Zoals de titel laat vermoeden hebben we problemen met de RVA.
We moeten verantwoording bij RVA gaan afleggen over "onjuiste aangifte gezinstoestand"
In het kort Ik ben 15/10/2004 na 5 jaar (thuis voor de kinderen) weer gaan werken. Gedurende die 5 jr had ik
geen enkel inkomen. Toen ik weer ben gaan werken heeft mijn man zijn werkgever op de hoogte gebracht en de vakbond (denkt hij)
Tot daar geen probleem. Maar half oktober 2007 veranderd mijn man van werk en toen is de miserie begonnen.
Buiten het veranderen van werk veranderde hij ook van sector (hout nr metaal). Dus een andere afdeling van vakbond.
We kregen elk jaar van de vakbond een papier toegestuurd van de gezinstoestand. Maar ik heb het nooit gelezen. Je moet het toch alleen maar terugsturen als er iets veranderd is. En vermits ik werk van 2004 was er niet veranderd, dacht ik.
Voor 1 keer lees is het papier wel en zie daar staan "echtgenote zonder inkomen". Vakbond direct op de hoogte gebracht.
Gedurende 10/2007 en heden heeft mijn man ongeveer 80 dagen technisch werkloos geweest. En door onze nalatigheid (volgens de vakbond) onterecht een uitkering gekregen als gezinshoofd.
Ikzelf heb een brutoloon van 1050 euro/maand.
Hebben jullie enig idee wat de gevolgen kunnen zijn? We slapen al enkele dagen niet meer.... We zijn radeloos.
We kunnen zelf naar het verhoor gaan, ons laten vertegenwoordigen door een syndicaal afgevaardigde of een advocaat. Wat raden jullie aan?
Even je geruststellen & toch niet.
Geruststellen:
- Door dat het gaat om tijdelijke werkloosheid is het begrijpelijker dat er een verkeerde aangifte van gezinstoestand was (men beseft niet altijd de noodzaak tot aangifte van verandering hiervan), de RVA volgt deze redenering ook voor een deel mee (toch in mijn regio).
- het maximale verschil tussen het dagbedrag van een volledig tijdelijk werkloze als gezinshoofd en als samenwonende is 4,25 euro per dag. Als je man 80 dagen werkloos is geweest, is dit maximaal 80 x 4,25 euro = 340 euro waarover de betwisting gaat. Niet over alle sommen die je man gekregen heeft.
- indien die 340 euro nog een probleem, zou zijn,kan een afbetalingsplan zonder intrest.
- een spontane aangifte wordt positief aanzien door de RVA.
- er kan geen boete volgen, behalve het terugbetalen van wat je ten onrechte kreeg.
Niet-geruststellen:
- de aangifte van de gezinstoestand dient altijd ondertekend te worden door de (tijdelijk) werkloze zelf bij zijn UITBETALINGSINSTELLING (= werkloosheidsdienst, niet de centrale). Bij een verandering van werk moet er niet noodzakelijk een nieuwe gezinstoestand aangegeven worden. Het verhaal dat je man de vakbond op de hoogte gebracht heeft kan dus wel zijn, maar waarschijnlijk niet de dienst die op de hoogte gebracht diende te worden. Deze laatste zou immers telkens je man iets hebben laten tekenen (en je man krijgt daarvan dan een kopie), daarvan werd hij ook op de hoogte gesteld de eerste keer dat hij tijdelijk werkloos werd. Indien je man dit heeft getekend, dan zou dit aan de RVA doorgegeven moeten zijn (nog maar zelden hier een fout gezien, maar alles kan natuurlijk). Meer dan waarschijnlijk heeft je man dit dus niet correct gedaan en is er juridisch gezien door je man een fout begaan.
- een sanctie kan het gevolg hiervan zijn (al speelt de spontane aangifte zwaar in het voordeel), sanctie is tussen 1 en 13 weken geen uitkering, met mogelijks een deel uitstel of zelfs geen echte sanctie, maar slechts een verwittiging. Wat betekent dit: indien bvb je man 4 weken zou krijgen, dan is hij de eerste 4 weken na de datum van de uitspraak (gerekend vanaf de maandag) niet gerechtigd op uitkeringen. Is hij die 4 weken niet werkloos, dan is er geen probleem, zal je behalve de terugbetaling van de niet-rechtmatig ontvangen bedragen, geen directe gevolgen ervan dragen.