achternaam van echte vader

papa-J
Topic Starter

achternaam van echte vader

#1 , 29 okt 2013 22:40

24 jaar geleden ben ik met een ongehuwde vrouw gaan samenwonen die geen kinderen had . ik zelf was voor de wet wel gehuwd , met een vrouw die ooit een pakje sigaretten voor me ging halen maar nooit meer terug is gekomen .. iedere poging tot opsporing leide tot niets , behalve dat ze ongeveer 2X per jaar ambtshalve geschrapt werd ..en telkens als ze opdook , opnieuw verdween .. tot op de dag van vandaag
kan ik dus nog steeds niet de status "gescheiden" krijgen ondanks dat ze al bijna 27 jaar lang naar mijn sigaretten is aan het zoeken ..

maar to the point ... in deze 24 jaar heb ik nu 4 kinderen met de vrouw waar ik toen ben gaan samenwonen ..
allemaal dragen ze dus automatisch de naam van de moeder ( vermits ik nog steeds status " gehuwd " heb op mijn paspoort )

nu is het zo , dat mijn dochter (het eerste kind van de 4 die ik met mijn vriendin heb) , dat ik deze heb laten opgeven als vader van " buitenechtelijk kind " toen ze geboren werd . en zij wordt dit jaar op 26 december 22 jaar :
er moet dus 22 jaar geleden ergens een papier zijn opgemaakt door een procureur de konings , die dit bevestigd heeft op een document .
dit document heb ik in één exemplaar toen gekregen , en een exemplaar moest overhandigd worden aan mijn verdwenen vrouw door een deurwaarder ..
maar deze heeft ze dus mooi kunnen ontwijken , door steeds te verdwijnen .

mijn dochter wil nu de achternaam van haar moeder , laten veranderen in mijn achternaam . en dit in volledig akkoord met zowel mij als haar moeder ..waarmee ik dus nog steeds het gezin vorm .
bij een aanvraag op de geboorteakte , stond dus enkel de moeder haar handtekening ..en niets over mij ..

begrijpelijk heb ik na 22 jaar dat ene papier van de procureur niet meer in het bezit waar op staat dat mijn dochter mijn buitenechtelijk kind is .

dus nu de vraag .. wat of waar moet ik daarvoor doen om dit te achterhalen en een copy te krijgen daarvan ??
want zonder dit zou het een lange tijd in beslag nemen voor naamsverandering en een veel hoger bedrag gaan kosten om dit voor elkaar te krijgen via de rechtbank .

het enige wat ik voor deze moment kan voorleggen , is
* de geboorteakte van mijn dochter
* document van samenstelling van gezin ( waar ook op staat dat ik voor haar geboorte reeds samenwoonde met de moeder )
en uiteraard alle 3 de belanghebbende personen die aanwezig zijn dochter - vader - moeder .

graag advies dus over deze ietwat vreemde situatie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 okt 2013 15:21

Zelfs als uw vrouw ambtshalve geschrapt is kan u de echtscheiding aanvragen.

U kan de kinderen zonder problemen erkennen. Met de moeder en de kinderen als ze ouder dan 12 jaar zijn (dan moeten ze instemmen met de erkenning) naar de ambtenaar van de burgerlijke stand gaan:
BW Art. 319bis. Wanneer de vader gehuwd is en een kind erkent dat is verwekt bij een vrouw van wie hij niet de echtgenoot is, moet die erkenning ter kennis van de echtgenoot of van de echtgenote worden gebracht.
Te dien einde, indien de akte van erkenning is opgemaakt door een Belgische ambtenaar van de burgerlijke stand of door een Belgische notaris, wordt een afschrift van de akte door hem verzonden bij een ter post aangetekende brief. Indien de akte niet is opgemaakt door een Belgische ambtenaar van de burgerlijke stand of door een Belgische notaris, wordt ze betekend bij deurwaardersexploot op verzoek van de vader, het kind of diens wettelijke vertegenwoordiger.
Totdat deze mededeling heeft plaatsgehad, kan de erkenning niet worden tegengeworpen aan de echtgenoot of de echtgenote, aan de kinderen geboren uit diens huwelijk met degene die het kind erkent en aan de kinderen die door de beide echtgenoten geadopteerd zijn.

