Opzeg na verkoop garagebox

nutella
Topic Starter

Opzeg na verkoop garagebox

#1 , 08 nov 2013 19:32

Mijn garagebox die ik huur van 1 mei 2008 is op enkele maanden tijd voor de 2de keer verkocht.

Ik heb een contract voor 1 jaar telkens stilzwijgend verlengd.
Waarborg toentertijd betaald 120€.

Contract vermeld 1 mei 2008 als ingangtermijn, doch onderaan het contract staat bij "Bijzondere voorwaarde." vermeld "09 oktober 2008", weet nog dat de garage niet vrij was en beginnen te betalen vanaf de 15de van elke maand, dus 15 oktober 2008 als 1ste keer.

Heb enkel een contract met de 1ste eigenaar, van de 2de eigenaar enkel de gegevens gehad voor de betaling.

Is de nu 3de eigenaar verplicht het contract te volgen en hoe op te zeggen en moet die dan de waarborg terugbetalen toen betaald aan de 1ste eigenaar?

Vriendelijke groeten,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 nov 2013 19:35

Betaalde u per maand of per jaar.
Indien per maand is het contract per maand opzegbaar anders per jaar.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 17 nov 2013 20:28, 2 keer totaal gewijzigd.

nutella
Topic Starter

#3 , 08 nov 2013 19:51

Betaal per maand.

Vergeten te vermelden dat het contract van de 1ste eigenaar wel specifiek een opzegtermijn aangeeft namelijk 3 maanden.

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 08 nov 2013 19:55

Huidige eigenaar moet dat contract volgen. Dus: aangezien dit een CONTRACT is moet er drie maanden worden opgezegd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

nutella
Topic Starter

#5 , 08 nov 2013 20:05

Nieuwe eigenaar wil de garagebox zelf gebruiken en die wil er zo snel mogelijk in.

Momenteel zijn er geen vrije garages te huur.

Vanaf wanneer kan de nieuwe eigenaar de opzeg doen, gaat dit enkel in op de begindatum 1 mei of de datum "bijzondere voorwaarden" 9 oktober?

Voor mij is het beste nog zolang mogelijk deze garage te huren tot er een andere vrijkomt.

Franciscus

#6 , 08 nov 2013 20:08

Volgens mij contract dus mei 2014.

nutella
Topic Starter

#7 , 08 nov 2013 20:11

Dus de nieuwe eigenaar moet 3 maanden vooropzeg doen, dus 1 maart 2014!?

En wat met die datum bij "bijzondere voorwaarde" ?

Franciscus

#8 , 08 nov 2013 21:29

Contract is ingegaan (getekend mei).
Het contract wordt beëindigd niet het moment dat u pas gebruik van de garage hebt gemaakt .... puur mijn mening.

j.demoor

#9 , 10 nov 2013 08:56

‘De koper is niet aansprakelijk voor de verbintenissen die de oorspronkelijke verhuurder v¢¢r de verkoop niet was nagekomen. De nieuwe eigenaar kan niet aangesproken worden tot terugbetaling van de waarborg die door de huurder aan de vroegere eigenaar was betaald en die deze niet heeft overgemaakt aan de koper. De verbintenissen van de verhuurder,die,ingevolge de koop,overgaan op de koper,zijn deze waarvan de uitvoering na de verkoop moet gebeuren en waarvoor thans de tussenkomst van de koper vereist is(2)’(Cass. 27 juni 1946,Pas. 1946,I,267,Arr.Cass. 1946,247).

‘Is de nu 3de eigenaar verplicht het contract te volgen en hoe op te zeggen en moet die dan de waarborg terugbetalen toen betaald aan de 1ste eigenaar? ‘

De derde koper is dus verplicht het contract te volgen,doch de waarborg moet hij u slechts terugbetalen of vrijgeven indien deze aan hem is overgedragen door de vorige verhuurders.

“Art.1737.Indien de huur bij geschrift is aangegaan, eindigt zij van rechtswege wanneer de bepaalde tijd verstreken is, zonder dat een opzegging is vereist.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Ik heb een contract voor 1 jaar telkens stilzwijgend verlengd...Contract vermeld 1 mei 2008 als ingangtermijn’

Die huur zou aldus eindigen 30 april 2014,24u00,mits opzegging.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

nutella
Topic Starter

#10 , 16 nov 2013 09:53

Een nieuwe garagebox heb ik vanaf 16/11/2013 al kunnen huren van een andere eigenaar.
Dus dat probleem is dus al opgelost.

De nieuwe eigenaar van de verkochte garagebox heb ik nog niet persoonlijk kunnen spreken.
Maar het immobiliënkantoor wist me te vertellen dat de nieuwe eigenaar er meteen in wilt en de waarborg dan terugbetaald.

Zou graag weten wat ik kan eisen moest er een waarborgprobleem zijn.
Immobiliënkantoor kan zeggen wat ze willen, is de koper die kan moeilijk gaan doen.
Dus contract loopt af op 1 mei, moet de koper dan als hij er meteen in wilt een schadevergoeding betalen, dit zou de eventuele niet terugbetaalde waarborg kunnen compenseren.
Dus als hij vervroegd opzegd is er dan een schadevergoeding van bv de 3 maanden opzeg?

Kan de koper uiteraard onder druk zetten als die echt moeilijk gaat doen door verder te huren en er pas uitga voor 1 mei.

Feit is dat waarschijnlijk de 1ste eigenaar ondertussen zou kunnen overleden zijn, want die was ersntig ziek en daardoor de verkoop van zijn eigendommen.
De 2de eigenaar een firma die over kop gegaan is, de telefoon is al afgesloten.

Om nu van mijn kant gaan bewijzen wie de waarborg al of niet overgedragen heeft is denk ik onbegonnen werk.

Trouwens kan een nieuwe eigenaar beweren geen overdracht van waarborg gehad te hebben, lijkt me een spelletje welles-nietes.

Terug naar “Huren”