Schuldgevoelens vs werkloosheidsuitkering

Sylo
Topic Starter

Schuldgevoelens vs werkloosheidsuitkering

#1 , 21 okt 2013 13:03

Ik heb recht op een werkloosheidsuitkering en normaliter ben ik altijd van mening geweest dat indien je kan werk, je moet werken.
Nu heb ik het enorm moeilijk om een andere job te vinden en vroeg ik me af of er nog mensen zijn die zich schuldig voelen wanneer ze een werkloosheidsuitkering aanvragen?
Hoe ga je hier maw psychologisch mee om?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tatie

#2 , 21 okt 2013 15:39

Ik heb destijds zelf ontslag genomen omdat ik mijn kinderen zelf wilde opvoeden. Ik kreeg toch een C4 (ik werkte als ambtenaar) en zou in principe, na een sanctie, recht hebben gehad op een werkloosheidsuitkering. Die C4 ligt hier nog altijd in de kast omdat ik principieel niet onderhouden wilde worden door de maatschappij gezien het mijn eigen keuze was om thuis te blijven.
Nu de kinderen volwassen zijn, heb ik me al beklaagd dat ik niet officieel werkloos ben want dan heb je meer kans om weer op de arbeidsmarkt te komen. Werkgevers krijgen subsidies om een werkloze in dienst te nemen. Niet om een huisvrouw aan te nemen.
Bovendien heb ik jarenlang moeten ondervinden dat je meer voordelen hebt als werkloze. Nergens korting voor iemand die niet van het systeem geniet.
Mijn les is, dat je moet nemen waar je recht op hebt.
De periodes dat u werkte, heeft u bijgedragen aan de maatschappij, dus ook aan uzelf.
Nu het voor u iets minder goed gaat om aan een job te geraken, kunt u een deel van wat u eerder afgedragen heeft, terugkrijgen.
Daar is geen schuldgevoel voor nodig!
Er zijn er die zich in grotere bochten wringen om aan een tegemoetkoming te komen. Zij die onder een vrijwilligersstatuut, of onder een vzw goed geld verdienen en daarvan niets aangeven aan de belastingen, zij die een domicilie creëren om aan een leefloon te komen, zij die hun vakantiewoning in een goedkopere stad (qua gemeentebelastingen) als domicilie aangeven, terwijl ze elders wonen, enz...
Frauduleus én schaamteloos!
U heeft geen werk en vraagt een uitkering aan...
En dan..?
Daar is niets verkeerd aan.
Gewoon doen!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 okt 2013 19:26

Ook met de VDAB gaan praten ... kwestie om u te helpen bij o.a. solliciteren

Reclame

Sylo
Topic Starter

#4 , 21 okt 2013 19:38

Ik heb destijds zelf ontslag genomen omdat ik mijn kinderen zelf wilde opvoeden. Ik kreeg toch een C4 (ik werkte als ambtenaar) en zou in principe, na een sanctie, recht hebben gehad op een werkloosheidsuitkering. Die C4 ligt hier nog altijd in de kast omdat ik principieel niet onderhouden wilde worden door de maatschappij gezien het mijn eigen keuze was om thuis te blijven.
Nu de kinderen volwassen zijn, heb ik me al beklaagd dat ik niet officieel werkloos ben want dan heb je meer kans om weer op de arbeidsmarkt te komen. Werkgevers krijgen subsidies om een werkloze in dienst te nemen. Niet om een huisvrouw aan te nemen.
Bovendien heb ik jarenlang moeten ondervinden dat je meer voordelen hebt als werkloze. Nergens korting voor iemand die niet van het systeem geniet.
Mijn les is, dat je moet nemen waar je recht op hebt.
De periodes dat u werkte, heeft u bijgedragen aan de maatschappij, dus ook aan uzelf.
Nu het voor u iets minder goed gaat om aan een job te geraken, kunt u een deel van wat u eerder afgedragen heeft, terugkrijgen.
Daar is geen schuldgevoel voor nodig!
Er zijn er die zich in grotere bochten wringen om aan een tegemoetkoming te komen. Zij die onder een vrijwilligersstatuut, of onder een vzw goed geld verdienen en daarvan niets aangeven aan de belastingen, zij die een domicilie creëren om aan een leefloon te komen, zij die hun vakantiewoning in een goedkopere stad (qua gemeentebelastingen) als domicilie aangeven, terwijl ze elders wonen, enz...
Frauduleus én schaamteloos!
U heeft geen werk en vraagt een uitkering aan...
En dan..?
Daar is niets verkeerd aan.
Gewoon doen!
Dank je voor de uitgebreide reactie!
Ik ben me bewust van de meer sinistere wijzen van de gemiddelde Vlaming om het systeem te omzeilen.
Ik heb idd mijn steentje bijgedragen en heb er wettelijk perfect recht op maar het houdt me moreel toch tegen om effectief de stap te zetten.
Is er trouwens een soort van deadline tot wanneer je ten laatste je C4 moet indienen om het recht te behouden? Dat ik het bv. uitstel tot ik echt niet meer verder kan?

Sylo
Topic Starter

#5 , 21 okt 2013 19:40

Ook met de VDAB gaan praten ... kwestie om u te helpen bij o.a. solliciteren
Dat heb ik al gedaan. Ik ben ook steeds ingegaan op al hun uitnodigingen, vacatures, infosessies, jobbeurs, etc.

