keuze verblijfplaats kind na echtscheiding

vwalla
Topic Starter

keuze verblijfplaats kind na echtscheiding

#1 , 13 jan 2008 13:28

Hallo,
ik zit momenteel in een VECHTscheiding .
Mijn ex dreigt ermee de kinderen definitief af te nemen.
Ik had graag geweten vanaf welke leeftijd de kinderen zelf kunnen beslissen waar ze verblijven.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 13 jan 2008 14:50

vanaf welke leeftijd mocht jij kiezen waar je kon gaan en staan waar je wilde?

Vanaf 18 ben je meerderjarig en kan je zelf kiezen waar je gaat wonen ook al stemt één of beide ouders daar niet mee in.

Een kind van 12 mag heus niet kiezen om bij tante Jeaninne of nonkel Albert gaan te wonen als één ouder of beide ouders dat niet wil, om welke reden dan ook. Hier is dat hetzelfde
Mijn ex dreigt ermee de kinderen definitief af te nemen
Dat zal hem normaliter niet lukken, wij in Belgie hebben een bilocatiewet die mij bekend staat als de beste wetgeving op dat vlak (over heel de wereld ! ), dus niet te snel paniekeren.

RR

question

#3 , 13 jan 2008 16:13

In mijn geval, bij sociaal onderzoek, werd gezegd dat er vanaf de leeftijd van 12 jaar wel rekening gehouden wordt met de mening van het kind. In een rechtszaak die voor de mijne werd gepleit ging het over kinderen van 6, 9 en 12 en de jeugdrechter vroeg hen duidelijk waar ZIJ het meeste wilden zijn. Bij uitspraak kwam de rechter daar nogmaals op terug en zo vonniste ze ook.

Reclame

roderidder
Contacteer: Website

#4 , 13 jan 2008 16:34

men dient onderscheid te maken tussen

rekening houden met de mening & kunnen kiezen
minder verblijven (vb. 30% bij de ene ouder de andere 70%) & definitief af te nemen

welke regeling had je aan de rechter gevraagd?

RR

Terug naar “Echtscheiding”