weigering van lening

koen44
Topic Starter

weigering van lening

#1 , 25 okt 2013 16:16

Hallo,

ik heb een woning die 80 procent in eigendom is van de bvba en 20 procent van mijn prive persoon, de notaris heeft daar vroeger in gemist.
ik ben 2 jaar geleden gescheiden en door de problemen met mijn ex en tal van beschuldigingen later heb ik 2 jaar slechte jaarrekeningen gehad.
alles is nu van de baan en ik betaal geen onderhoudsgeld en heb co-ouderschap met ons kind verkregen.

Bij deze zou ik mijn woning die ik voor 150000 euro gekocht heb en waar ik vroeger 40000 euro kosten aan heb gedaan om dit min of meer bewoonbaar te maken willen overnemen op mijn prive persoon, mocht er iets gebeuren met de zaak.
De woning is verhuurd aan een pools uitzendbureau voor haar werknemers voor 1500 euro per maand dit zijn mijn inkomsten van deze woning.
Mijn investeringskrediet die ik nog moet terug betalen aan de bank bedraagt 96000 euro met herbelegvergoeding inbegrepen.

Ik ben langsgeweest bij Belfius en Kbc met de vraag om de woning over te nemen voor het bedrag van 180000 euro
en werd geweigerd omwille van mijn slechte jaarrekeningen.

bij deze versta ik niet waarom ik werd geweigerd ?????
prive krediet 180.000 euro min investeringskrediet 96.000 euro is volgens mij 84.000 euro die over is en naar mijn zaak gaat en die bij de bank blijft en toch word ik geweigerd.

Bij deze denk ik er sterk aan om te stoppen met mijn zaak en terug te gaan werken misschien krijg ik dan wel een woonkrediet.

Wie kan mij hierbij helpen en raad geven hoe ik dit kan oplossen en waar ik terecht kan waar men niet enkel naar die jaarrekeningen kijkt.

Wie heeft het zelfde voor gehad.

Kan ik zomaar geweigerd worden ??/??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 okt 2013 16:21

Natuurlijk kan men je weigeren, je heeft geen vast werk en je bent zelfstandig die een paar jaar slecht gedraaid heeft, banken zijn zeer voorzichtig geworden en dit geval van u zo zijn er tegenwoordig zeer veel, zeer spijtig voor wie het moet mee maken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii

#3 , 25 okt 2013 18:12

t Is ingewikkelder dan dat om het huis 100% privé te verwerven. Jij zal 80% van de verkoopwaarde van dat huis in je zaak moeten stoppen om de volledige eigendom op je naam te krijgen. Die 80% verlaagt boekhoudkundig met de waarde van het huis zoals dat in je boekhouding opgenomen is. Doordat je je huis afschrijft verlaagt dus de boekhoudwaarde jaar na jaar. De verkoopwaarde is de huidige geschatte verkoopwaarde (incluis de door de bvba betaalde werken)

Stel dat dit de enige 2 boekingen zijn in dat jaar (wat natuurlijk niet het geval is) dan wordt de 80% verminderd met de boekhoudwaarde belast als winst (de 33%). Wat overblijft van activa na ondermeer de terugbetaling van dat investeringskrediet kan je jezelf uitbetalen als kapitaalsvermindering. Belasting 10% (binnenkort 25% als Di Rupo z n zin krijgt.

20% van de verkoopsprijs krijg je direct privé uitbetaald (jouw aandeel) indien je het huis aan een derde zou verkopen.

Deze beschrijving is niet volledig doch geeft de grote lijnen aan. Er komen nog redelijk wat kosten etc erbij.

Met weinig tot geen eigen middelen lukt het dus spijtig genoeg niet want je zou een groot gedeelte privé moeten lenen. Reken op zo n 600 euro per maand per 100.000€ op 20 jaar.

Best eens met je boekhouder praten om bovenstaand uit te rekenen voor uw situatie.

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”