Gevolgen faillissement

FreelancerIT
Topic Starter

Gevolgen faillissement

#1 , 14 jan 2013 12:40

Stel: Ik vraag faillissement aan (of het wordt ambtshalve uitgesproken)

Wat zijn hier daar van de gevolgen? Meer specifiek, ik heb 2 leningen lopen als privé-persoon:

- Een autolening
- Een persoonlijke lening

Worden deze dan automatisch opgenomen in het faillissement, of blijven deze apart?

Ik heb een eenmanszaak

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 jan 2013 12:49

Als je persoonlijk in faling gaat worden die opgenomen, natuurlijk je auto zal ook in de faling blijven.

Als je weet dat je er niet onderuit kunt dan stel ik je toch voor om zelf de boeken neer te legen en dit is volledig gratis, het komt beter voor bij de toekomstige curator dan bij dagvaarding en het resultaat is toch het zelfde.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

FreelancerIT
Topic Starter

#3 , 14 jan 2013 12:51

Dus faillissement van een eenmanszaak komt neer op persoonlijk faillissement?

Reclame

denlowie

#4 , 14 jan 2013 13:30

Dus faillissement van een eenmanszaak komt neer op persoonlijk faillissement?
Ja !

Zolang het geen éénpersoons vennootschap(E.B.V.B.A.) is dan is het een persoonlijk faillissement.

FreelancerIT
Topic Starter

#5 , 14 jan 2013 13:35

Hmmm... OK, dat vreesde ik al.

Wat dus wil zeggen dat ik alles verlies in 1 ruk.

OK, dank u voor de info.

RedAttack

#6 , 12 okt 2013 14:46

Even aansluiten op deze vraag:

Indien je als eenmanszaak de boeken zou neerleggen, maar je hebt een hypothecair krediet lopen (zonder achterstand), wat gebeurt er dan daarmee?

denlowie

#7 , 12 okt 2013 15:06

Dit is te zien hoeveel schulden er zijn, normaal word je woonst of een ander onroerend goed waar de hypotheek opslaat verkocht door de curator en deze opbrengst gaat eerst naar de bank van de lening, en als er geld over is gaat dit naar het faillissements-boedel.

RedAttack

#8 , 16 okt 2013 13:02

m.a.w. als het onroerend goed wordt verkocht maar niet genoeg opbrengt om de bank terug te betalen, laat men je achter met nog een grotere schuld?

basejumper

#9 , 16 okt 2013 15:53

yep. vroeger kochten de banken dan zelf soms het onroerend goed in om het later te verkopen. Vandaag gaat het zondermeer buiten. de waarde van een goed is wat de markt van het moment ervoor geeft...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”