Verkeersongeval op privé oprit (parking)

sn1992
Topic Starter

Verkeersongeval op privé oprit (parking)

#1 , 23 okt 2013 16:56

Beste iedereen

Vanmorgen deed zich het volgende voor: ik reed op de openbare weg en er kwam een tegenligger (tractor) aan die ook deels op mijn rijvak reed.
Daardoor moest ik uitwijken op een oprit van een privé-woning. Op het moment dat ik net op de oprit privé-woning sta, rijdt de eigenaar van de woning achteruit op m'n flank.

Netjes alle papieren ingevuld, maar wie zou er hiervoor aansprakelijk zijn?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 okt 2013 16:58

U had niet moeten uitwijken maar gewoon blijven staan lijkt mij.
U stond stil op de privaat parking/oprit.
Is de tractorbestuurder ook mee partij in het geding? of onbekend????

sn1992
Topic Starter

#3 , 23 okt 2013 17:07

Ja, stond half op oprit en half op de weg, om plaats te maken voor de tractor
Tractorbestuurder is onbekend..

Reclame

ddanck
Contacteer: Website

#4 , 23 okt 2013 17:43

Als het geen stilstand van het laatste moment betrof, reed de tegenpartij een voorzienbare hindernis aan en is zij dus in fout.

Alles hangt echter af van wat er op het aanrijdingsformulier werd ingevuld.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Lightning

#5 , 23 okt 2013 22:54

12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.
Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.
...
12.5. De bestuurder die voorrang moet verlenen, mag slechts verder rijden indien hij zulks kan doen zonder gevaar voor ongevallen, gelet op de plaats van de andere weggebruikers, hun snelheid en de afstand waarop zij zich bevinden.

roharro

#6 , 23 okt 2013 23:25

12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.
Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.
...
12.5. De bestuurder die voorrang moet verlenen, mag slechts verder rijden indien hij zulks kan doen zonder gevaar voor ongevallen, gelet op de plaats van de andere weggebruikers, hun snelheid en de afstand waarop zij zich bevinden.
Het betreft hier een aanrijding op privé-inrit/uitrit. Eén auto was de privé-grond (uitrit) aan het verlaten toen een andere auto in een noodmanoeuver de uit/inrit kwam opgereden. Moet normaal gezien de auto die de privé uitrit aan het verlaten is hier geen voorrang krijgen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

roharro

#7 , 23 okt 2013 23:31

Als het geen stilstand van het laatste moment betrof, reed de tegenpartij een voorzienbare hindernis aan en is zij dus in fout.

Alles hangt echter af van wat er op het aanrijdingsformulier werd ingevuld.
Een auto die totaal onverwacht in een uitwijkmanoeuver een private in/uitrit komt opgereden lijkt me een schoolvoorbeeld van een ONvoorzienbare hindernis.

P-Stone

#8 , 27 okt 2013 00:51

Een auto die totaal onverwacht in een uitwijkmanoeuver een private in/uitrit komt opgereden lijkt me een schoolvoorbeeld van een ONvoorzienbare hindernis.
Als ik sn1992 zijn verhaal goed begrijp stond hijzelf wel stil. Volgens mij ben je niet in fout als je zelf stilstaat bij een aanrijding. Zelfs niet op iemands inrit. Een stilstaande wagen op een inrit is volgens mij wel een voorzienbare hindernis.

roharro

#9 , 27 okt 2013 12:13

Als ik sn1992 zijn verhaal goed begrijp stond hijzelf wel stil. Volgens mij ben je niet in fout als je zelf stilstaat bij een aanrijding. Zelfs niet op iemands inrit. Een stilstaande wagen op een inrit is volgens mij wel een voorzienbare hindernis.
Mmm....klinkt allemaal nogal "net" op het ogenblik "dat".
Lijkt me een probleem om op te lossen met infinitesimale wiskunde.

ddanck
Contacteer: Website

#10 , 28 okt 2013 11:47

Dan heeft u toch iets anders gelezen dan ik.
Op het moment dat ik net op de oprit privé-woning sta, rijdt de eigenaar van de woning achteruit op m'n flank.?
Dat is dus toch wel iets anders dan totaal onverwachts een uitrit oprijden.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Verkeersongevallen”