Weigeren betaling VOOR voorleggen van bewijzen

LegalLimbo
Topic Starter

Weigeren betaling VOOR voorleggen van bewijzen

#1 , 08 nov 2013 16:46

Beste,

Ik heb reeds gelezen dat ik kan weigeren de kosten te betalen VOOR deze bewezen zijn, aangezien per artikel 1728 ter van het Burgerlijk Wetboek de verhuurder zijn kosten moet kunnen bewijzen. Nu las ik ergens eveneens dat als je dat doet, dit echter wel per AS moet doen (verplicht?) en het geld klaarzet op een geblokkeerde rekening (verplicht? klopt dit?). Hoe gaat dit laatste in zijn werk, moet de verhuurder daarvoor tekenen of wat? Ik had graag meer informatie over de precieze formaliteiten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 08 nov 2013 17:04

Regel 1 klopt of het zou een vast bedrag moeten zijn vastgelegd in het huurcontract, de rest niet.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

LegalLimbo
Topic Starter

#3 , 08 nov 2013 17:08

Wel, ik kwam het tegen in een oude post van Vandebos en hij lijkt wel een autoriteit, maar ik vind verder nergens dit terug als een wettelijke verplichting. Misschien is dit gewoon nodig om goed en correct over te komen?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 nov 2013 18:58

Hoe gaat u anders bewijzen dat u weigert te betalen omdat de nodige documenten niet bijgeleverd zijn ( in copie).
Een AS is een bewijs een gewone brief kan verloren gaan.
De kans dat een gewone brief en een AS ( verwijzend naar elkaar) verloren gaan is zelfs in België onbestaande.

j.demoor

#5 , 10 nov 2013 08:46

Noch het aangetekend schrijven,noch het geld klaarzetten zijn wettelijk verplicht.

“Art.1139.De schuldenaar wordt in gebreke gesteld, hetzij door een aanmaning of door een andere daarmee gelijkstaande akte...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.). Dit per aangetekend schrijven doen strekt ertoe de aanmaning in rechte zo nodig gemakkelijk te kunnen bewijzen.
Art.1257 en volgende B.W. regelen de consignatie,die hier niet van toepassing is. Partijen kunnen wel bewaargeving overeenkomen(art.1915 e.v. B.W.)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Vandebos

#6 , 10 nov 2013 16:46

Het aangetekend verzenden van het schrijven zorgt ervoor dat je een bewijs hebt van reden waarom je niet betaald.

Het plaatsen van de som op een geblokkeerde rekening is tweeledig:

- het gedeelte van de kosten die je niet betwist die betaal je.
- het gedeelte van de kosten die je wel betwist zonder geleverd bewijs betaal je niet zolang het gevraagde bewijs niet geleverd wordt. Het reserveren van deze som geeft je, mocht de verhuurder naar de vrederechter stappen, het bewijs dat je wel degelijk in staat bent de openstaande bedragen te betalen.

Beide stappen zijn gewoon voorzorgsmaatregelen die je neemt om bij een eventueel geding te kunnen aantonen dat je enkel datgene wenst waar je recht op hebt en dat je bij genoegdoening onmiddellijk instaat bent aan de hieraan verbonden verplichtingen te voldoen.

Terug naar “Huren”