papa-J
Topic Starter

#3 , 30 okt 2013 18:24

daar wringt dus het schoentje . ik heb de echtscheiding aangevraagd : maar ze leeft ondergedoken (van de ene man naar de andere ) dus heeft nergens een vast adres . simpelweg kunnen ze haar GEEN exploot overhandigen , vermits niemand weet waar ze is .. en dit is nu al 27 jaar zo .

de procureur heeft dus 22 jaar geleden ook een (PV) veronderstel ik ..of hoe het ook noemt opgemaakt .
dit is mij toen bezorgd via een gerechtsdeurwaarder .. maar men heeft nooit een copy of 2é deel kunnen bezorgen
aan mijn vrouw ( ze leeft immers ondergedoken )

na 22 jaar weet ik echt niet meer waar dat papier dus is gebleven . en ik weet dus niet waar of hoe ik daar een copy kan van aanvragen om dit voor te leggen als bewijs van de buitenechtelijke erkenning 22 jaar geleden .

geen idee wie die procureur toen was ... nog minder hoe deze akte of afschrift moet aangevraagd worden .

op de geboorte akte staat enkel de naam van de moeder dus ik moet deze buitenechtelijke erkenning er bij kunnen voegen .. zo niet zitten we met een procedure die tot meer dan een jaar kan aanslepen , en een flink bedrag gaat kosten . terwijl het eigenlijk niet nodig is .

Reclame

scorpioen

#4 , 30 okt 2013 19:42

Nogmaals: ook al is geen adres van uw echtgenote bekend, dan nog kan u zonder problemen uit de echt scheiden. De dagvaarding in echtscheiding wordt betekend aan de procureur des Konings.

Er zal geen erkenning zijn. Anders stond die vermeld op de geboorteakte. Voor de erkenning moet u geen procedure doen. Naar de burgerlijke stand van de gemeente gaan met vrouw en kind.

Merel2

#5 , 31 okt 2013 12:27

Ik denk dat opstarter bedoelt dat de scheiding is uitgesproken, bij verstek van partner, maar het vonnis niet kan betekend worden en daarom dat hij nog altijd niet wettelijk gescheiden is in de bevolkingsregisters.

scorpioen

#6 , 31 okt 2013 14:41

Als het echtscheidingsvonnis bij verstek wordt uitgesproken en de partij aan wie het vonnis moet betekend worden geen gekende woon- of verblijfplaats heeft wordt het vonnis geldig betekend aan de procureur des Konings en kan de echtscheiding overgeschreven worden in de registers van de ambtenaar van de burgerlijke stand.

papa-J
Topic Starter

#7 , 01 nov 2013 00:06

inderdaad , scheiding is dus zoals laatstvermeld uitgesproken , maar nog steeds niet kunnen betekend worden wegens onvindbare ex , dus blijft dit huwelijk op mijn identiteit bestaan ..

doch , heb er geen probleem mee .

wat mij wel dwars zit , is dus ( ik herhaal ) ik heb wel degelijk een afschrift van de procureur gehad 22 jaar geleden ! dus er is wel degelijk
een erkenning als buitenechtelijk kind geweest !

met als hetzelfde resultaat als de scheiding van mijn vrouw ...niet aan haar kunnen afgegeven worden !

na opvragen van de geboorte akte van mijn (buitenechtelijke) dochter .. staat er (raar genoeg ) helemaal niets vermeld over mij .. enkel de moeder .

rest mij gewoon de vraag .. WAAR en HOE moet ik een copy van deze buitenechtelijke erkenning aanvragen ! .. ze is er ! want ik heb ze gehad ! , dus bij wie moet ik zijn om dit te laten terugvinden zodat ik een copy daar van kan hebben .. na 22 jaar .

