herverhuringskosten bij onbepaalde duur

Ide
Topic Starter

herverhuringskosten bij onbepaalde duur

#1 , 26 okt 2013 10:51

Dag allen,

Ik volg al even jullie forum zonder geregistreerd te zijn en vind het hier vol interessante informatie!
Ik hoopte om nooit beroep te moeten doen op jullie maar ik zit met het volgende:

We hebben in 15 mei 2012 een huurcontract getekend en hebben onze opzeg gedaan zodat we eruit zijn tegen 15 januari 2014 (1 jaar en 8 maand).
Bij het herlezen van ons contract kwam ik op het volgende stuk:

----------------
Artikel 15 van het contract: Vervroegde beëindiging van de huurovereenkomst.
Huurovereenkomst met een duur van 9 jaar.
...

1. de huurder mag steeds een einde stellen aan de lopende huurovereenkomst ...
huurder is een vergoeding verschuldigd:
-van respectievelijk 1,2,3 maanden huur
-de kosten voor uitredende staat van bevinding + btw
-individule gemeenschappelijke afrekeningskosten vermeerderd met 50€ + btw
-eventueel vermeerderd met de herverhuringskosten van 1 maand + administratiekosten
-eventueel deurwaarderskosten indien we geen gevolg geven aan het verzoek tot bezichtiging...
---------------

In de huurwet vond ik in artikel 5 dat:
Wanneer er bemiddelingskosten optreden door een
derde voor de verhuring van het onroerend goed (zoals
deze door een immobiliënkantoor), verbiedt de wet de
verhuurder deze kosten te verhalen op de huurder.
Als enige uitzondering op deze regel geldt het geval
waarin de huurder zelf deze derde de opdracht tot bemiddeling gegeven heeft.
Deze bepaling is in werking getreden op 17 augustus
2009.

Vraag:
Moeten wij de "eventuele herverhuringskosten" van de 1 maand huur betalen of mag dit volgens artikel 5 niet?
Ik ben van plan om dit te vragen aan het immo kantoor maar aangezien we al gemerkt hebben dat ze het niet zo nauw nemen de wet als hij niet aan hun kant staat had ik me graag eerst even geïnformeerd?

Allesinds al bedankt voor de informatie!

Groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 okt 2013 12:17

Het is de verbrekingsvergoeding die dient om de herverhuringskost te betalen. Verhuurder wil hier duidelijk 2 x aan de kassa passeren.
Ook de uitgaande PB is voor de helft door hem te betalen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 okt 2013 12:25

http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Is uw contract geregistreerd.
plaatsbeschrijving dient door beide partijen betaald te worden en getekend te zijn.
Dient eveneens geregistreerd te zijn.
U dient enkel de werkelijke kosten te betalen en de algemene afrekeningen dienen u voorgelegd te worden met daarbij de berekening van uw deel.
Men kan geen extra kosten aanrekenen voor een afrekening ... mogelijk wel indien u voor het einde van een periode effectief opstapt.
Hoe is de waarborg geregeld.
Onder de titel vastgoed recht de rubriek nuttige documenten eens raadplegen.

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 87&t=43627" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Ide
Topic Starter

#4 , 26 okt 2013 16:20

Dankuwel voor de duiding!

-Ik had voor ik poste de pdf al bekeken en vond daar niets van een "herverhuringsvergoeding" vandaar dat ik in het duister taste.
-Mijn contract is geregistreerd
-Voor de plaatsbeschrijving hadden ze zelf al voorgesteld om het 50/50 te doen (het wettelijke dus) maar de intrede plaatsbeschrijving is wel niet geregistreerd zover we weten (en zien op myfin).
-De waarborg is 2 maand huur op een aparte rekening dus dat ziet er correct uit.

Vragen:
-Voorlopig vragen ze nog niet achter die 1 maand herverhuringsvergoeding maar indien ze het vragen hebben ze weinig voor op te staan ziet het er naaruit?
-Ze vragen nu ook voor een attest van keuring van de gas CVE maar de CVE is nog geen 2 jaar oud (en wij zullen er ook maar 1jaar en 8 maand inzitten) --> daar beginnen ze door te hebben dat er idd iets fouts is

Groeten!

Vandebos

#5 , 26 okt 2013 18:45

- de kosten van de herverhuur doorsluizen naar de verbrekende huurder is onwettig.
- de keuring van de gasinstallatie is gerechtigd.

Ide
Topic Starter

#6 , 26 okt 2013 20:44

Dankje ivm de herverhuringskosten, ivm de CVE staat er in het contract dat dit tweejaarlijks moet gebeuren en wij hiervoor instaan. Wat ik volledig achter sta.
Enkel vroeg ik me af, aangezien de vorige keuring nog geen 2 jaar geleden gebeurd is wanneer we uit het pand gaan of we dit dan moeten doen..

Groeten,
Alexander

Vandebos

#7 , 26 okt 2013 20:52

Jawel, in essentie zou je kunnen eisen slechts 20/24ste van dat onderhoud te betalen maar dat wordt niet gedaan. Het zou naar nieuwe huurders toch ook niet eerlijk zijn dat ze na amper vier maand dienen te betalen voor jullie gebruik in de voorgaande periode?

Algemeen kan je stellen dat:

- er in de meeste huurcontracten een clausule is opgenomen dat de huurder eens per x jaar en bij het verlaten van het pand het onderhoud dient te verrichten.

- Bij rechtspraak wordt er uitgegaan van de stelling dat indien het laatste onderhoud meer dan 2/3 van de contractuele of wettelijke duur geleden is het onderhoud dient te gebeuren door de huurders die het pand verlaten. (Geen wet, simpel gezond verstand)

Terug naar “Huren”