nemen ze het niet aan. En de brandverzekering gebouw dekt het ook niet...

Turaki
Berichten: 6870

#8 , 08 nov 2013 11:03

Aangezien u niets eist, maar uw huurder wel, is het uw huurder die naar de rechtbank zal moeten stappen, en niet u.

katwezel
Berichten: 375

#9 , 08 nov 2013 12:49

op 08 nov 2013 11:44 schrijf je "boiler in berging afgesloten achter een deur" was deze toegankelijk door de huurder ? indien ja is er geen probleem voor u maar als u alleen toegang hebt tot deze berging kan er vanuit gegaan worden dat u verantwoordelijk bent voor het toezicht op de betreffende boiler

ilse2010
Topic Starter
Berichten: 13

#10 , 08 nov 2013 13:03

Nee, die is niet afgesloten. Ik bedoel maar dat je er niet echt moet zijn voor iets, staat enkel boiler en wasmachine. Maar ze hebben zeker toegang ;-)

j.demoor
Berichten: 10360

#11 , 10 nov 2013 08:36

“Art.1728. De huurder is tot twee hoofdverplichtingen gehouden : 1° Het gehuurde te gebruiken als een goed huisvader, en volgens de bestemming welke bij het huurcontract daaraan gegeven is, of volgens die welke, bij gebreke van overeenkomst daaromtrent, naar gelang van de omstandigheden vermoed wordt...”(Burgerlijk Wetboek).

‘was in 2012 de veiligheidsgroep van de warmwaterboiler stuk (waardoor water dag en nacht bleef lopen gedurende aantal maanden).’

De huurder kan van de verhuurder hiervoor schadevergoeding vorderen indien aangetoond wordt dat die huurder de veiligheidsgroep van de warmwaterboiler gebruikte als een goed huisvader.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

ilse2010
Topic Starter
Berichten: 13

#12 , 12 nov 2013 11:12

@j.demoor: hoe kan je dit aantonen dat de huurder de veiligheidsgroep van warmwaterboiler gebruikte als goede huisvader?

roharro
Berichten: 13438
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#13 , 12 nov 2013 13:17

@j.demoor: hoe kan je dit aantonen dat de huurder de veiligheidsgroep van warmwaterboiler gebruikte als goede huisvader?
aangezien een veiligheidsgroep niet "gebruikt" wordt moet de huurder enkel toezicht uitoefenen op de goede werking ervan: bv.: niet blijven lekken.
Dat omdat de verhuurder dat toezicht niet zelf kan uitoefenen wegens geen toegang.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Huren”