Ongeval op kruispunt met verkeerslichten

Fero
Topic Starter

Ongeval op kruispunt met verkeerslichten

#1 , 07 nov 2013 16:55

Dag allemaal,

Ik raakte maandag betrokken in een ongeval en maak me wat zorgen over de mogelijke gevolgen.

De feiten:

Ik reed door groen licht over een kruispunt. Er kwam een wagen van rechts (dus door het rode licht). Ik kon remmen noch uitwijken, dus een botsing was onvermijdelijk. De schade aan mijn wagen valt mee, maar die van de tegenpartij is aanzienlijk. Gezien er geen getuigen zijn, ontkent de tegenpartij uiteraard dat zij door het rode licht gereden is.

Is dit voor de verzekering sowieso een gedeelde fout (woord tegen woord) waarbij iedereen voor zijn eigen schade opdraait, of bestaat de kans dat de schade op een of andere manier op mij verhaald wordt gezien de tegenpartij van rechts kwam? Ik neem aan dat de voorrang van rechts niet uitmaakt op een kruispunt met stoplichten, maar ik maak me toch nogal ongerust.

Alvast bedankt,

Fero

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 nov 2013 17:07

Voorrang van rechts is hier niet van toepassing.

Als niet kan bewezen worden wie door het rode licht reed, en andere fout (bijvoorbeeld overdreven of onaangepaste snelheid) van geen enkele bestuurder kan bewezen worden, kan niemand aansprakelijk gesteld worden voor het ongeval en krijgt niemand zijn schade vergoed. Dit althans als een rechter zich over de zaak moet uitspreken.

Fero
Topic Starter

#3 , 07 nov 2013 17:10

Bedankt voor je reactie!

Zouden de verzekeringen onderling moeilijk kunnen doen hierover? Ik zou immers heel graag de schade aan mijn wagen laten herstellen...

Reclame

Terug naar “Verkeersongevallen”