huurwaarborg op eigen rekening van verhuurder

cubano
Topic Starter

huurwaarborg op eigen rekening van verhuurder

#1 , 15 okt 2013 20:45

Mijn moeder huurt sinds 1.12.1998 een woning die ze nu verlaat ( opzeg op 09 sep 2013 per aangetekend schrijven ).Blijkbaar is de huurwaarborg op de prive rekening van de verhuurder gestort.in het contract staat een clausule dat dit verplicht is en zonder enig recht op intrest voor de huurder. Is dit wettelijk ?
Zoniet hoe krijgen we die waarborg terug ? hoe bereken je correct de intresten over deze periode ?
En vooral kan dit zonder tussenkomst van de vrederechter, ik bedoel sta ik dan sterk genoeg om correcte betaling te eisen (eventueel via een eenvoudige brief van mijn advocaat ?

met dank voor jullie reactie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
cubano
Topic Starter

#2 , 16 okt 2013 19:00

ik heb nog wat gezocht op het net en klopt het dat de wettelijke intrest moet berekend worden ? loopt soms tot 7% per jaar ?
bestaat er een formulier voor de overdracht van de woning aan de eigenaar ?

met dank

bosprocureur

#3 , 16 okt 2013 19:27

Wat de wettelijke intrest betreft, kijk eens op http://www.lexalert.net/NL/home/actua/w ... _2013.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

bosprocureur

#4 , 16 okt 2013 19:56

Beetje te snel gereageerd.

Die huurwaarborg is en blijft eigendom van de huurder, tot op het ogenblik van de afrekening (schade kan dan afgehouden worden)
Als de verhuurder de huurwaarborg zelf bijhoudt, moet hij zelf instaan voor de betaling van de gewone, commerciële intrest. Die cijfers kan je wel krijgen van je bank.
Vanaf dat de verhuurder in gebreke werd gesteld om de waarborg toch op een geblokkeerde rekening te plaatsen, is dan de wettelijke intrest van toepassing.

cubano
Topic Starter

#5 , 21 okt 2013 18:08

ok, eind van deze week is de overdracht naar de nieuwe huurder, ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 okt 2013 18:51

Hier al eens lezen
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

ddanck
Contacteer: Website

#7 , 22 okt 2013 10:51

De wetgeving met betrekking tot de huur van hoofdverblijfplaatsen is inmiddels gewijzigd, maar ook in 1998 luidde het als volgt:

Art. 10 Waarborg

Indien de huurder, ongeacht de in artikel 1752 van het Burgerlijk Wetboek bedoelde zekerheid, ter nakoming van zijn verbintenissen een waarborg stelt die bestaat in een som geld, mag deze een bedrag gelijk aan drie maanden huur niet overtreffen.

Deze waarborg moet bij een financiële instelling op een geïndividualiseerde rekening op naam van de huurder worden geplaatst; de interest wordt gekapitaliseerd en de verhuurder verkrijgt een voorrecht op het actief van de rekening voor elke schuldvordering voortvloeiend uit de gehele of gedeeltelijke niet-nakoming door de huurder van zijn verplichtingen.

Wanneer de verhuurder in het bezit is van de waarborg en nalaat deze te plaatsen op de wijze bepaald in het tweede lid, is hij de huurder de gemiddelde marktrente op het bedrag van de waarborg verschuldigd vanaf de overhandiging ervan.

Deze intrest wordt gekapitaliseerd. Vanaf de dag waarop de huurder de verhuurder aanmaant de verplichting na te komen die hem bij het tweede lid wordt opgelegd, zijn evenwel de wettelijke intresten op het bedrag van de waarborg verschuldigd.]1

Over de waarborgrekening, zowel wat de hoofdsom als de interesten betreft, mag niet worden beschikt ten bate van de ene of de andere partij, dan op voorlegging of van een schriftelijk akkoord, opgemaakt ten vroegste na beëindiging van de huurovereenkomst, of van een afschrift van een rechterlijke beslissing. Die beslissing is uitvoerbaar bij voorraad niettegenstaande verzet of beroep en zonder borgtocht, noch kantonnement.
(versie na publicatie op 21 mei 1997)
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Huren”