Scorpio

#6 , 25 okt 2013 23:28

Tatie, als je ooit zou schieden (wat ik je niet toewens) ben je helemaal klote... Want dan heb je zelfs geen pensioen opgebouwd. Dus Sylo, hoe eerbaar het ook is geen werkeloosheidsteun aan te vragen, je hebt betaald voor het systeem, dus je mag het ook gebruiken. Je weet nooit wat er gebeurt in je leven, en je wil wel altijd kunnen overleven. Ik ben ook jarenlang huisvrouw geweest, gescheiden, en dan gewerkt gedurende enkele jaren en nu werkloos. Op oudere leeftijd wil niemand me meer. Ik ben dus klote... want die jaren huisvrouw zijn, daar heeft mijn ex zijn carrière goed kunnen opbouwen en voor zichzelf kunnen sparen, maar daar zie ik zelf niets van.

Rene

#7 , 26 okt 2013 08:38

Wat moeten ex zelfstandigen dan zeggen?
Als ze stoppen hebben ze geen recht op werkhoosleidvergoeding, kunnen niet gaan stempelen. Dus OCMW en leefloon.
Maar ook dat is een probleem. Indien je samenwoont heb je op niets recht.
Ook pensioenrechten heb je wel maar iedereen weet dat een zelfstandige pensioen nog minder is dan een leefloon.

Ook niet vergeten dat veel ex zelfstandige hard gewerkt hebben, 10 uur/dag was geen uitzondering.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 okt 2013 10:20

Ook pensioenrechten heb je wel maar iedereen weet dat een zelfstandige pensioen nog minder is dan een leefloon.

Ook niet vergeten dat veel ex zelfstandige hard gewerkt hebben, 10 uur/dag was geen uitzondering.

Rene een zelfstandige die 45 jaar gewerkt heeft nu het zelfde pensioen dan een arbeider, en zijn voor de ziekenbond ook gelijk gesteld.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Juridisch actief: Ja

#9 , 26 okt 2013 11:48

Wat moeten ex zelfstandigen dan zeggen?
Als ze stoppen hebben ze geen recht op werkhoosleidvergoeding, kunnen niet gaan stempelen. Dus OCMW en leefloon.
Maar ook dat is een probleem. Indien je samenwoont heb je op niets recht.

Als een zelfstandige zelf beslist om te stoppen, kan hij nog recht hebben op werkloosheidsuitkering indien hij vroeger nog als loontrekkende gewerkt heeft (tot 15 jaar na datum!). Als een werknemer zelf beslist om te stoppen, heeft hij in principe géén recht op werkloosheidsutikering.

Als een zelfstandige wegens zijn eigen fouten failliet gaat, heeft hij nog recht op een faillissementsverzekering. Een werknemer wordt geschorst indien hij door zijn eigen toedoen zijn werk kwijt is.

De enige reden waarom een pensioen als zelfstandige vandaag de dag meestal minder waard is dan een leefloon, is omdat het pensioen (dat sinds een tijdje op dezelfde manier berekend wordt als een zelstandige) opgebouwd wordt op basis van je inkomen dat je aangeeft. U kan zelf oordelen of het inkomen dat aangegeven wordt van een zelfstandige altijd overeenkomst met de reële verdiensten die zouden aangegeven moeten worden. Ik heb al veel (ex-)zelfstandigen bij mij weten toekomen met auto's die ze volgens hun belastingsaangifte nooit kunnen kopen. Het is jammer dat een fictiever lager inkomen dat aangegeven wordt later tot gevolg heeft dat hun wettelijk pensioen niet veel voorstelt, maar ik denk dat de oplossing daarvoor duidelijk is: zoek een iets minder creatievere boekhouder. Het is echter logisch dat, als je aangeeft te kunnen overleven met 12000 euro/jaar voor een gezin tijdens je actieve carriere, je dat voor de overheid ook verwacht wordt even zuinig tijdens je pensioen te kunnen doen.

Zelfstandigen die 10 uur per dag, 5-6-7 dagen per week werken en dat voor een (officieel) inkomen van slechts enkele duizenden euro's per jaar, moeten vlugger ingrijpen, want dan zijn ze (even officieel) niet goed bezig.

Nu, lang verhaal om kort aan te duiden dat juridisch de sociale rechten van een zelstandige absoluut niet meer slecht zijn, maar dat de creativiteit van boekhouders vaak nog voor een zwakkere situatie zorgen. Het is echter aan de zelfstandige om een betere boekhouder te kiezen. Een systeem waarbij boekhouders overheidspersoneel zouden zijn, zou me alvast een betere situatie lijken :).

Rene

#10 , 26 okt 2013 15:18

Sorry, maar heb ongeveer 10 jaar in loondienst gewerkt, daarna +/- 15 jaar als zelfstandige.
Door een vechtscheiding alles verloren incl. woning met faling als gevolg als zelfstandige. De curator heeft wel 89.000 euro erelloon in het totaal ontvangen om de zaak na +/- 6 jaar af te sluiten), ...
Zelf verschoonbaarheid aangevraagd en gekregen na +/- 1 jaar.

Ikzelf moest alimentatie betalen 625 euro en kreeg 600 euro van de faillissementsverzekering gedurende 6 maand dacht ik.
En geen recht op werkloosuitkering, dus OCMW leefloon daarachter.
Davo wist me wonen, ... en ondertussen kansloos op de arbeidmarkt wegen +55J. te lang zelfstandige geweest, ...

Vorige maand eens mijn pensioenrechte opgevraagd, durf het niet zeggen, echt triestig.
Als ik morgen werk zou vinden moest ik 2.5 jaar werken om terug van de werkloosuitkering te kunnen genieten.

Na mijn faling ben ik wel meerdere malen gaan werken maar laatste bedrijf (met 100 werknemers) ging ook in faling en net niet lang genoeg gewerkt om op 'den dop' te komen. 10 dagen te kort.

't ja ik zal het wel weten hoe het ondertussen zit. Gaan samenwonen kan niet anders zelf geen leefloon meer.
Maar ik klaag niet.

Terug naar “Werkloosheid”