Dus stel dat ik een portier zie dat geopend is op 50m afstand en ik kon ontwijken maar omdat ik er geen zin in heb, dan mag ik er tegen rijden zonder in fout te zijn. Als dit zo is dan rij ik alle geopende portier auto's aan om schade te vragen, toch
Men moet een verschil maken tussen een portier dat plotseling geopend wordt enerzijds, en een portier dat al openstond anderzijds. Beiden zijn een overtreding tegen artikel 28.
Maar een portier dat plotseling geopend wordt, daar is weinig ruimte voor discussie. Diegene die z'n deur plots openzwiert, is wellicht aansprakelijk.
Een reeds (enige tijd) geopend portier daarentegen, zou aanzien kunnen worden als een hindernis die kon voorzien worden. Maar dat moet dan uiteraard wel bewezen worden. En dan zegt de wegcode dat de achterligger daar in ieder geval voor moet kunnen stoppen. Anders gezegd: het is niet omdat iemand z'n deur laat openstaan, dat de achterligger die deur er zomaar mag afrijden. Net zo min, als dat iemand zomaar het recht zou hebben om tegen een fout geparkeerd voertuig te knotsen.
U bent hier in fout. Uw uitgangspunt dat de bus voldoende ruimte had om U te ontwijken druist in tegen bovenstaand artikel. U mocht gewoon uw portier niet geopend hebben in deze situatie.
Zo denk ik er ook over. Het portier mocht niet geopend worden. Er van uitgaan, dat de bus maar had moet uitwijken, is geen excuus.
Anders zou ik -vanuit eenzelfde redenering- bvb ook een voorrangsweg met meerdere rijstroken per rijrichting mogen oprijden zonder voorrang te verlenen .... de voorrangsgerechtigde had maar naar de linkse rijstrook moeten uitwijken (zo werkt het dus niet).