taxi besteld voor iemand, wie moet betalen?

fepo89
Topic Starter

taxi besteld voor iemand, wie moet betalen?

#1 , 21 okt 2013 17:37

Dag iedereen,

Ik heb voor iemand een taxi besteld. De rekening werd betaald, doch nu vordert deze persoon het bedrag van mij terug. Dit kan toch zomaar niet? Ik heb de taxi toch niet gebruikt? Ik heb deze enkel besteld uit bezorgdheid (vergelijk met een dronken persoon die je ervan wilt weerhouden om nog met de auto te rijden).

Iemand advies?

Mvg,

Fepo

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 okt 2013 18:45

Persoon heeft gebruik gemaakt van die dienst u niet. Hij/zij dient dus te betalen.

fepo89
Topic Starter

#3 , 21 okt 2013 20:33

Ok, dit is ook mijn vermoeden, en iedereen in mijn omgeving bevestigt dit. Maar is er zo geen wettelijke grondslag die ik hier kan inroepen?

Reclame

Lanox

#4 , 22 okt 2013 11:44

Zal toch een beetje van de omstandigheden afhangen waar u niet over uitwijdt.

Merk trouwens op dat als u bijvoorbeeld getuige bent van een ongeval een een ambulance belt, de faktuur ook bij u terecht kan komen. (Altijd vermelden dat hij belt in naam van het slachtoffer)

fepo89
Topic Starter

#5 , 22 okt 2013 17:04

Het is duidelijk dat het vervoer voor de persoon in kwestie bedoeld was, dit heb ik zo uitgelegd aan de taxichauffeur (ik heb niet meegereden). De persoon in kwestie heeft ook niet gezegd geen gebruik wensen te maken van de taxi.

Gebruiker21

#6 , 25 okt 2013 08:58

Het is duidelijk dat het vervoer voor de persoon in kwestie bedoeld was, dit heb ik zo uitgelegd aan de taxichauffeur (ik heb niet meegereden). De persoon in kwestie heeft ook niet gezegd geen gebruik wensen te maken van de taxi.
Misschien toch even concreet worden. Stel volgende situatie: u nodigt een vriend uit om een anvondje bij jou thuis pinten te komen nemen en je spreekt af dat hij ook kan blijven slapen. Op de avond zelf wordt er zoveel gedrongen en is uw vriend zo van de kaart dat je het niet meer ziet zitten om hem te laten overnachten. Je vriend is zo "weg" dat hij niet meer beseft wat er gebeurd. Jij belt voor hem een taxi, dropt je vriend in de taxi en zegt tegen de chauffeur: "zet hem maar af op dat adres."

In dat geval is het niet meer zo crystal clear wie nu "gebruik gemaakt heeft van de taxi". Je vriend zat wel in de taxi, maar buiten zijn wil / besef om (gezien zijn toestand). Je hebt je vriend dus, tegen de afspraken in, met kosten opgezadeld.

Afin, bovenstaand is maar een fictieve situatie, maar gezien je niet duidelijk bent over de omstandigheden, zou bovenstaande situatie ook wel eens in de buurt kunnen komen van wat er echt gebeurd is...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

fepo89
Topic Starter

#7 , 12 nov 2013 18:25

Ik kan gezien de huidige stand van zaken niet verder uitwijden over de concrete omstandigheden.

Ik vraag me gewoon af op basis van welke wettelijke grondslag men het geld van de taxirit kan vorderen van diegene die de taxi besteld heeft. Gelet op de feitelijke omstandigheden heb ik te goeder trouw gehandeld.

Franciscus

#8 , 12 nov 2013 18:40

Het is niet de taximaatschappij die het geld vordert.
Dus als die 'gebruiker' van de taxirit niet tevreden is zal deze met de nodige juridische argumenten naar de rechtbank moeten stappen.
Met wat u hebt gegeven zie ik er geen.
U hebt blijkbaar gehandeld 'als een goed huisvader'.

Gebruiker21

#9 , 13 nov 2013 11:14

Inderdaad: aangezien we de concrete omstandigheden niet kennen, en de topic starter beweerd the right thing gedaan te hebben, is het aan de "taxi-gebruiker" om via gerechtelijke weg het geld terug te vorderen van de topic starter. Als deze laatste echt als een goed huisvader gehandeld heeft, moet hij zich geen zorgen maken.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

fepo89
Topic Starter

#10 , 13 nov 2013 12:08

Mijn excuses voor het vage feitenrelaas. Ik kan hier gelet op de aard van de zaak niet echt verder op ingaan.

Uiteraard gaat het om geen al te groot bedrag, dus het geld op zich heb ik natuurlijk wel. Het gaat mij om het principe. De persoon in kwestie weigerde namelijk om een ander vervoersmiddel te gebruiken (openbaar vervoer).

Het is echter de laatste keer dat ik uit bezorgdheid zo iets doe. Wat een gedoe ..

Gebruiker21

#11 , 13 nov 2013 13:25

Op zich is er geen gedoe. Hij vraagt jou om de kosten terug te betalen. Jij antwoord: "Dat ben ik niet van plan, gezien ik van mening ben dat ik in mijn recht ben. Als je niet akkoord bent, zal je je geld via de rechtbank moeten terugvragen."

fepo89
Topic Starter

#12 , 21 nov 2013 12:30

Interesting twist

Stel dat de persoon in kwestie de rit niet betaald heeft, en de taximaatschappij de som nu via een factuur op mijn naam van mij vordert. Quid? En quid als ik niet zomaar de naam van de persoon in kwestie mag prijsgeven aan de taximaatschappij (vb beroepsgeheim)?

Gebruiker21

#13 , 21 nov 2013 14:50

In dat geval: u hebt de dienst besteld. U dient deze te betalen. Dat iemand anders in de taxi zat, neemt niet weg dat u de maatschappij gevraagd hebt om die persoon van A naar B te brengen. In de bedrijfswereld is dit schering en inslag (receptie van een bedrijf bestelt een taxi voor een zakenrelatie naar de luchthaven te brengen, rekening wordt door het bedrijf betaald).

In dit geval draait de situatie inderdaad om: u zal eerste de factuur moeten betalen, daarna kan u via gerechtelijke weg proberen het bedrag terug te vorderen van de persoon die de rit gemaakt heeft. Voor de taximaatschappij is de klant immers diegene die gebeld heeft om een taxi te laten komen. U, dus.

Franciscus

#14 , 21 nov 2013 19:25

Dus een restaurant dat voor een klant een taxi laat komen op zijn vraag of het ziekenhuis dat bij ons ook een taxibedrijf belt zouden dan moeten opdraaien voor die taxi. Ik denk het niet

Gebruiker21

#15 , 22 nov 2013 09:09

Dus een restaurant dat voor een klant een taxi laat komen op zijn vraag of het ziekenhuis dat bij ons ook een taxibedrijf belt zouden dan moeten opdraaien voor die taxi. Ik denk het niet
Als op voorhand met het taxibedrijf niet afgesproken wordt dat de persoon die de rit maakt ook effectief zal betalen, zal de factuur inderdaad naar de persoon / bedrijf gaan dat de taxi besteld heeft.

Terug naar “Andere”