wat mijn scheiding van mijn ex betreft .. " ik zal wel wachten tot zij ergens dood gevonden wordt , dan ben ik er ook vanaf , dus dat trek ik me echt niet meer aan , of ze nu op mijn burgelijke staat ingevuld is of niet .. na 24 jaar een gezin te hebben met mijn vriendin , is een nieuw huwelijk van geen betekenis , en enkel een papiertje waar op staat dat je elkaar trouw belooft .. dat zal ze na 24 jaar nu ook wel weten :lol:

Mariette

#8 , 01 nov 2013 00:33

Er kan altijd iets met jou gebeuren, en dan is het voor je huidige partner én uw kinderen wel belangrijk dat zij als erfgenamen zijn aangeduid en niet je ooit-vrouw die op dit ogenblik alles zal erven neem ik aan?

Franciscus

#9 , 02 nov 2013 13:49

Lees aub eens de antwoorden van scorpioen.

Het enigste waarom u nog niet gescheiden bent is omdat het vonnis niet geregistreerd is geworden bij de gemeente ( burgerlijke stand).
Mogelijk is dit nu te laat want akte moet binnen een bepaalde periode betekend zijn.
U zal/kan da overnieuw moeten beginnen.

http://www.belgium.be/nl/familie/koppel ... scheiding/" onclick="window.open(this.href);return false;

papa-J
Topic Starter

#10 , 03 nov 2013 10:42

dat kan inderdaad de reden zijn , waarom ik mijn ex dus elke 5 jaar opnieuw moet aangeven als "op te sporen" .

maar beste behulpzame mensen ..... deze scheiding is dus NIET de issue .

het gaat mij dus in eerste instantie over EEN COPY VAN EEN BETEKENING van ERKENNING - BUITENECHTELIJK KIND !!

deze was er ! maar WAAR kan ik deze aanvragen !!

laat mijn ex maar doen wat ze wil .. mijn dochter wil gewoon mijn naam .

scorpioen

#11 , 03 nov 2013 11:25

22 jaar geleden was de volgende wettekst van toepassing:
Burgerlijk Wetboek
Art. 319bis
Wanneer de vader gehuwd is en een kind erkent dat verwekt is bij een andere vrouw dan zijn echtgenote, moet de akte van erkenning bovendien bij verzoekschrift ter homologatie voorgelegd worden aan de rechtbank van eerste aanleg van de woonplaats van het kind. De echtgenote van de verzoeker dient in het geding betrokken te worden.
De rechtbank behandelt het verzoek in raadkamer en hoort de partijen en het openbaar ministerie.
Zij wijst het verzoek tot homologatie af indien wordt bewezen dat de verzoeker niet de vader is.
De erkenning wordt definitief vanaf de inschrijving van het vonnis van homologatie in de rand van de akte van erkenning en heeft uitwerking vanaf de datum van het verzoekschrift.
Er zou dus een vonnis moeten zijn ... Herinnert u zich hiervoor ooit een advocaat geraadpleegd te hebben? U kan altijd eens informeren op de rechtbank van eerste aanleg of zij iets terugvinden in hun archieven ...

papa-J
Topic Starter

#12 , 03 nov 2013 21:40

Ik heb bij het aangeven van de geboorte van mijn dochter op het gemeentehuis duidelijk vermeld dat ik de verwekker was en dat ik dit kind erkende als buitenechtelijk kind .
ongeveer een maand later , werd mij door een deurwaarder een afschrift van de procureur des konings afgegeven waar deze buitenechtelijke herkenning op stond . deze deurwaarder vermeldde mij ook dat hij hetzelfde afschrift ook aan mijn ex vrouw moest afgeven zodat ook zij hier van op de hoogte was ( doch dit hebben ze haar nooit kunnen afgeven omdat ze onvindbaar was )
er is nooit een advocaat of dergelijke bij te pas gekomen ... dus ik zal dan maar eens gaan horen bij de rechtbank van antwerpen of men hier iets kan over terugvinden .
hoewel ik er weinig hoop op stel , en niet begrijp hoe ze 22 jaar geleden te werk gingen ..

bedankt iedereen dus voor de tips , en beschouw deze topic dan ook als "afgesloten " papa-j

Terug naar “Andere”