VERBREKING HUUR OVEREENKOMST

bos1
Topic Starter

VERBREKING HUUR OVEREENKOMST

#1 , 17 okt 2013 13:37

Hallo, :shock:
ik zoek antw. op het volgende;
mijn VERHUURDER heeft onze overeenkomst schriftelijk beéindigd, ik ( moest ) weg zijn op 30/09 , ik ben NIET gegaan !.
ik word nu verzocht naar de vrederechter te komen om te schikken,(einde maand)... ik zal NIET gaan.
Ik heb zelf de verhuurder met een verzoekschrift doen uitnodigen voor volgende maand, op grond van ongeldige opzeg.
mijn vraag is feittelijk;
MOET IK NOG VERDER HUURGELD BETALEN ?.
door de verhuurder zijn opzeg is de overeenkomst toch reeds feittelijk beéindigd ?.
en ik vraag op mijn beurt schadevergoeding!.
waarom zou ik dan nog betalen ?, als er reeds geen huur overeenkomst meer is ?.
ZOU MIJ DAAR IEMAND KUNNEN OP ANTW.
bedankt alle antwoorders bijvoorbaat
:wink:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 17 okt 2013 14:35

U wil dus langs de ene kant aanvechten dat de opzeg niet wettelijk was en er dus geen opzeg gebeurd is en er nog steeds een huurovereenkomst is.
Langs de andere kant wil u niet betalen, omdat de verhuurder heeft opgezegd en er dus geen huurovereenkomst meer is?

Wat denk je nu zelf?
't is A of B, niet allebei.

Welk contract?
Wanneer opgezegd?
Heb je gereageerd dat de opzet niet wettelijk is en bijgevolg niet geldig?

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 okt 2013 16:29

Zolang je in het pand woont zal je huur of een bezettingsvergoeding moeten betalen. 't is 't een of 't ander.
als je niet naar de vrederechter gaat zal je bij verstek veroordeeld worden en haalt de verhuurder zijn gelijk.
NIET GAAN is geen goede oplossing, integendeel.

Reclame

bos1
Topic Starter

#4 , 18 okt 2013 00:07

Zolang je in het pand woont zal je huur of een bezettingsvergoeding moeten betalen. 't is 't een of 't ander.
als je niet naar de vrederechter gaat zal je bij verstek veroordeeld worden en haalt de verhuurder zijn gelijk.
NIET GAAN is geen goede oplossing, integendeel.
naar de vrederechter gaan is toch niet verplicht ?

Vandebos

#5 , 18 okt 2013 00:38

Niet gaan is in feite minachting tonen voor het vredegerecht en de vrederechter.

Niet gaan is verzaken aan verdediging van de ten laste gelegde feiten, hierdoor kan de vrederechter enkel een oordeel vellen op basis van de feiten zoals deze door de aanwezige partij worden voorgesteld...

Absoluut niet slim dus.

Turaki

#6 , 18 okt 2013 07:27

Waarom was de opzeg niet geldig volgens u? Heeft u deze ook betwist met een schrijven?

bos1
Topic Starter

#7 , 18 okt 2013 08:29

Waarom was de opzeg niet geldig volgens u? Heeft u deze ook betwist met een schrijven?
Begrijpelijk!.
dank voor de info

bos1
Topic Starter

#8 , 18 okt 2013 08:32

de opzeg was zonder reden ... en gegeven op 28/08 om op te stappen op 30/09.
dit op een overeenkomst zonder eind datum.

bos1
Topic Starter

#9 , 18 okt 2013 08:34

ik heb een verzoekschrift gedaan aan de Rechter, tot opstappen met schadevergoeding.

Vandebos

#10 , 18 okt 2013 09:57

Het beste wat u kan doen is op de inleidende zitting de vrederechter verzoeken beide verzoekschriften in één geding te behandelen.

Wanneer is het contract gestart? Wat staat erin van duur? Verplicht het contract je er je domicilie te nemen? heb je achterstand in betaling? Is het pand onderhouden zoals het hoort?

Allemaal vragen die van belang zijn als je een kwalitatief antwoord wenst.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#11 , 18 okt 2013 10:50

U moet ondertussen de huur blijven betalen. Er is geen enkel argument om de huur niet te betalen. De gegeven opzeg wordt betwist als ongeldig. Als de rechter dit aanvaardt is er geen opzeg en blijft de huur gewoon lopen.

Als u stopt met de huur te betalen kan de rechter op die grond de huurovereenkomst in uw nadeel ontbinden, met veroordeling tot betaling van een wederverhuringsvergoeding.

bos1
Topic Starter

#12 , 18 okt 2013 11:32

Het beste wat u kan doen is op de inleidende zitting de vrederechter verzoeken beide verzoekschriften in één geding te behandelen.

Wanneer is het contract gestart? Wat staat erin van duur? Verplicht het contract je er je domicilie te nemen? heb je achterstand in betaling? Is het pand onderhouden zoals het hoort?

Allemaal vragen die van belang zijn als je een kwalitatief antwoord wenst.
beste Moderator,
ik word gevraagd te komen door de vrederechter (gewone gerechtsbrief) op een onverplichte zitting eind deze maand op verzoek van de verhuurder.
ikzelf heb een verzoekschrift ingediend tegen de verhuurder datum is gesteld met aangetekende (gerechtsbrief) op begin volgende maand .
Moet ik dan naar de éerste zitting gaan ? om te vragen samen te vatten ? op die dag?.

bos1
Topic Starter

#13 , 18 okt 2013 11:38

U moet ondertussen de huur blijven betalen. Er is geen enkel argument om de huur niet te betalen. De gegeven opzeg wordt betwist als ongeldig. Als de rechter dit aanvaardt is er geen opzeg en blijft de huur gewoon lopen.

Als u stopt met de huur te betalen kan de rechter op die grond de huurovereenkomst in uw nadeel ontbinden, met veroordeling tot betaling van een wederverhuringsvergoeding.
ik vraag de ontbinding van de overeenkomst aan de rechter + 18 maand verg.+shadeverg.

Vandebos

#14 , 18 okt 2013 13:11

Ook het afwezig blijven van een poging tot verzoening kan u later aangerekend worden. Heeft u gevorderd middels art 735 of 1344bis Ger.w.

Vandebos

#15 , 18 okt 2013 13:18

ik vraag de ontbinding van de overeenkomst aan de rechter + 18 maand verg.+shadeverg.
Kan je op de voorgaande vragen antwoorden? Zonder die basisinformatie valt er niet te bepalen of je zelfs maar een schijn van kans hebt.

Bovendien zal je moeten kiezen wat je wil: de opzeg aanvechten om in het pand te blijven of een schadevergoeding vanwege het onregelmatig beëindigen van het huurcontract.

Een vergoeding van 18 maanden én een bijkomende schadevergoeding lijkt me eerlijk gezegd buitengewoon hoog en praktisch onmogelijk te behalen. Zelf de zwaarste boetebepaling voor bewezen frauduleuze opzeg voor eigen bewoning is minder.

Terug naar “Huren”