U gaat dus wel akkoord dat er inderdaad een discriminatie bestaat t.g.v. de gehanteerde definities binnen de fiscale wetgeving versus de sociale wetgeving.
Wat betreft het verschil van het begrip "gezin" of "familie" heb ik tussen beide rechtstakken het verschil kunnen vinden. Kan u mij evenwel de weg wijzen waar ik in het sociaal recht kan terugvinden dat voor de bepaling van sociale vergoedingen doctoraatsbeurzen wel in rekening moet worden gebracht? Ik heb dit zelf niet kunnen terugvinden.
Men kan niet spreken van discriminatie, discriminatie is steeds tussen personen, niet tussen takken van het Recht. De correcte term hier is "verschillen". Die verschillen zijn in sé niet onwettig indien zo gewild door de wetgever.
Ik ken hoegenaamd niet al die verschillen op exhaustieve wijze. Die variëren dan nog eens tussen de verschillende delen van de sociale wetgeving...
Als voorbeeld citeer ik de rva voor wat betreft het vaststellen van een aantal inkomsten van het gezin. Meer bepaald wat er niet wordt meegeteld:
"Kinderbijslagen, uitkeringen aan mindervaliden, soldijen en militievergoedingen,
studiebeurzen waarop geen inhoudingen voor de sociale zekerheid verricht worden, vergoedingen gestort aan gedetineerden die in de gevangenis werken en onderhoudsgelden worden nooit beschouwd als vervangingsinkomsten."
Doctoraalbeurzen worden dus wel meegeteld en kunnen dus een invloed hebben op de hoogte van het stempelgeld van de partner.
Wellicht kunnen andere forumleden hier nog meer aan toevoegen wat betreft de verschillende criteria die de sociale sector hanteert.